Zentralbl Gynakol 2006; 128(5): 261-265
DOI: 10.1055/s-2006-942121
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Einsatz der Madentherapie in der Gynäkologie

Maggot Therapy in GynecologyD. Brüggmann1 , H.-R. Tinneberg1 , M. T. Zygmunt1
  • 1Zentrum für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Gießen, Deutschland
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 September 2006 (online)

Zusammenfassung

Der biochirurgische Einsatz von Maden eignet sich zur Therapie von infizierten und nekrotischen, akuten sowie chronischen Wunden. Bei dieser Behandlungsform werden ein rasches Wunddebridement und eine antimikrobielle Wirkung erzielt sowie die Bildung von Granulationsgewebe und Epithel stimuliert. Unsere Erfahrungen zeigen, dass die Biotherapie in der Gynäkologie erfolgreich eingesetzt werden kann. Insbesondere an Lokalisationen, wo die Versorgung mit Hydrokolloidverbänden problematisch ist, kann die Applikation eines madengefüllten Nylonsäckchens (Biobag) versucht werden. Auch ist die Anwendung der Biochirurgie an vorbestrahltem Gewebe und während Chemotherapie möglich. Gerade bei Wundinfektionen mit Streptokokken und Staphylokokken verspricht die Biomadentherapie einen guten Erfolg. Die Akzeptanz der Patienten ist nach entsprechender Aufklärung sehr groß. Die beobachtete, äußerst rasche Wundheilung unter Einfluss der Maden soll dazu anregen, bei entsprechender Indikation einen biochirurgischen Therapieversuch zu wagen.

Abstract

Ancient societies recognised beneficial effects of certain fly larvae on wound healing. Nowadays, biosurgery with living maggots has proven very useful in the therapy of infected, necrotic, acute and chronic wounds. The larvae cause a rapid and selective wound debridement, a disinfective effect and rapid formation of granulation tissue and epithelium. In our hospital, we gathered experience in wounds caused by gynecological surgery. Here, maggot therapy has been used locations - e. g. perineal - which are difficult to provide with hydrocolloid wound dressings. Maggots can clear wounds of staphylococci and streptococci populations, are successful in wounds caused by radiation therapy and can be used after chemotherapy. Patient acceptance is very high and psychological stress has been rare. Maggot therapy is a cheap, safe and highly effective treatment of wounds. Therefore, we want to encourage the use of biosurgery in suitable wounds.

