Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung: Zur COPD als der häufigsten chronischen Atemwegserkrankung liegen verschiedene evidenzbasierte
Leitlinienempfehlungen vor. Ziel dieser Studie war es, erstmals das COPD-Management
gemäß aktueller nationaler und internationaler COPD-Leitlinien bei niedergelassenen
Pneumologen zu untersuchen und auf mögliche Abweichungen hinzuweisen. Methode: Bundesweite, prospektive Querschnittstudie in Form eines Multiple-Choice-Fragebogens
bei 863 Pneumologen. Bei der Erhebung wurden produktneutrale Fragen zu Kenntnisstand,
Akzeptanz und praktischen Erfahrungen mit aktuellen nationalen und internationalen
COPD-Leitlinien gestellt. Ergebnisse: An der Studie nahmen 359 Pneumologen teil (41,6 %). Die internationale GOLD-Leitlinie
hatte für 60,4 % der Pneumologen den höchsten Stellenwert, an der deutschen COPD-Leitlinie
orientierten sich 33,4 %. Die Bodyplethysmographie wurde mit 54,3 % noch vor der Spirometrie
(38,4 %) als Diagnosestandard bei der COPD angesehen. Die korrekten spirometrischen
Kriterien für die Schweregradeinteilung wurden von etwa 80 % der Befragten richtig
angegeben. Bemerkenswert war hier die häufige Orientierung an der alten GOLD-Klassfikation
von 2001. Die beiden wichtigsten Behandlungsziele für Pneumologen waren die Verbesserung
der Lebensqualität (82,2 %) und die Vermeidung von Exazerbationen (63 %). Die schweregradabhängige
Therapie der COPD war, mit Ausnahme der Indikationskriterien für Steroide und der
Umsetzung von pulmonalen Rehabilitationsmaßnahmen, weitgehend leitlinienkonform. Allerdings
wurde von einem Teil der Pneumologen der evidenzbasierte klinische Nutzen verschiedener
Therapiemaßnahmen falsch eingeschätzt. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse dieser Untersuchung zeigen eine insgesamt hohe Leitlinienadhärenz
bei niedergelassenen Pneumologen. Die Fachärzte orientieren sich dabei bevorzugt an
den GOLD-Empfehlungen. Allerdings weichen die spirometrische Schweregradklassifikation
und die Therapie in der Praxis noch häufiger von den Leitlinienempfehlungen ab.
Abstract
Background: Several evidenced-based clinical guidelines are available for COPD which is the most
frequent chronic respiratory disease. The purpose of this study was to evaluate the
outpatient COPD management of pneumologists based on current national and international
guidelines for the first time and to identify any deviations. Methods: A nationwide prospective cross-sectional survey was performed as a multiple-choice
questionnaire sent to 863 pneumologists in Germany. The product-neutral questions
focused on the knowledge about, acceptance of and practical experience with current
national and international COPD guidelines. Results: 359 pneumologists (41.6 %) participated in the survey. 60.4 % of the participants
preferred the GOLD guideline over the German COPD guideline (33.4 %). 54.3 % considered
bodyplethysmography as the diagnostic standard, followed by spirometry (38.4 %). However,
only about 80 % were able to cite the correct spirometric criteria for classifying
COPD severity. It is remarkable that many physicians still oriented to the outdated
GOLD classification of 2001. The two most important treatment goals cited were to
improve quality of life (82.2 %) and prevent exacerbations (63 %). Except for the
criteria for the use of steroids and the implementation of pulmonary rehabilitation
measures, treatment of COPD based on severity class was largely in compliance with
the guidelines. However, a significant percentage of the pneumologists incorrectly
assessed the evidence-based clinical benefits of various therapeutic measures. Conclusion: The results of this survey show that most pneumologists adhere to guideline recommendations
in daily practice and prefer the GOLD over the national COPD guideline. However, deficiencies
in guideline conformity still exist with regard to severity classification and treatment
of COPD.
Literatur
- 1 Fabel H, Konietzko N. Weißbuch Lunge 2005. Stuttgart: Thieme 2005: 29-32
- 2
Welte T, Behnke M, Piecyk A. et al .
Prevalence of respiratory symptoms and lung function impairment in patients treated
by German general practitioners.
Eur Respir J.
2000;
16 (Suppl 31)
S111
- 3 Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease .Global strategy for the
diagnosis, management and prevention of chronic obstructive pulmonary disease. NHLBI/WHO
workshop report. Bethesda: National Heart, Lung and Blood Institute. GOLD website
(www.goldcopd.com) Update 2004
- 4
Worth H, Buhl R, Cegla U. et al .
Leitlinie der Deutschen Atemwegsliga und der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie
zur Diagnostik und Therapie von Patienten mit chronisch obstruktiver Bronchitis und
Lungenemphysem.
Pneumologie.
2002;
56
703-737
- 5
Pauwels R A, Buist A S, Ma P. et al .
Global strategy for the diagnosis, management, and prevention of chronic obstructive
pulmonary disease: National Heart, Lung, and Blood Institute and World Health Organization
Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD): Executive summary.
Respir Care.
2001;
46
798-825
- 6
Woolf S, Grol R, Hutchinson A. et al .
Potential benefits, limitations, and harms of clinical guidelines.
BMJ.
1999;
318
527-530
- 7
Harrold L, Field T, Gurwitz J.
Knowledge, patterns of care, and outcomes of care for generalists and specialists.
J Gen Intern Med.
1999;
14
499-511
- 8
National Institute for Clinical Excellence (NICE) .
Chronic obstructive pulmonary disease: national clinical guideline for management
of chronic obstructive pulmonary disease in adults in primary and secondary care.
Thorax.
2004;
59 (Suppl I)
1-232
- 9
Vestbo J, Lange P.
Can GOLD stage 0 provide information of prognostic value in chronic obstructive pulmonary
disease?.
Am J Respir Crit Care Med.
2002;
166
329-332
- 10
Troosters T, Casaburi R, Gosselink R. et al .
Pulmonary rehabilitation in chronic obstructive pulmonary disease.
Am J Respir Crit Care Med.
2005;
172
19-38
- 11
Schols A, Wesseling G, Kester A. et al .
Dose dependent increased mortality risk in COPD patients treated with oral glucocorticoids.
Eur Respir J.
2001;
17
337-342
- 12
Decramer M, Celli B, Tashkin D. et al .
Clinical trial design considerations in assessing long-term functional impacts of
tiotropium in COPD: the Uplift trial.
J COPD.
2004;
1
303-312
- 13
The TORCH Study Group .
The TORCH (Towards a revolution in COPD health) survival study protocol.
Eur Respir J.
2004;
24
206-210
- 14
Ramsey S.
Suboptimal medical therapy in COPD. Exploring the causes and consequences.
Chest.
2000;
117
33-37
- 15
Rutschmann O, Janssens J, Vermeulen B. et al .
Knowledge of guidelines for the management of COPD: A survey of primary care physicians.
Respir Med.
2004;
98
932-937
Dr. med. Marion Wencker
Glaxo Smith Kline GmbH & Co. KG · Medizinischer Fachbereich Pneumologie
Theresienhöhe 11
80809 München
eMail: marion.wencker@gsk.com