Zusammenfassung
Es wird berichtet über Ergebnisse der hochauflösenden realtime-Sonographie (7 MHz)
bei 15 Patienten mit Epithelkörperchentumoren. In 14 Fällen handelte es sich um primäre
EK-Hyperplasien und Adenome, einmal um ein EK-Karzinom. In 1 3 von 15 Fällen war die
Echogenität der EK-Tumoren kontrastiert reflexärmer im Vergleich zum normalen Schilddrüsengewebe,
in 2 von 15 Fällen nur schwach niedriger. Spezifische echomorphologische Unterschiede
zwischen Adenom, primärer Hyperplasie und Karzinom waren nicht erkennbar. Der kleinste
sonographisch differenziert abgrenzbare EK-Tumor in dieser Studie maß 8×5 mm Durchmesser.
Wertigkeit und Grenzen der EK-Sonographie werden anhand eigener Erfahrungen und der
Literaturberichte diskutiert.
Abstract
A total of 15 patients with parathyroid tumours were scanned preoperatively using
high-resolution real-time sonography (7 MHz). Of these, 14 had a Single adenoma or
primary hyperplasia, one had a Carcinoma. In 13 out of 15 patients the echogenicity
of the parathyroid tumours was consistently less than of the adjacent normal thyroid
tissue; in 2 out of 15 cases parathyroid neoplasms were barely distinguishable in
echogenicity from thyroid tissue. No specific echomorphologic differences were proved
to exist between primary parathyroid hyperplasia, adenoma or Carcinoma. The smallest
parathyroid neoplasia in this study detected by sonography measured 5×8 mm in diameter.
The value and limits of parathyroid sonography were discussed with regard to our own
experience and the reports in the literature.
Schlüsselwörter
Hyperparathyreoidismus - Epithelkörperchentumoren
Key words
Hyperparathyroidism - Parathyroid Tumours