Zusammenfassung
Diese Arbeit geht im Rahmen der qualitativen Forschung der Frage nach, was deutschsprachige
Physiotherapeuten unter dem Begriff Clinical Reasoning verstehen. Clinical Reasoning und das angewandte Forschungsdesign werden erläutert.
Die Ergebnisse zeigen ein uneinheitliches Verständnis von Clinical Reasoning und ein
hohes Maß an Selbstreflexion als Ausdruck der Unsicherheit beim physiotherapeutischen
Handeln. Es besteht Unzufriedenheit mit der Qualität der Grundausbildung, die nur
unzureichende Kompetenz für die Berufsausübung vermittelt. Dafür notwendig und förderungsbedürftig
sind bewusstes, strukturiertes und dokumentiertes Handeln. Clinical Reasoning muss
ein wesentlicher Bestandteil der physiotherapeutischen Ausbildung werden.
Abstract
Using a qualitative research approach this article investigates the understanding
of the term clinical reasoning among German physiotherapists. Clinical reasoning and the employed research design
are explained. The results show an inconsistent understanding of clinical reasoning
and a high grade of self-reflection which depicts students’ uncertainty concerning
the physiotherapy process. Discontent with the quality of the basic physiotherapy
training exists as this is felt to impart insufficient competence for professional
practice. A conscious, structured and documented physiotherapy process is necessary
and needs to be promoted. Clinical Reasoning must become an essential element of physiotherapeutic
training.
Schlüsselwörter
Clinical Reasoning - qualitative Forschung - Krankheitsmodelle - Dokumentation
Key words
Clinical reasoning - qualitative research - disease models - documentation
Literatur
- 1
AFREK - Association française pour la recherche et l’évaluation en kinésithérapie
.
Prise en charge kinésithérapique du lombalgique, 2 e Conference de Consensus 1998.
Kinésithérapie Scientifique.
Hors série.
1999;
- 2 Asanger R, Wenninger G. Handwörterbuch Psychologie. Weinheim; Psychologie Verlagsunion
1999
- 3 Atteslander P. Methoden der empirischen Sozialforschung. Berlin; de Gruyter 2003
- 4 Bogduk N. Klinische Anatomie von Lendenwirbelsäule und Sakrum. Berlin; Springer
2000
- 5
Bögemann-Großheim E.
Zum Verhältnis von Akademisierung, Professionalisierung und Ausbildung im Kontext
der Weiterentwicklung pflegerischer Berufskompetenz in Deutschland.
Pflege & Gesellschaft.
2004;
10
100-107
- 6
Edwards I, Jones M, Carr J. et al .
Clinical Reasoning Strategies in Physical Therapy.
Physical Therapy.
2004;
10
312-330
- 7 Elstein S A, Schwartz A. Clinical reasoning in medicine. Higgs J, Jones M Clinical
Reasoning in the Health Professions Oxford; Butterworth-Heinemann 2002
- 8
Engel G L.
The need for a new medical model: a challenge for biomedical science.
Science.
1977;
10
129-136
- 9 Flick U. Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. 6. Aufl Rowohlt; Reinbek
2002
- 10
Fritz J M.
Invited Commentaries to Edwards I, Jones M, Carr J. et al. Clinical Reasoning Strategies
in Physical Therapy.
Physical Therapy.
2004;
10
332-333
- 11
Hack L.
Invited Commentaries to Edwards I, Jones M, Carr J, et al. Clinical Reasoning Strategies
in Physical Therapy.
Physical Therapy.
2004;
10
331
- 12
Hengeveld E.
Clinical Reasoning in Manueller Therapie - eine klinische Fallstudie.
Manuelle Therapie.
1998;
10
42-49
- 13
Hengeveld E.
Gedanken zum Indikationsbereich der Manuellen Therapie. Teil 1.
Manuelle Therapie.
1998;
10
176-181
- 14
Hengeveld E.
Gedanken zum Indikationsbereich der Manuellen Therapie. Teil 2.
Manuelle Therapie.
1999;
10
2-7
- 15
von Heymann W.
Neck and back pain. Eine Übersicht über 30 Jahre Studienergebnisse.
Manuelle Medizin.
2002;
10
188-192
- 16
Higgs J.
Developing Clinical Reasoning Competencies.
Physiotherapy.
1992;
10
575-580
- 17 Higgs J, Jones M. Clinical Reasoning in the Health Professions. Oxford; Butterworth-Heinemann
2002
- 18
Jensen G M.
Qualitative Methods in Physical Therapy Research: A Form of Disciplined Inquiry.
Physical Therapy.
