Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2006-942338
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Gesundheitsökonomische Überlegungen für den Einsatz des Knochenwachstumsfaktors BMP-2 in der Wirbelsäulenchirurgie für das deutsche Gesundheitssystem
Health-Economic Considerations for the Use of BMP-2 for Spinal Surgery in GermanyPublication History
Publication Date:
22 December 2006 (online)
Zusammenfassung
Einleitung: Der Wachstumsfaktor bone morphogenetic protein-2 (BMP-2) ersetzt die autologe Spongiosaplastik bei lumbalen Ein-Segment-Spondylodesen. Der Betrag von 2 970 € für den Einsatz von BMP-2 wird momentan von Krankenkassen nicht erstattet. Das Ziel dieser Studie war, finanzielle Einsparungen, die sich durch die Verwendung von BMP-2 erzielen lassen, auf Krankenhaus- und Krankenkassenseite aufzeigen zu können und diese mit dem Produktpreis zu vergleichen. Methoden: Es wurde eine bereits publizierte Studie verwendet, in der BMP-2 eine Verbesserungen im Behandlungsergebnis gegenüber der Versorgung mit autologer Beckenkammspongiosa, u. a. bei der Arbeitsunfähigkeitsdauer und Revisions-Operations-Rate aufwies. Diese Daten wurden durch Verwendung der Bestimmungen des deutschen Gesundheitswesens von 2005 in ökonomische Größen transformiert. Ergebnisse: Für Krankenkassen führt die signifikant schnellere Rückkehr zum Arbeitsplatz durch BMP-2-Behandlung zu hohen Einsparungen, die den Produktpreis von 2 970 € übersteigen. Einsparungen auf Krankenhausseite entstehen durch kürzere OP-Zeit durch Wegfall der Beckenkammspanentnahme und durch frühzeitigere Entlassung des Patienten. Schlussfolgerung: Die Kombination aus verbessertem Behandlungsergebnis durch BMP-2 für den Patienten mit Nettoeinsparungen für das Gesundheitssystem stellt eine sog. „dominante” Strategie aus gesundheitsökonomischer Sicht dar, die besagt, dass diese Therapie für das Gesundheitssystem unbedingt zu empfehlen ist.
Abstract
Introduction: BMP-2 can replace autogenous bone grafting in lumbar one-level anterior lumbar interbody fusions (ALIF). The current G-DRG system does not reimburse the upfront price of 2 970 € per BMP-2 application for hospitals in Germany. The purpose of the current study was to create a health economic model to evaluate the financial savings for health care providers (hospitals) and health care payers (health care insurance) that can be achieved by the use of BMP-2 in spine surgery. Methods: A previously published pooled data analysis was used in which BMP-2 showed significant improvements in the treatment after ALIF surgery compared to autogenous bone grafting, including earlier return to work time and reduced revision rates. These medical findings were transformed into economic data based on the regulations of the German health system of 2005. Results: The significantly shorter return to work time under BMP-2 treatment generates important financial savings for health care insurances offsetting the upfront prize of 2 970 € for BMP-2. Savings for hospitals are mainly related to shorter surgery time due to the absence of the bone grafting procedure and faster discharge of the patient. Conclusions: The combination of improved medical outcome by BMP-2 treatment for the patient and net savings for the entire health care system in Germany represents a “dominant” strategy from a health economic perspective. This implicates that BMP-2 in ALIF procedures is to be recommended from a health economic point of view for the German health care system.
Schlüsselwörter
BMP-2 - Gesundheitsökonomie - DRG - Spondylodese - Krankengeld
Key words
BMP-2 - health economics - DRG - interbody fusion - sickness payments
Literatur
- 1 Ackerman S J, Mafilios M S, Polly Jr D W. Economic evaluation of bone morphogenetic protein versus autogenous iliac crest bone graft in single-level anterior lumbar fusion: an evidence-based modeling approach. Spine. 2002; 27 (16 Suppl 1) S94-S99
- 2 Urist M R. Bone: formation by autoinduction. Science. 1965; 150 893-899
- 3 Urist M R, Mikulski A, Lietze A. Sobulizied and insolubilized bone morphogenetic protein. Proc Natl Acad Sci USA. 1979; 76 1828-1832
