Abstract
Background: Bleeding remains the most important complication of adenotonsillectomy in children.
Preoperative coagulation tests are widely used to detect unknown bleeding disorders.
To determine the efficacy of preoperative coagulation screening in preventing bleeding
complications. Patients: Study group 1: 148 healthy children referred by the otorhinolaryngology department
for preoperative pediatric examination. Study group 2: 124 healthy children sent to
the hemostaseologic clinic for preoperative investigation of a prolonged PTT. Method: The incidence of relevant coagulation disorders detected by a standardized bleeding
history and coagulation screening tests was studied prospectively in 2 study groups
planned for AT and/or TE. The frequency of abnormal bleeding was investigated retrospectively
in those children who underwent surgery. Results: Bleeding disorders were detected in 7/148 and 15/124 children in study group 1 and
2 respectively. 141/148 and 79/124 children actually underwent surgery, 62 TE ± AT
+ 79 AT alone and 26 TE ± AT + 53 AT alone respectively. Major bleeding occurred in
1/141 patients (1 TE) in study group 1. Preoperatively, this child had shown normal
coagulation screening tests. In 4/79 patients (3 TE, 1 AT) in study group 2, surgery
was complicated by major bleeding. Despite extensive testing, no relevant bleeding
disorder had been diagnosed in these children preoperatively. Sensitivity of coagulation
screening tests for major bleeding was 0 in study group 1. Conclusions: In our study, coagulation screening failed to effectively identify patients at risk
of bleeding.
Zusammenfassung
Hintergrund: Blutungen stellen unverändert die wichtigste Komplikation bei Adenotomien (AT) und
Tonsillektomien (TE) im Kindesalter dar. Präoperative Gerinnungsuntersuchungen werden
häufig eingesetzt, um bis dahin unerkannte Blutungsneigungen zu erfassen. Wir untersuchten
die Frage nach dem Nutzen präoperativer Gerinnungsuntersuchungen im Hinblick auf das
Vermeiden von Blutungskomplikationen bei diesen Eingriffen. Patienten: Studiengruppe 1: 148 gesunde Kinder, die durch die HNO-Klinik zur pädiatrischen präoperativen
Untersuchung überwiesen wurden. Studiengruppe 2: 124 gesunde Kinder, die in der Gerinnungsambulanz
zur Abklärung einer verlängerten PTT vorgestellt wurden. Methode: Die Häufigkeit relevanter Gerinnungsstörungen, die durch eine standardisierte Blutungsanamnese
sowie Gerinnungsglobaltests entdeckt werden konnten, wurde prospektiv untersucht.
Die Blutungsrate wurde bei den tatsächlich operierten Kindern retrospektiv erfasst.
Ergebnisse: Relevante Gerinnungsstörungen fanden sich bei 7/148 Kindern der Studiengruppe 1 bzw.
15/124 Kindern der Studiengruppe 2. 141/148 Kinder bzw. 79/124 Kinder der Studiengruppe
1 und 2 wurden tatsächlich operiert, 62 TE ± AT + 79 AT sowie 26 TE ± AT + 53 AT.
Eine schwerwiegende Nachblutung trat bei 1/141 Kindern (TE) der Studiengruppe 1 auf.
Dieses Kind zeigte präoperativ normale Globalgerinnungstests. In Studiengruppe 2 bluteten
4/79 Patienten (3 TE, 1 AT) relevant nach. Trotz ausführlicher Gerinnungsabklärung
fand sich bei ihnen präoperativ keine bedeutsame Gerinnungsstörung. Die Sensitivität
von Gerinnungsglobaltests für schwerwiegende Blutungen in der Studiengruppe 1 war
gleich 0. Schlussfolgerungen: In unserer Untersuchung gelang es nicht, durch präoperative Gerinnungsuntersuchungen
Patienten mit erhöhtem Blutungsrisiko sicher zu erfassen.
Key words
adenoidectomy - tonsillectomy - preoperative coagulation screening - postoperative
hemorrhage
Schlüsselwörter
Adenotomie - Tonsillektomie - präoperative Gerinnungsuntersuchungen - postoperative
Blutung
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S. Eisert(M. D.)
Department of Pediatric Oncology, Hematology and Immunology · Children's University
Hospital · Heinrich Heine University Düsseldorf
Moorenstr. 5
40225 Düsseldorf
Germany
Telefon: 00 49/2 11/8 11 85 90
Fax: 00 49/2 11/8 11 62 06
eMail: susanne.eisert@uni-duesseldorf.de