Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1983; 18(4): 196-198
DOI: 10.1055/s-2007-1003811
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kreislaufkomplikationen bei Hypertonikern während der perioperativen Phase

Cardiovascular Complications in Hypertonics during the Perioperative PhaseH. J. Hartung, P. M. Osswald, G. Roller, H. Lutz
  • Institut für Anästhesiologie und Reanimation der Fakultät für klinische Medizin Mannheim an der Universität Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. med. H. Lutz)
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 January 2008 (online)

Zusammenfassung

In einer prospektiven Studie wurden bezüglich der Effektivität unterschiedlich behandelter Hypertoniker Kreislaufkomplikationen während der intra- und postoperativen Phase ausgewertet. 151 Patienten wurden vier Gruppen zugeteilt:

Gruppe 1: Behandelter Hypertonus, RR im Normbereich

Gruppe 2: Behandelter Hypertonus mit Blutdruckwerten über 160 mmHg

Gruppe 3: Unbehandelter oder nicht mehr behandelter Hypertonus

Gruppe 4: Patienten mit Grenzwerthypertonie Die Ergebnisse zeigen, daß unzureichend oder kurzfristig anbehandelte Patienten die höchsten Komplikationsquoten haben.

Insgesamt traten bei den unzureichend behandelten (Gruppe II) Patienten während des intra- und postoperativen Zeitraums in über 36 % Komplikationen des Herz-Kreislaufsystems auf, bei unbehandelten (Gruppe III) in 30 %.

Normotone (Gruppe I) und Patienten mit Grenzwerthypertonie (Gruppe IV) zeigten dagegen deutlich geringere Komplikationshäufigkeiten mit 16 %. Die Ergebnisse legen eine konsequente präoperative Therapie und damit Risikominderung nahe. Organisatorischen Schwierigkeiten, die sich ergeben könnten, darf keinesfalls Priorität eingeräumt werden.

Summary

Circulatory complications during the intraoperative and postoperative phases were evaluated in a prospective study on the effectivity of different modes of treatment of hypertonics. 151 patients were subdivided into four groups:

Group 1: Treated hypertension, blood pressure normal

Group 2: Treated hypertension, blood pressure levels above 160 mmHg

Group 3: Untreated hypertension or treatment of hypertension discontinued

Group 4: Patients with threshold hypertension The results show that patients treated inadequately or for a short period only, had the highest complication rates.

On the whole, more than 36 % of the patients treated inadequately (group 2) during the intraoperative and postoperative periods, had complications of the cardiovascular system, whereas in the untreated patients (group 3) the rate of complications was 30 %. Patients with a normal blood pressure (group 1) and with threshold hypertension (group 4), on the other hand, showed a markedly lower incidence of complications, namely, 16 %.

These results suggest that it would be advisable to effect a consistent preoperative treatment, thus lowering the involved risk.

On no account should any possible difficulties in organizing such treatment result in discontinuance of treatment or in non-treatment.

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