Zusammenfassung
Die Prognose von 1693 endotracheal intubierten Patienten der Intensivstation der Neurochirurgischen
Universitätsklinik Bonn - 912 davon langzeitintubiert - wurde untersucht. Die Gesamtletalität
betrug 25,3 %, die der prolongiert intubierten Fälle 41 %. Aus der Intubationsdauer
können keine ausreichend sicheren Schlüsse auf das Überleben gezogen werden. Neben
der Grundkrankheit, die für die Prognose entscheidend ist, kommt dem Lebensalter des
Patienten eminente Bedeutung zu. Anders als dem organbedingten Nierenversagen mit
einer Letalität von 71-100 % scheint dem funktionellen Nierenversagen und der sekundären
Pneumonie keine sichere prognostische Relevanz zuzukommen. Die Dexamethasontherapie
erwies sich bei Tumorpatienten als vorteilhaft, dagegen konnte bei Patienten mit Schädel-Hirn-Trauma
kein und bei Patienten mit zerebrovaskulären Erkrankungen ein eher nachteiliger Effekt
beobachtet werden.
Summary
The prognosis of 1693 patients of the intensive care unit of the Neurochirurgische
Universitätsklinik Bonn was investigated. They all required intubation and mechanical
ventilation, 912 of them for more than 24 hours (prolonged intubation). The overall
mortality rate was 25.3 %, while in cases with prolonged intubation it was 41 %. No
valid conclusion could be drawn from the duration of intubation as to survival. Next
to the primary disease which was most important, the patient's age was of great prognostic
value. Pneumonia (16 % incidence) and prerenal failure (14.9 %) seemed to be of minor
importance, whereas renal failure (16.6 %) worsened prognosis considerably by a mortality
of 71-100 %. Dexamethasone therapy proved to be of advantage in the management of
brain tumors. No influence on the outcome of patients with severe head injury was
seen. Patients with cerebrovascular disease were detrimentally affected by corticosteroid
administration. Apart from extreme situations there were no satisfying predictors
of outcome by means of which one could preselect patients to enter intensive care
units. The decision to eventually withdraw life support can only be made on the basis
of numerous factors.