- 4 Wozney J M, Rosen V, Celeste A J, Mitsock L M, Whitters M J, Kriz R W, Hewick R M, Wang E A. Novel regulators of bone formation: molecular clones and activities. Science. 1988; 242 1528-1534
- 5 Sandhu H S, Kabo J M, Turner A S. et al .Augmentation of Titanium Fusion Cages for Experimental Anterior Lumbar Lumbar Fusion. NASS 1996; 47
- 6 Zdeblick T A, Ghanayem A J, Rapoff A J, Swain C, Bassett T, Cooke M E, Markel M. Cervical interbody fusion cages. An animal model with and without bone morphogenetic protein. Spine. 1998; 23 758-765
- 7 Boden S D, Martin Jr G J, Horton W C, Truss T L, Sandhu H S. Laparoscopic anterior spinal arthrodesis with rhBMP-2 in a titanium interbody threaded cage. J Spinal Disord. 1998; 11 95-101
- 8 Burkus J K, Gornet M F, Dickman C A, Zdeblick T A. Anterior lumbar interbody fusion using rhBMP-2 with tapered interbody cages. J Spinal Disord Tech. 2002; 15 337-349
- 9 Burkus J K, Heim S E, Gornet M F, Zdeblick T A. Is INFUSE bone graft superior to autograft bone? An integrated analysis of clinical trials using the LT-CAGE lumbar tapered fusion device. J Spinal Disord Tech. 2003; 16 113-122
- 10 Kleeman T J, Ahn U M, Talbot-Kleeman A. Laparoscopic anterior lumbar interbody fusion with rhBMP-2: a prospective study of clinical and radiographic outcomes. Spine. 2001; 26 2751-2756
- 11 Alt V, Eicher A, Bitschnau A, Schnettler R. Kosten-Nutzen-Betrachtung des Einsatzes von rhBMP-2 bei offenen Tibiafrakturen. Unfallchirurg. 2006; 109 463-470
- 12 Bundesministerium für Gesundheit und Soziale Sicherung .Leistungen der Gesetzlichen Krankenversicherung in Deutschland im Jahre 2003. Tabelle KJ1 ( www.bmgs.bund.de/downloads/kj12003.pdf) und Tabelle KG2 ( www.bmgs.bund.de/downloads/KG2_96-03.pdf)
- 13 Polly Jr D W, Ackerman S J, Shaffrey C I, Ogilvie J W, Wang J C, Stralka S W, Mafilios M S, Heim S E, Sandhu H S. A cost analysis of bone morphogenetic protein versus autogenous iliac crest bone graft in single-level anterior lumbar fusion. Orthopedics. 2003; 26 1027-1037
- 14 Burkus J K, Transfekdt E E, Kitchel S h. et al .rhBMP-2 and Cortical Dowels in the Lumbar Spine: Long-term Outcomes. North American Society of Spine Surgeonss Meeting, Seattle, Washington, October 31-Novemeber 3, 2001
- 15 Ekman M, Jonhagen S, Hunsche E, Jonsson L. Burden of illness of chronic low back pain in Sweden: a cross-sectional, retrospective study in primary care setting. Spine. 2005; 30 1777-1785
- 16 Govender S, Csimma C, Genant H K, Valentin-Opran A, Amit Y, Arbel R, Aro H, Atar D, Bishay M, Borner M G, Chiron P, Choong P, Cinats J, Courtenay B, Feibel R, Geulette B, Gravel C, Haas N, Raschke M, Hammacher E, van der Velde D, Hardy P, Holt M, Josten C, Ketterl R L, Lindeque B, Lob G, Mathevon H, McCoy G, Marsh D, Miller R, Munting E, Oevre S, Nordsletten L, Patel A, Pohl A, Rennie W, Reynders P, Rommens P M, Rondia J, Rossouw W C, Daneel P J, Ruff S, Ruter A, Santavirta S, Schildhauer T A, Gekle C, Schnettler R, Segal D, Seiler H, Snowdowne R B, Stapert J, Taglang G, Verdonk R, Vogels L, Weckbach A, Wentzensen A, Wisniewski T. BMP-2 Evaluation in Surgery for Tibial Trauma (BESTT) Study Group . Recombinant human bone morphogenetic protein-2 for treatment of open tibial fractures: a prospective, controlled, randomized study of four hundred and fifty patients. J Bone Joint Surg [Am]. 2005; 84 2123-2134
- 17 Burkus J K, Gornet M F, Dickman C A, Zdeblick T A. Anterior lumbar interbody fusion using rhBMP-2 with tapered interbody cages. J Spinal Disord Tech. 2002; 15 337-349
- 18 Swiontkowski M F, Aro H T, Donell S, Esterhai J L, Goulet J, Jones A, Kregor P J, Nordsletten L, Paiement G, Patel A. Recombinant human bone morphogenetic protein-2 in open tibial fractures. A subgroup analysis of data combined from two prospective randomized studies. J Bone Joint Surg [Am]. 2006; 88 1258-1265
- 19 Banwart J C, Asher M A, Hassanein R S. Iliac crest bone graft harvesting. Spine. 1995; 20 1055-1060
- 20 Goulet J A, Senunas L E, de Silva G L, Greensfiled M LVH. Autogenous iliac crest bone graft. Clin Orthop. 1997; 337 76-81
Dr. V. Alt
Klinik für Unfallchirurgie · Universitätsklinikum Gießen-Marburg · Standort Gießen
Rudolf-Buchheim-Str. 7
35385 Gießen
Phone: 06 41/9 94 46 01
Fax: 06 41/9 94 46 09
Email: volker.alt@chiru.med.uni-giessen.de