Zusammenfassung
Der Gold-Standard in der Behandlung der Rhizarthrose ist aus unserer Sicht unverändert
die Trapezektomie, unabhängig ihrer Varianten. Da nach mehreren Studien [[6 ], [10 ], [26 ], [36 ]] eine Suspension nach Trapezektomie die Ergebnisse nicht signifikant verbessert,
wurde die kompliziertere Epping-Methode aufgegeben und stattdessen die einfachere,
leicht modifizierte Technik nach Weilby seit 1996 (Handchirurgie St. Gallen/Aarau,
Hirslandenklinik) angewendet. Seit Januar 2000 wurde diese Technik auch in Liestal
übernommen. In dieser Studie werden die Resultate von 83 Weilby-Plastiken (2000 bis
2003) mit den Ergebnissen der früher angewandten Epping-Technik (51 Fälle, 1987 bis
1991) verglichen, die in einer Vorgängerstudie analysiert wurden. Die Resultate beider
Methoden sind nach der durchschnittlichen Nachkontrollzeit von 33 Monaten gleich gut.
In Bezug auf Schmerzreduktion und generelle Patientenzufriedenheit schneidet die Weilby-Technik
etwas besser, in Bezug auf Stabilität und Kraft etwas schlechter ab. 88 % der Patienten
würden sich mit der Weilby-Methode bei gleichen Beschwerden auch auf der Gegenseite
operieren lassen; dies ist in einem Drittel der Fälle bereits geschehen. Wir favorisieren
weiterhin die Technik nach Weilby, da sie in der einfachen Durchführung überzeugt
und auch ohne transossäre Sehnenführung sehr gute klinische (DASH-Score 13,4) und
radiologische Resultate erzielt. Zudem vermuten wir, dass die (noch fehlenden) Langzeitresultate
nach der Weilby-Plastik den Resultaten der alleinigen Trapezektomie überlegen sind.
Abstract
We compare clinically and radiologically two groups of total trapezectomy performed
as treatment for the primary osteoarthritis of trapeziometacarpal joint combined in
83 cases (2000 to 2003) with tendon interposition arthroplasty type Weilby, in 51
cases (1987 to 1991) with Epping tendon interposition and ligament reconstruction
arthroplasty in a retrospective study. In both groups we used a strip of the flexor
carpi radialis tendon. The mean follow-up time in both groups is 33 months. Overall,
both methods achieved similar results. The relief of pain and the patient satisfaction
are better, stability and grip force are worse in the Weilby group. At least one year
(12 to 57 months) after operation with the technique of Weilby, 88 % of the patients
would prefer this method for the other side. It appears that there is no clinical
and radiological benefit of ligament reconstruction [[6 ], [10 ], [26 ], [36 ]]. However, the two procedures studied yield equally good results in most cases,
but we prefer the simplier technique of Weilby and guess that the (missing) long-term
results would be superior to the results after trapezectomy alone. Long-term results
need to be evaluated.
Schlüsselwörter
Trapezektomie bei Rhizarthrose - Epping-Plastik - Interpositions-/Suspensions-Arthroplastik
nach Weilby
Key words
Trapezectomy for trapeziometacarpal osteoarthritis of the thumb - Epping tendon interposition
arthroplasty with ligament reconstruction - tendon interposition arthroplasty type
Weilby
Literatur
1
Bamford D, Page R E.
Ligament reconstruction in tendon interposition arthroplasty of the trapezium.
J Hand Surg [Br].
1990;
15
387-388
2
Bezwada H P, Sauer S T, Hankins S T, Webber J B.
Long-term results of trapeziometacarpal silicone arthroplasty.
J Hand Surg [Am].
2002;
27
409-417
3
Burton R, Pellegrini V D.
Surgical management of basal joint arthritis of the thumb. Part II. Ligament reconstruction
with tendon interposition arthroplasty.
J Hand Surg [Am].
1986;
11
324-332
4
Carroll R E.
Arthrodesis of the carpometacarpal joint of the thumb. A review of patients with a
long postoperative period.
Clin Orthop.
1987;
220
106-110
5
Damen A, van der Lei B, Robinson P H.
Carpometacarpal arthritis of the thumb.
J Hand Surg [Am].
1996;
21
807-812
6
Davis T RC, Brady O, Dias J J.
Exzision of the trapezium for osteoarthritis of the trapeziometacarpal joint: A study
of the benefit of ligament reconstruction or tendon interposition.
J Hand Surg [Am].
2004;
29
1069-1077
7
De la Caffinière J Y.
Facteurs de longévité des prothèses totales trapézométacarpiennes.
Chir Main.
2001;
20
63-67
8
Dell P C, Muniz R B.
Interposition arthroplasty of the trapeziometacarpal joint for osteoarthritis.
Clin Orthop.
1987;
220
27-34
9
De Smet L, Sioen W, Spaepen D, Van Ransbeeck H.
Total joint arthroplasty for osteoarthritis of the thumb basal joint.
Acta Orthop Belg.
2004;
70
19-24
10
Downing N D, Davis T RC.
Trapezial space height after trapeziectomy: Mechanism of formation and benefits.
J Hand Surg [Am].
2001;
26
862-868
11
Eaton R G, Littler J W.
Ligament reconstruction for the painful thumb carpometacarpal joint.
J Bone Joint Surg [Am].
1973;
55
1655-1666
12
Epping W, Noack G.
Die operative Behandlung der Sattelgelenksarthrose.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
1983;
15
168-176
13
Epping W.
