Klinische Neurophysiologie 2006; 37(1): 13-16
DOI: 10.1055/s-2005-915468
Originalia
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Vergleichende Analyse zwischen residualer Latenz und distaler, motorischer Latenz bei diabetischer und alkoholischer Polyneuropathie

Comparative Analysis Between Motor Residual and Distal Latency in Patients with Diabetic and Alcoholic NeuropathiesA.  S.  Alexandrov1 , L.  G.  Christova1 , M.  N.  Daskalov2 , A.  R.  Kossev1 , R.  Dengler3 , B.  A.  Ishpekova2
  • 1Institute of Biophysics, Bulgarian Academy of Sciences, Sofia, Bulgaria
  • 2University Hospital „Tzaritza Joanna”, Department of Neurology, Sofia, Bulgaria
  • 3Neurologische Klinik der Medizinischen Hochschule Hannover, Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 March 2006 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie ist es, die distale, motorische Latenz (DML) und die residuale Latenz (RL) in frühen Stadien der diabetischen und alkoholischen PNP zu vergleichen. Es wurden 74 Patienten mit Diabetes, 40 mit Alkoholkrankheit und 70 gesunde Probanden untersucht. Die Patienten wurden in zwei Gruppen entsprechend der konventionell gemessenen Nervenleitgeschwindigkeit eingeteilt. Gruppe 1: Patienten mit normaler Leitgeschwindigkeit (NLG); Gruppe 2: Patienten mit verlangsamter NLG im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Untersuchungen wurden am N. medianus und N. ulnaris durchgeführt. Die Muskelantworten wurden in üblicher Weise mit Oberflächenelektroden vom M. abductor pollicis brevis und M. abductor digiti minimi abgeleitet. Die DML für die Gesunden betrugen 2,91 ± 0,24 ms für den N. ulnaris und 3,01 ± 0,15 ms für den N. medianus. Die entsprechenden Werte für die RL lagen bei 1.59 ± 0,16 ms für den N. Ulnaris und 1,71 ± 0,15 ms für den N. medianus. Es fand sich eine signifikante Verlängerung (p < 0,001) der DML und der RL bei den Neuropathien betreffend beide Nerven im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Verzögerungen waren größer in Gruppe 2, wobei die Differenzen zwischen Gruppe 1 und Gruppe 2 nur für den N. medianus signifikant waren. Für den N. medianus war im Gegensatz zum N. ulnaris der Mittelwert der RL signifikant größer als der der DML sowohl für Gruppe 1 als auch für Gruppe 2. Somit erscheint die RL als sensitiver als die DML und kann als wertvoller diagnostischer Parameter im frühen Nachweis der beschriebenen Neuropathien gelten.

Abstract

The aim of the present study was to compare the residual latency (RL) with the distal motor latency (DML) in the evaluation of early diabetic and alcoholic neuropathy. Patients with diabetes mellitus (74), alcohol dependence (40) and healthy subjects (70) were included. Patients were divided into two groups based on conventional nerve conduction studies: Group 1: normal motor conduction velocity (MCV) and group 2: decreased MCV compared with the control group. MCV of the median and ulnar nerve was examined. Compound muscle action potentials of the abductor digiti minimi and abductor pollicis brevis muscles were recorded using standard surface techniques. The mean DML in healthy subjects was 2.91 ± 0.24 and 3.01 ± 0.15 ms for the ulnar and median nerve, respectively. The corresponding values for the RL were 1.59 ± 0.16 and 1.71 ± 0.15 ms. There was a significant prolongation (p < 0.001) of DML and RL in the neuropathy groups for both nerves compared with the control group. These prolongations were higher in group 2 for both neuropathies but the differences between mean values for group 1 and group 2 were significant only for the median nerve. The mean normalized increase of RL was significantly greater in the median nerve than in the ulnar nerve as compared with the increase of the DML. The residual latency appears to be more sensitive than the DML and can be a useful diagnostic parameter for early detection of distal neuropathies.

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Ph. D. Alexander S. Alexandrov

Institute of Biophysics · Bulgarian Academy of Sciences

Acad. G. Bontchev Straße Bldg. 21

1113 Sofia · Bulgaria

Email: alex@bio.bas.bg

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