Pneumologie 2005; 59(12): 872-878
DOI: 10.1055/s-2005-919068
Übersicht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Nächtliches Langzeit-Monitoring der Atemgeräusche bei Patienten mit Asthma bronchiale - eine sinnvolle diagnostische Option?

Nocturnal Long-term Recording of Breath Sounds in Patients with Bronchial Asthma - a Reasonable Diagnostic Option?U.  Koehler1 , V.  Gross1 , S.  Koch1 , C.  Reinke1 , T.  Penzel1 , H.  Becker1 , C.  Vogelmeier1
  • 1Klinik für Innere Medizin, SP Pneumologie, Intensiv- und Schlafmedizin (Direktor: Prof. Dr. C. Vogelmeier), Philipps-Universität, Marburg
Further Information

Publication History

Eingang: 12. Mai 2005

Nach Revision akzeptiert: 26. September 2005

Publication Date:
27 December 2005 (online)

Zusammenfassung

Veränderungen normaler Atemgeräusche sind ein wichtiger Hinweis auf pathophysiologische Prozesse in Bronchialsystem und Lunge. Bei unklaren Symptomen wie Dyspnoe, Giemen (wheezing) oder Husten im Schlaf erscheint eine nächtliche Langzeitregistrierung der Atemgeräusche (NLZR-AG) sinnvoll, um spezifische Auskultationsphänomene im zeitlichen Verlauf qualitativ und vor allem auch quantitativ zu erfassen und zu dokumentieren. Ein mobiles Messsystem ermöglicht zudem ein nichtinvasives und vigilanzunabhängiges Monitoring im häuslichen Umfeld des Patienten. Es kann darüber hinaus auch zur Verlaufskontrolle medikamentöser Interventionen genutzt werden.

Abstract

Alterations in normal breath sounds are an important indication of pathophysiological processes in the bronchial system and the lung. In the presence of non-specific symptoms like dyspnea, wheezing or cough while sleeping it seems reasonable to make a nocturnal long-term recording of breath sounds. Thus specific auscultation phenomena can be recorded qualitative and particularly quantitative in the course. A mobile recording system provides a non-invasive monitoring at home which is independent of vigilance. Furthermore it can be used for follow-up examinations of medical interventions.