Die Suspensionsplastik zur Behandlung der Sattelgelenksarthrose.
Operat Orthop Traumatol.
1989;
1
100-108
14
Forseth M J, Stern P J.
Complications of trapeziometacarpal arthrodesis using plate and screw fixation.
J Hand Surg [Am].
2003;
28
342-345
15
Froimson A I.
Tendon arthroplasty of the trapezimetacarpal joint.
Clin Orthop.
1970;
70
191-199
16
Gervis W H.
A review of exzision of the trapezium for osteoarthritis of the trapeziometacarpal
joint after twentyfive years.
J Bone Joint Surg [Br].
1973;
55
56-57
17
Haimovici N.
Langzeitbeobachtung und ‐ergebnisse nach Trapezektomie bei der idiopathischen Daumensattelgelenkarthrose.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
1982;
14
234-250
18
Helbig B, Meyer G.
Mittelfristige Behandlungsergebnisse mit der Francobal-Endoprothese bei Rhizarthrose.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
1988;
20
301-305
19
Hilty M, Stober R.
Ergebnisse nach Rhizarthrosebehandlung mit Trapezektomie und Aufhängeplastik nach
Epping. Klinische Nachuntersuchung.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
1996;
28
15-21
20
Kvarnes L, Reikers O.
Osteoarthritis of the carpometacarpal joint of the thumb. An analysis of operative
procedures.
J Hand Surg [Br].
1985;
10
117-120
21
Livesey J P, Norris S H, Page R E.
First carpometacarpal joint arthritis. A comparison of two arthroplasty techniques.
J Hand Surg [Br].
1996;
21
182-188
22
Martinet X, Belfkira F, Corcella D, Guinard D, Moutet F.
Réaction à corps étranger dans les rhizarthroses traitées par trapézectomie et interposition
d'un “anchois” en Dacron© . À propos de cinq cas.
Chir Main.
2004;
23
27-31
23
Martini A K.
Die operative Behandlung der Daumensattelgelenksarthrose.
Z Orthop.
1985;
123
44-53
24
Masmejean E, Alnot J Y, Beccari R.
Die chirurgische Versorgung der Rhizarthrose mit der Guepar-Prothese.
Orthopäde.
2003;
32
798-802
25
Menon J, Schoene H R, Hohl J C.
Trapeziometacarpal arthritis: Results of tendon interpositional arthroplasty.
J Hand Surg.
1981;
6
442-446
26
Mentzel M, Ebinger T, Heckmann E, Merk S E, Kinzl L, Wachter N J.
Ergebnisse nach Rhizarthrosebehandlung - Vergleich der Aufhängeplastik nach Epping
mit der alleinigen Trapezektomie.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
2001;
33
176-180
27
Murley A HG.
Exzision of the trapezium in osteoarthritis of the first carpo-metacarpal joint.
J Bone Joint Surg [Br].
1960;
42
502-507
28
Necking L E, Eiken O.
ECRL-strip plasty for metacarpal base fixation after exzision of the trapezium.
Scand J Plast Reconstr Surg.
1986;
20
229-234
29
Nylén S, Juhlin L J, Lugnegard H.
Weilby tendon interposition arthroplasty for osteoarthritis of the trapezial joints.
J Hand Surg [Br].
1987;
12
68-72
30
Nylén S, Johnson A, Rosenquist A M.
Trapeziectomy and ligament reconstruction for osteoarthrosis of the base of the thumb.
J Hand Surg [Br].
1993;
18
616-619
31
Schmitt E, Heisel J.
Die operative Behandlung der Daumensattelgelenksarthrose.
Z Orthop.
1985;
123
54-59
32
Schuhl J F.
La prothèse Roseland dans le traitement de la rhizarthrose. Une expérience homogène
de cinq années.
Chir Main.
2001;
20
75-78
33
Sigfusson R, Lundborg G.
Abductor pollicis longus tendon arthroplasty for treatment of arthrosis in the first
carpometacarpal joint.
Scand J Plast Reconstr Surg.
1991;
25
73-77
34
Simmen B R, Gschwend N, Raemy H.
Langzeitergebnisse nach operativer Behandlung der Sattelgelenkarthrose mit der Silastik-Prothese
nach Swanson.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
1986;
18
150-157
35
Swanson A B, de Groot Swanson G, Watermeier J J.
Trapezium implant arthroplasty. Long-term evaluation of 150 cases.
J Hand Surg.
1981;
6
125-141
36
Taylor E J, Desari K, D'Arcy J C, Bonnici A V.
A comparison of fusion, trapeziectomy and silastic replacement for the treatment of
osteoarthritis of the trapeziometacarpal joint.
J Hand Surg [Br].
2005;
30
45-49
37
Varley G W, Calvey J, Hunter J B, Barton N J, Davis T RC.
Exzision of the trapezium for osteoarthritis at the base of the thumb.
J Bone Joint Surg [Br].
1994;
76
964-968
38
Weilby A.
Surgical treatment of osteoarthritis of the carpometacarpal joint of the thumb.
Scand J Plast Reconstr Surg.
1971;
5
136-141
39
Weilby A.
Tendon interposition arthroplasty of the first carpo-metacarpal joint.
J Hand Surg [Br].
1988;
13
421-425
Dr. med. Bernhard Angly
Handchirurgische Abteilung der Orthopädischen Klinik Kantonsspital Liestal
Rheinstraße 26
4410 Liestal
Schweiz
Email: angly.sb@bluewin.ch