Fortschr Neurol Psychiatr 1988; 56(11): 361-372
DOI: 10.1055/s-2007-1001799
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hämodilution

HaemodilutionR.  Schneider1 , P.  Kutzim2
  • 1Abteilung Neurologie der RWTH Aachen, Pauwelsstraße, 5100 Aachen
  • 2Chirurgische Klinik der Florence Nightingale-Krankenanstalten im Diakonie-Werk, 4000 Düsseldorf-Kaiserswerth
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 January 2008 (online)

Abstract

Haemodilution is a familiar therapeutic procedure known as phlebotomy since the days of ancient Greece. Animal experiments and epidemiological data offer favourable results for the use of haemodilution in cases of ischaemic stroke. As a matter of principle, both the cerebral blood flow and cerebral microcirculation can be improved by lowering the haematocrit. However, the effectiveness of haemodilution has as yet not been sufficiently validated by clinical studies. Results obtained to date are controversial. In all probability, the effectiveness of haemodilution depends on the type of stroke, thus rendering a pathogenetic differentiation of cerebral strokes a prerequisite for the relevance of such studies on haemodilution. Additionally, the haemorheological and microcirculatory mechanisms of haemodilution are probably more complex than generally assumed up to now. Therefore, lowering the haematocrit does not automatically improve the microcirculation. In addition, the other haemorheological parameters, such as erythrocyte aggregation, plasma viscosity and erythrocyte deformability, must be taken into consideration.

Zusammenfassung

Die Hämodilution ist ein altes therapeutisches Verfahren. Als Aderlaß ist sie seit der Antike bekannt. Für den Einsatz der Hämodilution beim ischämischen Insult sprechen tierexperimentelle und epidemiologische Daten. Durch Senkung des Hämatokrit läßt sich grundsätzlich die Hirndurchblutung steigern und die Mikrozirkulation verbessern. Durch klinische Studien ist die Wirksamkeit der Hämodilution jedoch noch nicht hinreichend belegt. Die bisherigen Ergebnisse sind widersprüchlich und werden auch kontrovers diskutiert. Wahrscheinlich ist der Effekt der Hämodilution auch vom Infarkttyp abhängig, so daß eine pathogenetische Einteilung der Hirninfarkte Voraussetzung für die Aussagefähigkeit von Hämodilutionsstudien ist. Hinzu kommt, daß die hämorheologischen und mikrozirkulatorischen Mechanismen der Hämodilution komplizierter sind, als gemeinhin angenommen wird. Eine Senkung des Hämatokrit hat nicht automatisch eine Verbesserung der Mikrozirkulation zur Folge. Auch die anderen hämorheologischen Parameter: Erythrozytenaggregation, Plasmaviskosität und Erythrozytenverformbarkeit müssen berückberücksichtigt werden.