Der Klinikarzt 2006; 35(2): 62-67
DOI: 10.1055/s-2006-933684
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„Männerherzen schlagen kürzer” - Kardiale Erkrankungen und Sekundärprävention beim Mann

A Man's Heart is Beating for a Shorter Lifetime - Heart Disease and Secondary Prevention in MenD. Strödter1
  • 1Innere Medizin/Kardiologie, Medizinische Klinik I, Universitätsklinik Gießen (Direktor: Prof. Dr. H. Tillmanns)
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Publication Date:
23 February 2006 (online)

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Zusammenfassung

Männer haben eine um sechs Jahre kürzere Lebenserwartung als Frauen, entwickeln eine koronare Herzerkrankung im Schnitt zehn Jahre früher, erleiden häufiger einen akuten Herztod, haben häufiger Vorhofflimmern und eine ungünstigere Prognose bei Auftreten einer Herzinsuffizienz. Hinsichtlich Symptomatik, Therapie, Diagnostik und Prognose bestehen beim akuten Myokardinfarkt widersprüchliche Daten. In den meisten Studien aber sind Frauen um sechs bis zehn Jahre älter und haben zudem in der Regel ein umfangreicheres Risikoprofil. Korrigiert man die Studiendaten aufgrund dieser unterschiedlichen Baselinecharakteristika haben Frauen bei und nach Myokardinfarkt die gleiche Morbidität und Mortalität wie Männer. Geschlechtsunterschiede beim diagnostischen und therapeutischen Vorgehen hierbei sind gering. Vielleicht schlagen Frauenherzen tatsächlich anders, Tatsache aber ist, dass Männerherzen um Jahre kürzer schlagen.

Summary

Compared to females, males live at least six years shorter, develop ischemic heart disease about ten years earlier, are more frequently subject to sudden cardiac death, have more often atrial fibrillation, and have a more unfavourable outcome after the onset of heart failure. Conflicting information exists about gender differences in presentation, treatment and outcome after acute myocardial infarction, demonstrating a higher mortality in women. But, in most studies women are six to ten years older than men and generally carry a greater burden of risk factors. After correcting for worse baseline characteristics women have the same morbidity and mortality in and after acute myocardial infarction as men. Moreover, both genders have the same benefit by secondary preventive interventions like statins etc. Gender differences in diagnostic and therapeutic procedures are small. Fact is, that the man's heart is beating for a shorter lifetime.

Literatur

1 Global Use of STrategies to Open occluded coronary arteries

2 Maximal Individual Therapy in Acute Myocardial Infarction

3 European Myocardial Infarction Amiodarone Trial

4 Canadian Amiodarone Myocardial Infarction Arrhythmia Trial

5 Survival With ORal d-solatol

6 TRAnsoparil Cardiac Evaluation

7 Diamond Investigations of Arrhythmia and Mortality ON Dofetilide - Myocardial Infarction

8 RAte Control versus Electrical cardioversion for persistent atrial fibrillation

9 REduction of Atherothrombosis for Continued Health

10 Cardiac Insufficiency BIsoprolol Study

11 Heart Protection Study

12 PROspective Study of Pravastatin in the Elderly at Risk

13 Cholesterol And Recurrent Events

14 National Cholesterol Education Program

Anschrift des Verfassers

Prof. Dr. Dietrich Strödter

Innere Medizin/Kardiologie

Medizinische Klinik I, Universität Gießen

Klinikstr. 36

35385 Gießen