Laryngorhinootologie 2007; 86(2): 124-127
DOI: 10.1055/s-2006-925205
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Myositis des Musculus sternocleidomastoideus infolge einer Arthritis des Sternoklavikulargelenks

Myositis of the Sternocleidomastoid Muscle as a Result of Arthritis of the Sternoclavicular JointA.  Park1 , G.  Lehnerdt1 , J.  Lautermann1
  • 1Universitäts-Hals-Nasen-Ohren-Klinik Essen (Direktor: Prof. Dr. med. K. Jahnke)
Further Information

Publication History

eingereicht 23. Juni 2003

akzeptiert 17. Januar 2006

Publication Date:
10 April 2006 (online)

Zusammenfassung

Beschrieben wird der seltene Fall einer eitrigen Myositis des M. sternocleidomastoideus als Folge einer aszendierenden Infektion bei akuter Arthritis des Sternoklavikulargelenks.
Ein 51-jähriger Patient in reduziertem Allgemeinzustand stellte sich mit einer seit 5 Tagen bestehenden, schmerzlosen, linksseitigen Schwellung des Musculus sternocleidomastoideus und intermittierendem Fieber vor. Da eine Besserung unter antibiotischer Therapie zunächst ausblieb, wurde ein malignes Geschehen und eine spezifische Entzündung durch eine Muskel-Biopsie ausgeschlossen. Die Positronen-Emissions-Tomographie und die Magnetresonanztomographie wiesen schließlich auf das ursächliche entzündliche Geschehen im Sternoklavikulargelenk hin. Nach operativer Sanierung des Gelenkempyems kam es unter fortlaufender antibiotischer Therapie schnell zu einer deutlichen Beschwerdebesserung und Ausheilung der Infektion.
Die akute, septische Arthritis des Sternoklavikulargelenks ist eine seltene, jedoch aufgrund ihrer Komplikationen gefährliche Infektion und sollte als Ursache einer eitrigen Myositis des M. sternocleidomastoideus stets ausgeschlossen werden. Diagnostische und therapeutische Aspekte dieser Erkrankung werden in dem vorliegenden Fallbericht diskutiert.

Abstract

This article describes a rare case of a myositis of the sternocleidomastoid muscle due to an acute septic arthritis of the sternoclavicular joint.

A 51-year-old male in reduced condition was admitted to the Department of Otorhinolaryngology with a one-week history of a painless swelling of the sternocleidomastoid muscle associated with recurrent fever. Physical examination was otherwise unremarkable. An intravenous antibiotic therapy was initiated without improvement of the process, accordingly a specific infection or a malignancy was ruled out by biopsy. The positron emission tomography and magnetic resonance imaging finally revealed the diagnosis of a septic arthritis of the sternoclavicular joint as the causal focus of the infection. After an extensive surgical debridement and under continued antibiotic therapy the patient made an uneventful recovery.

The acute septic arthritis of the sternoclavicular joint is an uncommon infection with an insidious onset and is often unrecognized until it spreads to adjacent structures leading to serious complications.

This case emphasizes that a myositis of sternocleidomastoid muscle can be caused by an ascending infection due to an acute septic arthritis of the sternoclavicular joint.

Clinical course, diagnosis and treatment of this uncommon disease are reviewed in this article.

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Priv.-Doz. Dr. med. Jürgen Lautermann

Universitäts-Hals-Nasen-Ohren-Klinik

Universität Duisburg-Essen
Hufelandstraße 55
45122 Essen

Email: ohn020@uni-essen.de

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