Zusammenfassung
Wir berichten über eine 29-jährige Patientin, bei welcher vor acht Jahren ein generalisierter
tonisch-klonischer sowie ein halbes Jahr später ein komplex-fokaler Anfall aufgetreten
war. Obwohl sie seit 7œ Jahren unter Carbamazepinmonotherapie anfallsfrei ist, sind
in jedem EEG nach Augenschluss fast durchgehend rhythmische Sharp-wave- und Sharp-slow-wave-Komplexe
bitemporookzipital erkennbar. Die Aktivierung epileptischer Entladungen bei Ausschaltung
der Fixation, mit prompter Blockade bei Augenöffnen oder Fotostimulation führte zur
Diagnose einer Fixations-off-Sensibilität (FOS). Symptomatische Formen dieser visuell
gebundenen Epilepsie bei Erwachsenen sind selten. Die Patientin leidet seit Kindheit
unter einer Zöliakie mit unter glutenfreier Diät symptomarmen Verlauf und fehlenden
Kalzifikationen im CCT. Italienische Arbeitsgruppen wiesen bei der Glutenenteropathie
eine erhöhte Prävalenz für Epilepsien (1,5 - 5 %) mit Korrelation zu temporookzipitalen
epilepsietypischen Mustern nach und beschrieben ähnliche Kasuistiken wie unsere. Vereinbar
mit diesen Daten erscheint ein kausaler Zusammenhang zwischen FOS und Zöliakie wahrscheinlich.
Abstract
We report a 29-year old woman with the history of a generalized tonic-clonic seizure
eight years ago and complex partial seizure half a year later. She is seizure-free
under carbamazepine monotherapy since 7œ years. Each EEG showed continuous rhythmic
sharp waves and sharp slow waves bitemporo-occipital after eye closure without visual
ictal phenomena during observation. The main characteristic of the EEG-pattern was
the special relationship to the visual system with prompt inhibition by eye opening
or photic stimulation leading to the diagnosis of fixation-off sensitivity (FOS).
Symptomatic cases of this visual-related epilepsy in adults are rare. Since childhood
she suffers from a celiac disease with slight symptoms under gluten-free diet and
no calcification in CCT. Italian study-groups showed a higher prevalence of epilepsy
(1.5 - 5 %) suggesting a correlation between glutenenteropathy and temporo-occipital
epileptic discharges. Regarding these data similar to our patient a causal relationship
between FOS and celiac disease seems to be reasonable.
Literatur
- 1
Agathonikou A, Koutroumanidis M, Panayiotopoulos C P.
Fixation-off sensitive epilepsy with absence and absence status: video-EEG documentation.
Neurology.
1997;
48
231-234
- 2
Veggiotti P, Viri M, Lanzi G.
Electrical status epilepticus on eye closure: a case report.
Neurophysiol Clin.
1992;
22
281-286
- 3 Panayiotopoulos C P.
Fixation-off sensitive epilepsies: clinical and EEG characteristics. In: Wolf P (ed) Epileptic Seizures and Syndromes. London; John Libbey 1994: 55-66
- 4
Panayiotopoulos C P.
Fixation-off, scotosensitive, and other visual related epilepsies.
Adv Neurol.
1998;
75
139-157
- 5
Darby C E, Korte R A de, Binnie C D, Wilkins A J.
The self-induction of epileptic seizures by eye closure.
Epilepsia.
1980;
21
31-42
- 6
Iannetti G D, Bonaventura C Di, Pantano P. et al .
fMRI/EEG in paroxysmal activity elected by elimination of central vision and fixation.
Neurology.
2002;
58
976-979
- 7
Bonaventura C Di, Vaudano A E, Carni M. et al .
Long-term reproducibility of fMRI activation in epilepsy patients with fixation off
sensitivity.
Epilepsia.
2005;
46
1149-1151
- 8
Parra J, Meeren H K, Kalitzin S. et al .
Magnetic source imaging fixation-off sensitivity: relationship with alpha rhythm.
J Clin Neurophysiol.
2000;
17
212-223
- 9
Krakow K, Baxendale S A, Maguire E A. et al .
Fixation-off sensitivity as a model of continuous epileptiform discharges: electroencephalographic,
neuropsychological and functional MRI findings.
Epilepsy Res.
2000;
42
1-6
- 10
Zihl J, Cramon D von, Mai N. et al .
Disturbance of movement vision after bilateral posterior brain damage: further evidence
and follow-up observations.
Brain.
1991;
114
2235-2252
- 11
Kurth C, Bittermann H J, Wegerer V. et al .
Fixation-off sensitivity in an adult with symptomatic occipital epilepsy.
Epilepsia.
2001;
42
947-949
- 12
Ambrossetto G, Antonini L, Tassanari C A.
Occipital lobe seizures related to clinically asymptomatic celiac disease in adulthood.
Epilepsia.
1992;
33
476-481
- 13
Labate A, Gambardella D, Messina S. et al .
Silent celiac disease in patients with childhood localization-related epilepsies.
Epilepsia.
2001;
42
1153-1155
- 14
Gobbi G, Bouquet F, Greco L. et al .
Coeliac disease, epilepsy, and cerebral calcifications.
Lancet.
1992;
340
439-443
- 15
Berlit P.
Neurologische Manifestationen von Kollagenosen und Vaskulitiden.
Akt Neurol.
2000;
20
405-411
Dr. R. Kraus
Neurologische Klinik am Klinikum Augsburg
Stenglinstraße 2
86156 Augsburg
Email: krausregina@gmx.de