Zusammenfassung
In der wissenschaftlichen Diskussion über klinische Instrumente zur Evaluation des
Rückfallrisikos von forensisch-psychiatrischen Patienten ist die Erfassung lebenspraktischer
Fertigkeiten und ihre Bedeutung für den psychotherapeutischen Fortschritt bzw. für
die potenzielle Reduzierbarkeit gefährlichen Verhaltens von forensisch-psychiatrischen
Patienten vergleichsweise vernachlässigt worden. Dies liegt vor allem daran, dass
es keine adäquaten Instrumente gibt, mit denen man valide und reliable therapeutisch
orientierte Bewertungen durchführen kann, die sich am beobachtbaren Verhalten der
Patienten ausrichten. Im Mittelpunkt dieser Studie steht deshalb die im deutschsprachigen
Raum erstmalige Anwendung des BEST-Index (Patienten Behavioural Status Index), eines
Instruments zur Erfassung von riskantem Sozialverhalten und lebenspraktischen Fertigkeiten
psychisch kranker Patienten. 86 Patienten aus zehn Maßregelvollzugskliniken wurden
in Abständen von jeweils neun Monaten dreimal mit dem BEST-Index, der Psychopathy
Checklist Revised (PCL-R) und dem HCR-20 untersucht. Für den BEST-Index zeigten sich
eine zufriedenstellende Interraterreliabilität und eine theoriekonforme Validität
mit den Vergleichsinstrumenten. Er eignet sich zur Erfassung und Analyse von Verhalten
und längerfristigen Verhaltensänderungen im Rahmen psychotherapeutischer Interventionen.
Vor dem Hintergrund der vorliegenden Daten wird der potenzielle Nutzen für die Behandlungsplanung
und Evaluation forensisch-psychiatrischer Patienten auf Station diskutiert.
Abstract
The role of daily living skills in forensic psychiatric patients in relation to psychotherapeutic
progress and the potential reduction of dangerous behaviour has been neglected in
the scientific discussion about clinical instruments for the evaluation of dangerousness
and recidivism. This is mainly due to the lack of adequate observationally based instruments
allowing for valid and reliable therapeutic assessments. Therefore, a new means of
assessment focusing on daily living skills and social risk (the BEST-Index [Behavioural
Status Index] was applied to n = 86 German forensic psychiatric patients. Two widely
known actuarial instruments tapping violence risk were administered for cross validation
(Psychopathy Checklist Revised [PCL-R], HCR-20). Within intervals of nine months,
all instruments were applied three times. Sufficient inter rater reliability and good
convergent validity of the sub-scales in relation to the actuarial instruments (HCR-20,
PCL-R) could be demonstrated; supported by empirical data, clinicians working with
the BEST-Index may use it to monitor behavioural change over long treatment periods.
It is suggested that treatment planning and evaluation of mentally ill offenders might
profit from its use.
Key words
forensic psychiatry and psychotherapy - risk assessment - violence - social skills
- treatment evaluation
Literatur
1 Hare R D. The Hare Psychopathy Checklist - Revised. Toronto; Multi-Health Systems
1991
2 Hare R D. The Hare Psychopathy Checklist - Revised (2. ed). Toronto; Multi-Health
Systems 2003
3 Webster C D, Douglas K S, Eaves D, Hart S D. HCR-20: Assessing the Risk for Violence
(Version 2). Vancouver; Mental Health, Law, and Policy Institute, Simon Fraser University
1997
4
Hanson R K, Thornton D.
Improving risk assessments for sex offenders. A comparison of three actuarial scales.
Law and Human Behavior.
2000;
24
119-136
5
Ross T, Pfäfflin F.
Risk Assessment im Maßregelvollzug: Grenzen psychometrischer Gefährlichkeitsprognose
im therapeutischen Umfeld.
Monatsschrift für Kriminologie und Strafrechtsreform.
2005;
88
1-11
6 Reed V, Woods P. The Behavioural Status Index. A life skills assessment for selecting
and monitoring therapy in mental health care. Sheffield, UK; Psychometric Press 2000
7 Woods P. The Behavioural Status Index (BSI). Descriptive Studies within a forensic
context. Anglia Polytechnic University, PhD Thesis 2000
8 Reed V, Woods P, Collins M. et al .Behavioral Status Index (BEST-Index). Deutsche
Manualbearbeitung. Ulm; Ulmer Textbank 2002
9 American Psychiatric Association .Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders:
Fourth edition. - text revision. Washington D.C.; American Psychiatric Publishing
2000
10
Woods P, Reed V.
