Ultraschall Med 1991; 12(1): 41-44
DOI: 10.1055/s-2007-1004045
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Spontan einschmelzende Lebermetastasen bei neuroendokrinen Tumoren des Abdomens

Spontaneously Liquefying Liver Metastases in Neuro-Endocrinal Tumours of the AbdomenF. Christ, Bettina Siewert, O. Koch
  • Radiologische Klinik (Direktor: Prof. Dr. M. Reiser) und Medizinische Poliklinik (Direktor: Prof. Dr. H. Vetter) der Universität Bonn
Further Information

Publication History

1990

1990

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 6 Patienten mit hepatisch metastasier-ten gastrointestinalen Tumoren des neuroendokrinen Typs, darunter je ein Inselzellkarzinom und Gastrinom des Pankreas, ein sog. kloakogenes Analkarzinom und 3 Karzinoide des Dünndarms, wurden spontane Gewebeverflüssigungen innerhalb echoreicher Lebermetastasen sonographisch dokumentiert. In der sonomorpho-ZEI-ogischen Klassifikation handelte es sich um “Bulls-eye”-Läsionen ohne Kokardenmerkmal. Zytosta-tische Chemotherapie blieb ohne sonographisch belegbare Auswirkungen.

In unserem Krankengut waren Ein-schmelzungserscheinungen bei diesen hochdifferenzierten Tumormetastasen relativ viel häufiger als bei schnell proliferierenden Malignomen mit ca. 1 : 40, ohne daß dem Nachweis einer Einschmelzung aber eine prognostische Bedeutung zukäme. Bei Unkenntnis eines Primärtumors sind in die sonographische Differentialdiagnose auch entzündliche Prozesse einzubeziehen.

Abstract

In six patients with hepatically metasta-sised gastrointestinal tumours of neuroendocrinal origin, including one each islet cell carcinoma and gastrinoma of the pancreas, one cloacogenic carcinoma (a rare type of anal cancer), and three carcinoid tumours of the small bowel, spontaneous liquefaction inside echogenic liver metastases was demonstrated by ultrasound. The hepatic lesions were classified as being of “bull's-eye-” shape without “badge” pattern. Chemotherapy had no effect on their ultrasonographic imaging.

With regard to our observations, liquefyng processes were far more common in these well-differen-tiated tumour metastases than in poorly differentiated fast-proliferating malignancies (about 1:40). Assessment of liquefaction, however, has obviously no influence on the prognosis of progress speed. Ultrasonographic dif-ferential diagnosis includes focal inflammatory disease of the liver, if there is no evidence of a primary tumour.

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