Zusammenfassung
Im Vergleich mit Erwachsenen ist die Untersuchung der Nebennieren bei Kindern im Längsschnitt
ergiebiger als im Querschnitt. Die typische Haken- oder V-Form wird nur im Neugeborenenalter
gefunden. Jenseits dieser Periode stellt sich die Nebenniere in über 3 Viertel der
Untersuchungen dreieck-, heim- oder kappenförmig dar. Ihre Reflexintensität entspricht
meist der des oberen Nierenpols. Die klare Identifikation der Nebennieren ist deshalb
- insbesondere bei der Untersuchung mit nur einer Schnittführung - schwierig. Es ist
aus diesen Gründen sinnvoll, die Nebennieren bei Kindern im Längsschnitt sowohl von
lateral als auch von dorsal zu untersuchen. Im Gegensatz zu Berichten bei Erwachsenen
ist eine angehobene Reflexintensität der Nebenniere im Vergleich zum angrenzenden
Nierenparenchym als abnormer Befund zu werten. Beispiele erhöhter Echointensität der
Nebennieren sind Tumoren (Phäo-chromozytom, Neuroblastom), Verkalkungen nach Blutungen
und Veränderungen beim Waterhouse-Fride-richsen-Syndrom.
Abstract
168 sonographic examinations were performed in 156 children and adolescents for evaluation
of the adrenal glands. For the ventrolateral approach, realtime sono-graphy was used
resulting in 99 % visualisation of the adrenal glands on the right and 91 % on the
left side. In prone position, static scanning provided acceptable imaging of the right
adrenal gland in 85 % and the left in 95% of examinations. The “success rate” of transverse
scanning was relatively low (67 %) as compared to longi-tudinal sections.
The reflective property of the adrenal glands was compared with the reflex intensity
pattern of the adjacent parenchyma of the normal kidney. In 71 % of examinations no
distinction could be made between the adrenal glands and the upper pole of the kidney
on the basis of echointensity. In 29 % the adrenal gland was echolucent in comparison
to the kidney's parenchyma. In no instance was the echointensity of the normal adrenal
gland greater.
Although the shape of the adrenal glands was found to vary according to the angle
and position of the transducer, the most common appearance in children of one year
or older was that of a triangle, helmet or cap. This caplike appearance and the similarity
in echointensity often make it difficult or even impossible to distinguish the adrenal
glands from the upper pole of the kidney. It is therefore advisable to examine the
adrenal glands in children from both laterally and dorsally to allow for Optimum visualization.
In contrast to some reports in adults, increased echointensity of the adrenal gland
(adrenal cortex) in children should be considered as an abnormal finding. Examples
of increased echogenicity are tumours (neuroblastoma, phaeochromocytoma), calcification
following adrenal haemorrhage and changes in the Waterhouse-Friderichsen syndrome.
Schlüsselwörter
Nebennieren - Kinder - Form - Reflexintensität
Key words
Adrenal glands - Sonography - Children-Shape - Echo intensity