Abstract
Endogenous or physically conditioned psychoses are usually considered to be the underlying
cause of signs of extreme self-neglect and social retreat if these occur suddenly
in persons who had been socially successful up to that time. However, in recent years
several independent researchers have found extreme sociocultural refusal attitudes
even in patients not displaying any psychotic disturbances. This unexpected result
led to a new syndrome concept which has since been accepted internationally under
the designation "Diogenes syndrome". Hence, the Diogenes syndrome comprises shameless
neglect of body and personal environment, associated with collectionism, social retreat
and rejection of any well-meant help. It has been reported that this constellation
of signs allegedly occurs with enhanced frequency in women over 60 years of age with
self-isolation tendencies in their previous life history. The following article reviews
the literature published so far on the Diogenes syndrome and presents two cases treated
by the authors, as a suitable means to re-examine and to define the new syndrome concept
more precisely.
The following conclusions can be drawn from the cases already reported in the literature
and the two cases newly presented here: The socioculturally complete rejection associated
with the Diogenes syndrome is the final result of a personality-based abnormal emotional
reaction development. Marked seclusion tendencies in the previous life history, as
well as organic brain diseases, are relevant. Medical treatment can be successful
mainly by means of behaviour therapy techniques.
Zusammenfassung
Krasse Selbstvernachlässigungs- und soziale Rückzugserscheinungen gelten, wenn sie
unvermittelt in ein bis dahin gesellschaftlich erfolgreiches Leben einbrechen, als
Ausdruck endogener oder körperlich begründbarer Psychosen. In den letzten Jahren wurden
jedoch extreme soziokulturelle Verweigerungshaltungen von einer Reihe unabhängiger
Untersucher auch bei Patienten ohne psychotische Störungen erfaßt. Dieses überraschende
Resultat gab Anlaß zu einer neuen Syndromkonzeption, die inzwischen unter dem Namen
des Diogenes Eingang in die internationale Literatur gefunden hat. Unter einem Diogenes-Syndrom
ist danach die schamlose Vernachlässigung von Körper und persönlichem Lebensraum zu
verstehen mit Sammeltrieb, sozialem Rückzug und Abwehr jeder hilfreich gemeinten Intervention.
Diese Symptomenkonstellation soll gehäuft bei Frauen jenseits des 60. Lebensjahres
mit Selbstisolationstendenzen in der frühen Lebensgeschichte entstehen. Unser Beitrag
gibt einen Überblick über die bislang zum Diogenes-Syndrom erschienene Literatur und
stellt zwei eigene Fallbeispiele vor, die zur Überprüfung und Präzision der neuen
Syndromkonzeption geeignet sind.
Aus den bereits bekannten und hier neu vorgestellten Fällen läßt sich folgendes Ergebnis
ableiten: Die soziokulturelle Totalverweigerung des Diogenes-Syndroms ist das Ergebnis
einer persönlichkeitsfundierten abnormen erlebnisreaktiven Entwicklung. Unverkennbare
Absonderungstendenzen in der früheren Lebensgeschichte und organische Hirnerkrankungen
spielen eine Rolle. Die ärztliche Therapie kann vor allem durch Anwendung verhaltenstherapeutischer
Konzepte erfolgreich sein.