Zusammenfassung
Bei 17 Frühgeborenen mit persistierendem Ductus arteriosus und Respiratory Distress
Syndrom wurden präund postoperative Blutgaswerte verglichen. Bei den Kindern mit extrapleuralem
Zugang zeigte sich im Gegensatz zum transpleuralen ein statistisch signifikanter pO2-Anstieg (+26 %). pCO2 nahm hingegen bei beiden Gruppen deutlich ab (-32 % bzw. 21 %). Trotz einer etwas
längeren Operationsdauer kann der extrapleurale Zugang zur Ductusligatur als das schonendere
Operationsverfahren gewertet werden.
Summary
Blood gas analyses were obtained pre-operatively and postoperatively in 17 premature
infants with persistent ductus arteriosus and respiratory distress syndrome. The results
were compared. pO2 was significantly increased (by 26 per cent) in infants where closure of the ductus
had been effected by an extrapleural approach as compared to those with transpleural
surgery. pCO2, on the other hand, markedly fell in both groups by 32 per cent and 21 per cent respectively.
The results indicate that extrapleural ligation is the less intrusive, although more
time-consuming procedure.