Abstract
This review is based on the clinical experience with 7 patients and a total of 171
additional cases described in literature.
Clinical features are presented of this "benign" cerebellar encephalopathy, which
occurs preferably in association with viral infections, neuroblastomas or rarely carcinomas.
Numerous descriptions of single cases stress a heterogeneous variety of other diseases
which possibly may cause this syndrome.
Special emphasis is put on the electronystagmographic documentation of eye movements
with follow up of the spontaneous recovery over several years. The eye movement characteristics
of opsoclonus allow for a clear differentiation from other forms of acquired ocular
oscillations, such as ocular flutter, ocular dysmetria, square wave jerks, macro-saccadicoscillations,
lightning eye movements, pendular nystagmus, obliquus superior myokymia and voluntary
nystagmus.
Differential diagnosis of the underlying diseases is particularly dependent on the
age of onset.
Histopathological findings as well as the hitherto suggested immunologic pathogenesis,
therapeutic regimen and the prognosis are discussed critically on the basis of the
literature.
Zusammenfassung
Anhand von sieben eigenen und 171 Fällen aus der Literatur werden das Opsoklonus-
und Myoklonie-Syndrom beschrieben, eine überwiegend (para-) infektiös oder paraneoplastisch
bedingte ,,benigne" Enzephalopathie mit besonderer Beteiligung des Kleinhirns.
Die Arbeit umfaßt eine Darstellung des klinischen Syndroms, wobei besonderer Wert
auf die elektronystagmographische Analyse der Augenbewegungsstörungen, auch ihres
zum Teil jahrelangen Verlaufes sowie auf die Abgrenzung zu anderen erworbenen
okulären Oszillationen gelegt wird, wie z.B. ocular flutter, okuläre Dysmetrie, Gegenrucke,
Kipp-Deviationen, lightning eye movements, Pendelnystagmus, Obliquus superior-Myokymie
oder Willkürnystagmus.
Beziehungen zwischen Grunderkrankung und Erkrankungsal- ter, pathologisch-anatomische
Befunde, Pathogenese, Therapiemöglichkeiten und Verlauf werden besprochen.