Psychiatr Prax 2007; 34: S84-S86
DOI: 10.1055/s-2006-940193
Psychopharmakotherapie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fahrtüchtigkeit depressiver Patienten unter Mirtazapin und Reboxetin

Driving Ability of Depressive Patients under Mirtazapine and ReboxetineAlexander  Brunnauer1 , Gerd  Laux1 , Elisabeth  Geiger1
  • 1Bezirksklinikum Gabersee
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 November 2007 (online)

Zusammenfassung

Anliegen In der vorliegenden Untersuchung wurden Effekte der Behandlung mit Mirtazapin oder Reboxetin auf fahrtüchtigkeitsrelevante Leistungsfunktionen bei depressiven Patienten untersucht. Methode Stationär behandelte depressive Patienten wurden randomisiert einer Gruppe, die mit Reboxetin (n = 12) oder Mirtazapin (n = 12) behandelt wurde, zugeteilt und vor medikamentöser Behandlung (t0) sowie nach 7 (t1) und 14 Tagen (t2) untersucht. Ergebnisse In beiden Behandlungsgruppen konnten bereits nach der akuten Behandlungsphase (t1) deutliche Steigerungen in den meisten Leistungsbereichen erzielt werden. Schlussfolgerungen Sowohl die Behandlung mit Mirtazapin als auch mit Reboxetin hat keine negativen Effekte auf die Fahrtüchtigkeit depressiver Patienten.

Abstract

Objective The present study was designed to evaluate the effects of reboxetine and mirtazapine on psychomotor functions related to driving ability skills in depressive patients. Methods Depressive inpatients (ICD 10) were randomly assigned to either a group treated with mirtazapine (n = 12) or reboxetine (n = 12). Patients were tested before medical treatment (t0) and on days 7 (t1) and 14 (t2) with computerized tests related to driving skills. Data were collected with the Act and React Testsystem (ART 90) and the Wiener Testsystem (WTS) measuring visual perception, reactivity, stress tolerance, selective attention and vigilance. Results In both treatment groups significant improvements after the acute treatment phase (t1) could be observed, especially in tests measuring selective attention, reactivity and stress tolerance. After the post-acute treatment phase (t2) about 80 % of the sample reached the criteria of fitness to drive according to the German guidelines for road and traffic safety. Significant differences between treatment groups could not be shown. Conclusions It is concluded that treatment with reboxetine or mirtazapine has no negative impact on driving ability skills in depressive patients.

Literatur

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Dr. Alexander Brunnauer

Bezirksklinikum Gabersee, Abteilung Neuropsychologie

83512 Wasserburg/Inn

Email: Brunnauer.Alexander@gabersee.de

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