The Behavioural Status Index: therapeutic assessment of risk, insight, communication
and social skills.
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing.
1999a;
6
79-90
11
Woods P, Reed V.
The Behavioural Status Index (BSI): some preliminary reliability studies.
International Journal of Psychiatric Nursing Research.
1999b;
5
554-561
12
Woods P, Reed V, Collins M.
Measuring risk in a high security forensic setting through the Behavioural Status
Index.
The International Journal of Psychiatric Nursing Research.
2001a;
7
793-805
13
Woods P, Reed V, Collins M.
Measuring insight in a high-security forensic setting using the Behavioural Status
Index.
British Journal of Forensic Practice.
2001b;
3
3-12
14
Woods P, Reed V, Collins M.
Measuring communication and social skills in a high security forensic setting using
the Behavioural Status Index.
The International Journal of Psychiatric Nursing Research.
2001c;
7
761-777
15
Lösel F, Schmucker M.
Psychopathy, risk taking, and attention: A differentiated test of the somatic marker
hypothesis.
Journal of Abnormal Psychology.
2004;
113
522-529
16
Herpertz S C, Habermeyer E.
Psychopathy: A subtype of antisocial personality disorder.
Persönlichkeitsstörungen Theorie und Therapie.
2004;
8
73-83
17
Stadtland C, Nedopil N.
The comparative application of current assessment instruments for the prediction of
criminal recidivism in delinquents who were examined for their criminal responsibility.
Monatsschrift für Kriminologie und Strafrechtsreform.
2004;
87
77-85
18
Macpherson G JD, Kevan I M.
Predictive validity of the HCR-20 Violence Risk Assessment Scheme within a maximum
security special hospital.
Issues in Forensic Psychology.
2004;
5
62-80
19
Dernevik M, Grann M, Johansson S.
Violent behaviour in forensic psychiatric patients: Risk assessment and different
risk-management levels using the HCR-20.
Psychology Crime & Law.
2002;
8
93-111
20
Douglas K S, Webster C D.
The HCR-20 violence risk assessment scheme: Concurrent validity in a sample of incarcerated
offenders.
Criminal Justice and Behavior.
1999;
26
3-19
21
Douglas K S, Ogloff J RP, Nicholls T L, Grant I.
Assessing risk for violence among psychiatric patients: The HCR-20 violence risk assessment
scheme and the Psychopathy Checklist: Screening Version.
Journal of Consulting and Clinical Psychology.
1999;
6
917-930
22
Pfäfflin F, Mergenthaler E.
Was passiert in Psychotherapien? Zur Definition, Operationalisierung und Messung von
Einsicht.
Forensische Psychiatrie und Psychotherapie - Werkstattschriften.
1998;
5
21-40
23 Fontao M I. Emotion, Abstraktion und Wirkfaktoren in der Gruppentherapie. Eine
Einzelfallstudie an Patientinnen mit Essstörungen. Ulm; Ulmer Textbank 2004
24
Bateman A W, Fonagy P.
Mentalization-based treatment of BPD.
Journal of Personality Disorders.
2004;
18
36-51
25
Fonagy P.
Towards a developmental understanding of violence.
British Journal of Psychiatry.
2003;
183
190-192
26
Douglas K S, Ogloff J RP, Nicholls T L, Grant I.
Assessing risk for violence among psychiatric patients: The HCR-20 violence assessment
scheme: Concurrent validity in a sample of incarcerated offenders.
Criminal Justice and Behavior.
1999;
26
3-19
27
Cooke D J, Michie C.
Psychopathy across cultures: North America and Scotland compared.
Journal of Abnormal Psychology.
1999;
108
58-68
Dr. Thomas Ross, Dipl.-Psych.
Forensische Psychotherapie, Universitätsklinikum Ulm
Am Hochsträß 8
89081 Ulm
Email: thomas.ross@uni-ulm.de