Literatur

  • 1 Pasterkamp H. Neue Entwicklung und Erkenntnisse bei der Erforschung von Atemgeräuschen.  Pneumologie. 1992;  46 602-611
  • 2 Sovijärvi A RA, Malmberg L P, Charbonneau G. et al . Characteristics of breath sounds and adventitious respiratory sounds.  Eur Respir Rev. 2000;  10 591-596
  • 3 Sovijärvi A RA, Vanderschoot J, Earis J E. Computerized respiratory sound analysis (CORSA): recommend standards for terms and techniques. ERS Task Force.  J Respir Rev. 2000;  10 586-649
  • 4 Gavriely N, Palti Y, Alroy G. et al . Measurement and theory of wheezing breath sounds.  J Appl Physiol. 1984;  57 481-492
  • 5 Grotberg J B, Gavriely N. Flutter in collapsible tubes: a theoretical model of wheezes.  J Appl Physiol. 1989;  66 2262-2273
  • 6 Shim H, Williams H. Relationship of wheezing to the severity of obstruction in asthma.  Arch Intern Med. 1983;  143 890-892
  • 7 Baughman R P, Loudon R G. Lung sound analysis for continuous evaluation of airflow obstruction in asthma.  Chest. 1985;  88 364-368
  • 8 Meslier N, Charbonneau G, Racineux J L. Wheezes.  Eur Respir J. 1995;  8 1942-1948
  • 9 Spence D P, Bentley S, Evans D H. et al . Effect of methacholine induced bronchoconstriction on the spectral characteristics of breath sounds in asthma.  Thorax. 1992;  47 680-683
  • 10 Baughman R P, Loudon R G. Quantitation of wheezing in acute asthma.  Chest. 1984;  86 718-722
  • 11 Marini J J, Pierson D J, Hudson L D. et al . The significance of wheezing in chronic airflow obstruction.  Am Rev Respir Dis. 1979;  120 1069-1072
  • 12 Koh Y Y, Jeong J H, Park Y. et al . Development of wheezing in patients with cough variant asthma during an increase in airway responsiveness.  Eur Respir J. 1999;  14 302-308
  • 13 Nowak D ME von. Asthma bronchiale im Kindes- und Erwachsenenalter: Risikofaktoren, Diagnose, Standardtherapie.  Dtsch Med Wochenschr. 2004;  129 509-516
  • 14 McFadden E R Jr. Acute severe asthma.  Am J Respir Crit Care Med. 2003;  168 740-759
  • 15 Hannaway P J, Hopper G D. Cough variant asthma in children.  JAMA. 1982;  247 206-208
  • 16 Koh Y Y, Chae S A, Min K U. Cough variant asthma is associated with a higher wheezing threshold than classic asthma.  Clin Exp Allergy. 1993;  23 696-701
  • 17 Todokoro M, Mochizuki H, Tokuyama K. et al . Childhood cough variant asthma and its relationship to classic asthma.  Ann Allergy Asthma Immunol. 2003;  90 652-659
  • 18 Robertson C F, Heycock E, Bishop J. et al . Prevalence of asthma in Melbourne schoolchildren: changes over 26 years.  BMJ. 1991;  302 1116-1118
  • 19 Martin R J. Nocturnal asthma. Structure and function.  Chest. 1995;  107 158S-161S
  • 20 Turner-Warwick M. Epidemiology of nocturnal asthma.  Am J Med. 1988;  85 6-8
  • 21 Storms W W, Bodman S F, Nathan R A. et al . Nocturnal asthma symptoms may be more prevalent than we think.  J Asthma. 1994;  31 313-318
  • 22 Dethlefsen U, Repges R. Ein neues Therapieprinzip bei nächtlichem Asthma.  Med Klin. 1985;  80 44-47
  • 23 Morrison J F, Pearson S B, Dean H G. Parasympathetic nervous system in nocturnal asthma.  Br Med J (Clin Res Ed). 1988;  296 1427-1429
  • 24 D'Alonzo G E, Smolensky M. Nächtliches Asthma und seine Mechanismen.  Internist (Berl). 1991;  32 402-410
  • 25 Fitzpatrick M F, Engleman H, Whyte K F. et al . Morbidity in nocturnal asthma: sleep quality and daytime cognitive performance.  Thorax. 1991;  46 569-573
  • 26 Geisler L. Nächtliches Asthma.  Dtsch Med Wochenschr. 1992;  117 869-874
  • 27 Skloot G S. Nocturnal asthma: mechanisms and management.  Mt Sinai J Med. 2002;  69 140-147
  • 28 Jarjour N N, Busse W W. Cytokines in bronchoalveolar lavage fluid of patients with nocturnal asthma.  Am J Respir Crit Care Med. 1995;  152 1474-1477
  • 29 Postma D S, Oosterhoff Y, Aalderen W M van. et al . Inflammation in nocturnal asthma?.  Am J Respir Crit Care Med. 1994;  150 S83-S86
  • 30 Micklefield G H, Schott D, May B. Gastroösophagealer Reflux und Beteiligung der Atemwege.  Pneumologie. 1996;  50 430-436
  • 31 Roka R, Rosztoczy A, Izbeki F. et al . Prevalence of respiratory symptoms and diseases associated with gastroesophageal reflux disease.  Digestion. 2005;  71 92-96
  • 32 Sontag S J, O'Connell S, Miller T Q. et al . Asthmatics have more nocturnal gasping and reflux symptoms than nonasthmatics, and they are related to bedtime eating.  Am J Gastroenterol. 2004;  99 789-796
  • 33 Desager K N, Nelen V, Weyler J J. et al . Sleep disturbance and daytime symptoms in wheezing school-aged children.  J Sleep Res. 2005;  14 77-82
  • 34 Shapiro C M, Catterall J R, Montgomery I. et al . Do asthmatics suffer bronchoconstriction during rapid eye movement sleep?.  Br Med J (Clin Res Ed). 1986;  292 1161-1164
  • 35 Stores G, Ellis A J, Wiggs L. et al . Sleep and psychological disturbance in nocturnal asthma.  Arch Dis Child. 1998;  78 413-419
  • 36 Chang A B, Newman R G, Carlin J B. et al . Subjective scoring of cough in children: parent-completed vs child-completed diary cards vs an objective method.  Eur Respir J. 1998;  11 462-466
  • 37 Falconer A, Oldman C, Helms P. Poor agreement between reported and recorded nocturnal cough in asthma.  Pediatr Pulmonol. 1993;  15 209-211

Prof. Dr. Ulrich Koehler

Klinik für Innere Medizin, SP Pneumologie, Intensiv- und Schlafmedizin · Philipps-Universität

Baldingerstraße 1

35043 Marburg

Email: koehleru@med.uni-marburg.de

    >