Abstract
A 6-week double-blind, parallel group study compared paroxetine and fluoxetine in
106 depressed geriatric inpatients (aged 65 to 85 years). Patients presenting acutely
with major depressive episode DSM-III-R 296.2 (HAMD>18 on 21 item scale) were randomized
to receive paroxetine (20- 40 mg, n = 54) or fluoxetine (20-60 mg, n = 52) following
a 3 -7 day washout. Primary criteria was the reduction of Hamilton Depression Rating
Scale Score (HAMD). Furthermore Montgomery-Asberg Depression Rating Scale (MADRS)
and the Clinical Global Impression Scale (CGI) were used. Cognitive functions were
assessed with the Mini-Mental-State Examination (MMSE) and the Sandoz Clinical Assessment
Geriatric Scale (SCAG).
The results showed a comparable reduction in the depression rating scales between
the two treatment groups after 6 weeks. However, there was a statistically significant
difference (p<0,05) in HAMD, MADRS, SCAG, MMSE and cognitive subscales of HAMD and
SCAG at week 3 in favour of paroxetine, which even was seen after 6 weeks in the SCAG.
There were no significant differences between the treatment groups and the number
of adverse events reported or in overall tolerability.
Zusammenfassung
In einer 6wöchigen, doppelblinden, randomisierten Studie wurden Paroxetin und Fluoxetin
bei 106 hospitalisierten, geriatrischen Patienten (Alter 65-85 Jahre) mit der Diagnose
Major-Depression nach DSM-III-R 296.2 (HAMD> 18 der 21-Item-Skala) verglichen. Sie
erhielten entweder Paroxetin (20-40mg, n=54) oder Fluoxetin (20-60mg, n = 52) nach
einer 3-7tägigen Wash-out-Phase. Als primärer Zielparameter galt die Reduktion der
Werte in der Hamilton-Depression- Rating-Scale (HAMD). Des weiteren wurden die Montgomery-Asberg-Depression-Rating-Scale
(MADRS) und der Clinical-Global-Impression (CGI) eingesetzt. Die kognitiven Funktionen
wurden mit Hilfe der Mini-Mental-State- Examination (MMSE) und der Sandoz-Clinical-Assessment-
Geriatric-Scale (SCAG) beurteilt.
Die Resultate zeigten eine mit Fluoxetin vergleichbare Reduktion der Depressionsscores
am Ende der Behandlung. In Woche 3 stellte sich eine statistisch signifikante Differenz
(p<0,05) in HAMD, MADRS, SCAG, MMSE und den kognitiven Subskalen von HAMD und SCAG
zugunsten Paroxetin dar, welche auch nach 6 Wochen in der SCAG-Skala zu beobachten
war. Bez. Verträglichkeit und Nebenwirkungen fand sich keine statistische Differenz
zwischen den Behandlungsgruppen.