Fortschr Neurol Psychiatr 1982; 50(10): 330-336
DOI: 10.1055/s-2007-1002275
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Risikofaktoren und Begleiterkrankungen bei Stenosen und Verschlüssen der A. carotis interna

Risc Factors and Concomitant Diseases in Patients with Stenoses or Occlusions of the Internal Carotid ArteryH. C. Diener , J.  Dichgans , H.  Goth
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Publication Date:
11 January 2008 (online)

Abstract

Risc factors and concomitant diseases were identified in 194 patients in whom direct Doppler sonography had confirmed a stenosis or occlusion of the internal carotid artery. 161 patients with neurological disorders other than cerebrovascular disease and normal Doppler sonography constituted an age matched control group. Risc factors for extracranial vascular disease are: hypertension, smoking, diabetes mellitus, and elevated blood lipids. Significant concomitant disease were: intermittent claudication of the legs, myocardial infarction, and angina pectoris. In contrast to cerebral ischemia stenoses and occlusions of the internal carotid artery show a preponderance of males and a coincidence with intermittent claudication of legs and coronary heart disease.

Zusammenfassung

Bei 194 Patienten mit dopplersonographisch diagnostizierten Stenosen und Verschlüssen der A. carotis interna wurde anamnestisch und durch Laboruntersuchungen nach Risikofaktoren gefahndet. Als Kontrollgruppe dienten 161 neurologische Patienten gleicher Altersverteilung mit normalem dopplersonographischen Befund und fehlendem Hinweis auf zerebrale Durchblutungsstörungen. Risikofaktoren für Karotisstenosen sind in abnehmender Wichtigkeit: Hypertonie (41% bei Stenose: 16% in der Kontrollgruppe), Rauchen (41% : 23%), Diabetes mellitus (27% : 18%) und Hyperlipidämie (49% : 30%). Wesentliche Begleiterkrankungen bei Patienten mit extrakraniellen Gefäßstenosen sind: periphere Angiopathie (22% : 1%), Herzinfarkt (17% : 4%) und Angina pectoris (12% : 4%). Karotisstenosen unterscheiden sich von zerebralen Insulten durch die Bevorzugung des männlichen Geschlechtes (3,5 : 1) und ihre häufigere Koinzidenz mit peripherer Angiopathie und koronarer Herzerkrankung

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