Fortschr Neurol Psychiatr 1989; 57(12): 535-543
DOI: 10.1055/s-2007-1001150
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sakkadische Reaktionszeiten und visuospatiale Aufmerksamkeitsstörungen bei Schizophrenen mit Negativ-Symptomatik

Saccadic Reaction Times and Visuospatial Attentional Deficits in Schizophrenics with Negative SymptomsA.  Mackert , M.  Flechtner , K.  Frick
  • Psychiatrische Klinik und Poliklinik der Freien Universität Berlin
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Publication Date:
09 January 2008 (online)

Abstract

Schizophrenics display various oculomotor disturbances. In this study we investigated saccadic reaction times in 47 unmedicated schizophrenics (ICD-9) as well as 28 age and sex matched normal controls. Using a cluster analysis according to the BPRS we determined two subgroups each with high and low negative symptoms; we expected poorer results from patients with negative symptoms on account of existing attentional deficits. The eye movements were recorded with electrooculography. Stimuli were presented at random with amplitudes of 5 at a minimum and 20 ° maximally; the distances between the angles were kept as short as possible, and we chose a fast stimulus rate (800, 1.000 and 1.200 ms).

Only the group of schizophrenics with pronounced negative symptoms showed significantly delayed saccadic reaction times, whereas other schizophrenic patients did not differ from the controls. An unfavorable course of the illness also was associated with delayed reaction times. The saccadic reaction times were delayed in both the right and left visual field to the same degree.

The poorer performance of the schizophrenics with pronounced negative symptoms are being discussed in relation to attentional deficits regarding visuospatial functions.

Zusammenfassung

Schizophrene weisen verschiedene visuomotorische Störungen auf. In dieser Studie wurden sakkadisehe Reaktionszeiten an 47 unmedizierten Schizophrenen (ICD-9) sowie 28 alters- und geschlechtsparallelisierten Normalpersonen untersucht. Unter Anwendung eines clusteranalytischen Verfahrens wurde anband der BPRS je eine Untergruppe mit hoher und geringer Negativ-Symptomatik ermittelt und schlechtere Leistungen bei Patienten mit Minussymptoniatik als Folge von Aufmerksamkeitsdefiziten erwartet. Die Augenbewegungen wurden elektronystagmographisch registriert. Stimuli leuchteten zufallsverteilt mit Amplituden von minimal 5 ° und maximal 20 ° bei kleinstrnöglichen Winkelabständen von 2.5 ° und raschem Stimuluswechsel (800, 1.000 und 1.200 ms) auf.

Lediglich die Gruppe der Schizophrenen mit ausgeprägter Minussymptomatik wies signifikant verzögerte sakkadische Reaktionszeiten auf, während sich die übrigen schizophrenen Patienten nicht von den Normalpersonen unterschieden. Ungünstiger Krankheitsverlauf ging ebenfalls mit verzögerten Reaktionszeiten einher. Die sakkadischen Reaktionszeiten waren auf visuelle Stimuli im rechten und linken Gesichtsfeld in gleichem Ausmaß verzögert.

Die schlechteren Leistungen der Schizophrenen mit ausgeprägter Minussymptomatik werden in Zusammenhang mit Aufmerksamkeitsdefiziten bei eingeschränkter Verarbeitungskapazität im visuospatialen Bereich diskutiert.

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