Zusammenfassung
Buprenorphin wurde im Hinblick auf seine peridurale Anwendung bei orthopädischen Operationen
untersucht. Folgende Gruppen wurden untereinander verglichen:
Bupivacain 0,5 % 20 ml peridural (n = 20);
Buprenorphin 0,3 mg in 20 ml NaCl 0,9 % peridural (n = 10);
Buprenorphin 0,3 mg in 20 ml Bupivacain 0.5 % peridural (n = 20);
Bupivacain 0,5 % 20 ml peridural plus Buprenorphin 0,3 mg intramuskulär (n = 20).
Folgende Parameter wurden bestimmt:
die Anschlagzeit;
die Dauer der intraoperativen Analgesie;
die Dauer der postoperativen Analgesie;
die Atemfrequenz und das Atemminutenvolumen.
Die Anschlagzeit bis zur Auslösung einer operativen Analgesie war in Gruppe 2 und
3 im Vergleich zu Gruppe 1 um ca. 16 Minuten verkürzt (p< 0,005). Intraoperativ mußte
in Gruppe 3 in 20 % aller Fälle nachinjiziert werden, während in Gruppe 1 55 % eine
Nachinjektion benötigten. Zwischen Gruppe 1 und Gruppe 4 bestand kein signifikanter
Unterschied.
Die postoperative Analgesiedauer war mit 18 Stunden in Gruppe 3 die längste.
In Gruppe 4 betrug die Analgesiedauer 13 Stunden und in Gruppe 1 zehn Stunden.
Eine Atemdepression konnte in keinem der Fälle registriert werden. Lediglich eine
Sedierung war bei älteren Patienten (> 60 Jahr) der Gruppe 3 und 4 zu beobachten.
Auf Grund der längeren intra- und postoperativen Wirkdauer sowie der schnelleren Anschlagzeit
wird die peridurale Kombination Bupivacain mit Buprenorphin von uns empfohlen.
Summary
Buprenorphin 0.3 mg has been used for peridural anaesthesia in 70 patients undergoing
orthopaedic surgery. In order to determine its analgesic effectivity, the patients
were divided into four groups:
0.5 % bupivacaine 20 ml peridurally (n = 20);
0.3 mg buprenorphine in 20 ml NaCl 0.9 % peridurally (n = 10);
0.3 mg buprenorphine and 0.5 % bupivacain 20 ml peridurally (n = 20);
0.3 mg buprenorphine intramuscularly and 0.5 % bupivacaine 20 ml peridurally (n =
20).
The following parameters were determined:
the time of onset of analgesia (pin-prick test);
the duration of intraoperative analgesia;
the duration of postoperative analgesia;
respiratory rate and minute volume.
Compared to groups 2 and 3 there was a slower onset of action in groups 1 and 4. The
difference was statistically significant when compared to group 1 (p<0.005). The addition
of intramuscular buprenorphine to bupivacaine analgesia did not result in a faster
onset of action.
With a mean operation time of 85 minutes, 20 % in group 3 required an additional injection
of the local anaesthetic, whereas 53 % in group 1 required a reinjection to maintain
intraoperative analgesia (p < 0.05). There was no difference between groups 1 and
4. Postoperative pain relief continued for about 18 hours in group 2 and 3 compared
to 10 hours in group 1 (p < 0.05).
Up to the fourth hour after administration of peridural buprenorphine, there were
no changes in respiratory frequency and tidal volume. Within 24 hours there were no
signs of respiratory depression. Older patients of group 3 and 4 were characterised
by pronounced sedation.
By using buprenorphine epidurally, as an analgesic supplement to bupivacaine, prolonged
intraoperative, postoperative analgesia and a more rapid onset of action can be obtained.