Fortschr Neurol Psychiatr 1980; 48(4): 183-206
DOI: 10.1055/s-2007-1002378
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Indikation, Technik und Ergebnisse der operativen Behandlung von Halswirbelsäulen-(HWS-)Verletzungen

Indication, Technique and Results of Surgical Treatment of Cervical Spine InjuriesA.  Karimi-Nejad
  • Neurochirurgische Universitätsklinik Köln
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 January 2008 (online)

Abstract

In recent years, the surgical treatment of cervical spine injuries with initial stabilization in the acute stage has been increasingly performed with success. Drawing from a larger number of cases which we have treated in the past few years, a greater variation of deformity caused by injury has been observed. Accordingly, the surgical management has been determined by the type of deformity. Due to the anatomy of the cervical column, the injuries of the spinal cord have been divided into two basic groups for surgical management: The upper cervical - above C 3 - and the lower cervical - in the area of and below C 3. In injuries of the upper region, a dorsal stabilization is indicated, which will be varied according to the type of deformity. On the other hand, for injuries of the lower cervical region, a ventral approach with stabilization is indicated, which will also be modified according to the kind of injury. In cases of traumatic disk, axial deviation, and dislocation without fracture, a ventral fusion with external fixation will normally suffice, assuming that the patients are capable of walking and are co-operative. In cases of paraplegia, of patients who are incapable of walking, or of patients who are agitated, but above all in cases of dislocation fractures, of compression fractures, and of severe compression fractures, and internal stable ventral fixation must be performed in addition to the ventral fusion. The indication for, the technique of, and the later results of surgical treatment with follow-ups of neurological status in 66 cases having undergone surgical treatment are discussed.

Zusammenfassung

Die operative Behandlung der HWS-Verletzungen mit frühzeitiger Stabilisierung und gleichzeitiger Entlastung des Markes wird in den letzten Jahren zunehmend mit Erfolg angewandt. Die rasch zunehmenden Erfahrungen in den letzten Jahren haben gezeigt, daß die Verletzungen jedoch bunt und manigfaltig gestaltet sind. Dementsprechend müssen auch die operativen Maßnahmen den Verletzungen angepaßt sein. Von operativen Konsequenzen ausgehend, ist eine Einteilung der Verletzungen im oberen - oberhalb C 3 - und im unteren - bei und unterhalb von C 3 - Bereich vorzunehmen. Bei Verletzungen im oberen HWSBereich ist eine der Verletzungsart angepaßte Dorsalfusion angezeigt. Hingegen muß bei Verletzungen von und unterhalb C 3 stets ein ventraler Zugang gewählt werden. Bei Achsenknickungen und bei reinen Luxationen ohne eine Fraktur der beteiligten Wirbelkörper oder der Wirbelgelenke genügt in der Regel eine einfache Ventralfusion, vorausgesetzt, daß die Patienten gehfähig und kooperativ sind. Bei paraplegisch gelähmten, gehunfähigen oder unruhigen Patienten, aber auf jeden Fall bei Luxationsfrakturen, bei Kompressions- und schweren Stückbrüchen muß stets eine zusätzliche innere Fixierung angebracht werden. Die Indikation, Operationstechnik mit Spätergebnissen unter Berücksichtigung der Neurologie, werden anhand von 66 operierten Patienten besprochen.

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