Zusammenfassung
Mini- und Mikroschrauben sind in der orthodontischen Therapie ein Hilfsmittel zur
skelettalen Verankerung. Ziel dieser Arbeit war, am Patientengut einer kieferorthopädischen
Praxis verschiedene Schraubensysteme mit unterschiedlichen Charakteristika auf ihren
klinischen Erfolg hin zu untersuchen. Es zeigte sich deutlich, dass die Verlustraten
von der Lokalisation und dem Schraubendurchmesser abhängig waren. Minischrauben eines
Durchmessers von 2 mm zeigten die geringsten Verlustraten im Unterkiefer auf der vestibulären
Seite. Auf der vestibulären Seite des Oberkiefers waren mit Mikroschrauben eines Durchmessers
von 1,3 mm sehr hohe Erfolgsraten zu erzielen. Palatinal waren wiederum Minischrauben
größeren Durchmessers von 1,6 oder 2 mm von Vorteil. Die linguale Seite des Unterkiefers
zeigte generell außerordentlich hohe Verlustraten. Das orthodontische Behandlungsziel
konnte in der Regel durch eine skelettale Verankerung erreicht werden, wenn das verwendete
Miniimplantat gemäß der Lokalisation ausgewählt wurde.
Abstract
Mini- and microscrews serve as a device of skeletal anchorage in orthodontic therapy.
The aim of this study was to investigate the clinical success of different screw-systems
with different characteristics applied in an orthodontic practice. It was evident
that loss rates depended from the localisation where the screw was placed and its
diameter. Miniscrews with a diameter of 2 mm showed the lowest loss rates on the labial
side of the mandible. On the labial side of the maxilla very high success rates could
be achieved with microscrews of a diameter of 1.3 mm. On the palatal side miniscrews
of 1.6 or 2 mm showed more advantages. On the lingual side of the mandible loss rates
were extremely high with any type of screw. The orthodontic treatment goal could mostly
be realised through skeletal anchorage, if the miniimplant was chosen in accordance
to its localisation.
Schlüsselwörter
Verankerung - Miniimplantate in der Kieferorthopädie
Key words
anchorage - implants in orthodontic therapy
Literatur
- 1
Fontenelle A.
Lingual bracket orthodontics: another approach.
Orthod Fr.
1986;
57
541-557
- 2 Alexander R G. The Alexander Discipline. Ormco Cooperation, Glendora, USA 1986
- 3
Melsen B, Petersen J K, Costa A.
Zygoma ligatures: an alternative form of maxillary anchorage.
J Clin Orthod.
1998;
32
154-158
- 4
Roberts W E.
Bone dynamics of osseointegration, ankylosis and tooth movement.
J Indiana Dent Assoc.
1999;
78
24-32
- 5
Wehrbein H, Glatzmeier J, Mundwiller U, Diedrich P.
The Orthosystem - a new implant system for orthodontic anchorage in the palate.
J Orofac Orthop.
1996;
57
142-153
- 6
Sugawara J, Daimaruya T, Umemori M, Nagasaka H, Takahashi I, Kawamura H, Mitani H.
Distal movement of mandibular molars in adult patients with the skeletal anchorage
system.
Am J Orthod Dentofacial Orthop.
2004;
125
130-138
- 7
Miyawaki S, Koyama I, Inoue M, Mishima K, Sugahara T, Takano-Yamamoto T.
Factors associated with the stability of titanum screws placed in the posterior region
for Orthodontic Anchorage.
Am J Orthod Dentofacial Orthop.
2003;
124
373-378
- 8
Costa A, Raffainl M, Melsen B.
Miniscrews as orthodontic anchorage: a preliminary report.
Int J Adult Orthod Orthognath Surg.
1998;
13
201-209
- 9
Deguchi T, Takano-Yamamoto T, Kanomi R, Hartsfield J K, Roberts W E, Garetto L P.
The use of small titanium screws for orthodontic anchorage.
J Dent Res.
2003;
82
377-381
- 10
Melsen B, Costa A.
Immediate loading of implants used for orthodontic anchorage.
Clin Orthod Res.
2000;
3
23-28
- 11
Melsen B, Lang N P.
Biological reactions of alveolar bone to orthodontic loading of oral implants.
Clin Oral Impl Res.
2001;
12
144-152
- 12
Meyer U, Wiesmann H P, Fillies T, Joos U.
Early tissue reaction at the interface of immediatly loaded detal implants.
Int J Oral Maxillofac Implants.
2003;
18
1-11
- 13
Majzoub Z, Finotti M, Miotti F, Giardino R, Aldini N N, Cordioli G.
Bone response to orthodontic loading of endosseous implants the rabbit calvaria: early
continuous distalization forces.
Eur J Orthodontics.
1999;
21
223-230
- 14
Favero L, Brollo P, Bressan E.
Orthodontic anchorage with specific fixtures: Related study analysis.
Am J Orthod Dentofacial Orthop.
2002;
122
84-89
- 15
Büchter A, Wiechmann D, Koerdt S, Wiesmann H P, Piffko J, Meyer U.
Load-related implant reaction of mini-implants used for orthodontic anchorage.
Clin Oral Implants Res.
2005;
16
473-479
Dr. Dr. A. Berens
Praxis für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie
Peiner Str. 2
30519 Hannover
Phone: 05 11/83 17 54
Fax: 05 11/83 14 97
Email: AxelBerens@web.de