Literatur

  • 1 Baer W S. The treatment of chronic osteomyelitis with the maggot (larva of the blowfly).  J Bone Jt Surg. 1931;  13 438
  • 2 Barnard D R. Skeletal-muscular mechanisms of the larva of Lucilia sericata in relation to feeding habit.  Pan-Pac Entomol. 1977;  53 223-229
  • 3 Bonn D. Maggot therapy: an alternative of wound infection.  Lancet. 2000;  356 1174
  • 4 Brookes V J. Partial purification of a proteolytic enzyme from an insect Phormia regina.  Biochem Biophysics Acta. 1961;  46 13-21
  • 5 Buchman J, Blair J E. Maggots and their use in the treatment of chronic osteomyelitis.  Surg Gynecol Obstet. 1932;  55 177-190
  • 6 Casu R E, Pearson R D, Jarmey J M, Cadogan L C, Riding G A, Tellam R L. Excretory/secretory chymotrypsin from Lucilia cuprina: purification, enzymatic specifity and amino acid sequence deduced from mRNA.  Insect Mol Biol. 1994;  3 201-211
  • 7 Courtenay M, Church J, Ryan T. Larva therapy in wound management.  J Roy Soc Med. 2000;  93 72-74
  • 8 Dissemond J, Koppermann M, Esser T, Schultewolter T, Goos M, Wagner S N. Therapie eines Methicillin-resistenten Staphylococcus aureus (MRSA) im Rahmen einer Behandlung eines chronischen Ulkus mittels Biochirurgie.  Hautarzt. 2002;  53 608-612
  • 9 Dunbar G K. Notes on the Ngemba tribe of the Central Darling river of Western New South Wales.  Mankind. 1944;  3 177-180
  • 10 Erdmann G, Khali S. Isolation and identification of two antibacterial agents produced by a strain of Proteus mirabilis isolated from larvae of the screwworm.  J Med Entomol. 1986;  23 208-211
  • 11 Fleischmann W, Russ M, Moch D, Marquardt C. Biochiurgie - sind Fliegenmaden die besseren Chirurgen?.  Chirurg. 1999;  70 1340-1346
  • 12 Fraser A, Ring R A, Stewart R K. Intestinal proteinases in an insect, Calliphora vomitoria.  Nature. 1961;  4806 999-1000
  • 13 Grassberger M, Fleischmann W. The Biobag - A new device for the application of medical maggots.  Dermatology. 2002;  204 306
  • 14 Messer F C, Mc Clellan R. Surgical maggots. A study of their functions in wound healing.  J Lab Clin Med. 1935;  20 1219-1226
  • 15 Murdoch F F, Smart T L. A method of producing sterile blowfly larvae for surgical use.  US Naval Med Bull. 1931;  29 406
  • 16 Prete P E. Growth effects of phaenicia sericata larval extracts on fibroblasts: mechanisms for wound healing by maggot therapy.  Life Sciences. 1997;  60 505-510
  • 17 Probst W, Vasel-Biergans A. Wundmanagement. 1. Aufl. Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Stuttgart 2004; 238-244
  • 18 Robinson W. Ammonium bicarbonate secreted by surgical maggots stimulates healing in purulent wounds.  Am J Surg. 1940;  47 111-115
  • 19 Robinson W. The healing properties of allantoin and urea discovered through the use of maggots in human wounds.  Annu Rep Smithson Inst. 1937;  451-461
  • 20 Sherman R A, Hall J R, Thomas S. Medicinal maggots: an ancient remedy for some contemporary afflictions.  Annu Rev Entomol. 2000;  45 55-81
  • 21 Sherman R A, Shimoda K J. Presurgical maggot debridement of soft tissue wounds is associated with decreased rates of postoperative infection.  Clin Infect Dis. 2004;  39 1067-1070
  • 22 Sherman R A, Wyle F A, Thrupp L. Effects of seven antibiotics on the growth and development of Phaenicia sericata (Diptera: Calliphoridae) larvae.  J Med Entomol. 1995;  32 646-649
  • 23 Sherman R A. Maggot therapy in modern medicine.  Infect Med. 1998;  15 651-656
  • 24 Steenvoorde P, Budding T, Oskam J. Determining pain levels in patients treated with maggot debridement therapy.  J Wound Care. 2005;  14 485-488
  • 25 Steenvoorde P, Jukema G N. The antimicrobial activity of maggots: in-vivo results.  J Tissue Viability. 2004;  14 97-101
  • 26 Thomas S, Andrews A M, Nigel P. et al . The antimicrobial activity of maggot secretion: a result of preliminary study.  J Tiss Viab. 1999;  9 127-132
  • 27 Weil G C, Simon R J, Sweadner W R. A biological, bacteriological and clinical study of larval and maggot therapy in the treatment of acute and chronic pyogenic infections.  Am J Surg. 1933;  19 36-48
  • 28 Wollina U, Liebhold K, Schmidt W -D, et a l.. Biosurgery supports granulation and debridement in chronic wounds - clinical data and remittance spectoscopy measurement.  Internat J Dermatol. 2002;  41 635-639

Dr. med. D. Brüggmann

Zentrum für Frauenheilkunde und Geburtshilfe · Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Standort Gießen

Klinikstraße 32

35392 Gießen

Germany

Phone: +49/6 41/9 94 52 00

Fax: +49/6 41/9 94 52 29

Email: doerthe.brueggmann@gyn.med.uni-giessen.de

    >