1989;
10
76/492-84/500
- 19 Jones M A. Clinical reasoning process in manipulative therapy. Boyling JD, Palastanga
N, eds Grieve’s Modern Manual Therapy. The Vertebral Column Edinburgh; Churchill Livingstone
1994
- 20 Jones M A, Jones H M. Principles of the physical examination. Boyling JD, Palastanga
N, eds Grieve’s Modern Manual Therapy. The Vertebral Column Edinburgh; Churchill Livingstone
1994
- 21
Jones M A.
Clinical reasoning and pain.
Manual Therapy.
1995;
10
17-24
- 22
Jones M A.
Clinical Reasoning: Fundament der klinischen Praxis und Brücke zwischen den Ansätzen
der Manuellen Therapie. Teil 1.
Manuelle Therapie.
1997;
10
3-9
- 23
Jones M A.
Clinical Reasoning: Fundament der klinischen Praxis und Brücke zwischen den Ansätzen
der Manuellen Therapie. Teil 2: Förderung des kompetenten Clinical Reasoning.
Manuelle Therapie.
1998;
10
1-7
- 24
Jones M, Edwards I, Gifford L.
Conceptual models for implementing biopsychosocial theory in clinical practice.
Manual Therapy.
2002;
10
2-9
- 25 Jones M, Jensen G, Edwards I. Clinical reasoning in physiotherapy. Higgs J, Jones
M Clinical Reasoning in the Health Professions Oxford; Butterworth-Heinemann 2002
- 26 von Kardorff E. Qualitative Forschung in der Rehabilitation. Bengel J, Koch U Grundlagen
der Rehabilitationswissenschaften Berlin; Springer 2000
- 27
Krefting L.
Rigor in Qualitative Research: The Assessment of Trustworthiness.
The American Journal of Occupational Therapy.
1991;
10
214-222
- 28 Lamnek S. Qualitative Sozialforschung. Bd. 2: Methoden und Techniken. Weinheim;
Beltz 1995
- 29
Mattingly C.
Commentary to Shepard KF, Jensen GM, Schmoll BJ, et al. Alternative Approaches to
Research in Physical Therapy: Positivism and Phenomenology in Physical Therapy, 1993.
Physical Therapy.
1993;
10
44/98-46/100
- 30
Resnik L, Hart D L.
Using Clinical Outcomes to Identify Expert Physical Therapists.
Physical Therapy.
2003;
10
991-1002
- 31
Resnik L, Jensen G M.
Using Clinical Outcomes to Explore the Theory of Expert Practice in Physical Therapy.
Physical Therapy.
2003;
10
1090-1106
- 32 Rubin H J, Rubin I S. Qualitative Interviewing, the Art of Hearing Data. Thousand
Oaks; SAGE 1995
- 33
Shepard K F.
Qualitative and Quantitative Research in Clinical Practice.
Physical Therapy.
1987;
10
1891-1894
- 34
Shepard K F, Jensen G M, Schmoll B J. et al .
Alternative Approaches to Research in Physical Therapy: Positivism and Phenomenology.
Physical Therapy.
1993;
10
34/88-43/97
- 35
Schomacher J.
ICIDH-2 - Internationale Klassifikation der Schäden, Aktivitäten und Partizipation.
Manuelle Therapie.
1999;
10
81-84
- 36 Viel E. Le diagnostic kinésithérapique, Conception, réalisation et transcription
en pratique libérale et hospitalière. Paris; Masson 1998
- 37 Waldmann H -C. Strategien der Rehabilitationsforschung: Die Forschungsansätze im
Überblick. Bengel J, Koch U Grundlagen der Rehabilitationswissenschaften Berlin; Springer
2000
- 38 Willmann H, Messinger H. Der kleine Muret-Sanders, Englisch - Deutsch. Berlin;
Langenscheidt 1991
- 39 World Health Organization .ICD - International Classification of diseases. www.who.int/classifications/icd/eu
(11.01.2006)
- 40 World Health Organization .ICDH - International Classification of impairment, disability
and handicap. Geneva; WHO 1980
- 41 World Health Organization .ICF - International Classification of Functioning, Disability
and Health. Geneva; WHO 2001
- 42
www.med-pilot.de.
- 43
www.rz-muenchen.de/~wlm/ilm_g1.htm (11.01.2006).
- 44
www.wcpt.org. „European Physiotherapy Benchmark Statement 2003” of European Region
of the World Confederation for Physical Therapy.
- 45
www.wcpt.org/common/docs/WCPTpolicies.pdf. Declarations of Principle and Position
Statements (17.05.2005); p. 28.
1 Projektarbeit im Studiengang Physiotherapie der FH Fulda und der Uni Marburg
Jochen Schomacher, PT
Dorfstr. 24
CH-8700 Küsnacht
Email: Jochen-Schomacher@web.de