Zusammenfassung
Ziel der Studie war die Evaluation von metallfreien Inlaybrücken im Seitenzahnbereich.
30 Inlaybrücken - 15 aus glasfaserverstärktem, mikrogefüllten Komposit, 15 aus einer
experimentellen, leuzitverstärkten Keramik - wurden randomisiert nach einem einheitlichen
Protokoll eingegliedert. Die Brücken wurden mit modifizierten Kriterien des United
States Public Health Service (USPHS) bewertet, und Plaque-Indizes wurden erhoben.
Alle Brücken waren bis zum Zeitpunkt dieses Zwischenberichts intakt und in Funktion.
In Bezug auf diee klinische Bewertung konnten keine Unterschiede festgestellt werden.
Bei den Brückengliedern aus Keramik war oral weniger Plaque festzustellen als bei
den Kompositbrücken Zum Zeitpunkt der „Baseline”-Untersuchung wurde für 93 % der Kompositbrücken
und für 60 % der Keramikbrücken ein sehr guter Kaukomfort angegeben. Nach einem Jahr
bestand dieser Unterschied nicht mehr. Unabhängig vom Material haben sich die untersuchten
Inlaybrücken über einen Einjahreszeitraum bewährt. Längere Untersuchungzeiträume müssen
zeigen, ob sich zu einem späteren Zeitpunkt der Studie Vorteile für eines der getesteten
Materialien zeigen.
Summary
The aim of this study was to evaluate metal-free posterior inlay fixed partial dentures
(IFPDs). 30 IFPDs - 15 made of glass-fiber reinforced microfilled composite and 15
made of an experimental leucite-reinforced ceramic - were inserted at random using
a standardized protocol.
The IFPDs were rated with modfied United States Public Health Service (USPHS) criteria
and a plaque index. Patients were asked for their subjective perception. All IFPDs
were undamaged and in function until the preparation of this article. No differences
were found in clinical ratings. Compared to composite IFPDs, all ceramic IFPDs exhibited
less plaque accumulation on oral surfaces. At Baseline masticatory comfort was rated
very good for 93 % of the composite IFPDs and 60 % of the ceramic IFPDS. No more differences
were found after one year. Independent from the material, IFPDs were successful during
the one-year observation period. Longer observation times are necessary to estimate
possible advantages of one of the materials.
Schlüsselwörter
Adhäsivbrücke - Inlaybrücke - klinische Studie - Glasfaser - Komposit - Vollkeramik
Key Words
Adhesive Fixed Partial Denture - Inlay Fixed Partial Denture - Clinical Study - Glass-Fiber
- All-Ceramic
Literatur
1
Behr M, Leibrock A, Stich W. et al. .
Adhesive-fixed partial dentures in anterior and posterior areas. Results of an on-going
prospective study begun in 1985.
Clin Oral Investig.
1998;
2
31-35
2
Behr M, Rosentritt A, Leibrock S, Schneider-Feyrer S, Handel G.
In-vitro study of fracture strength and marginal adaptation of fibre-reinforced adhesive
fixed partial inlay dentures.
J Dent.
1999;
27
163-168
3
Behr M, Rosentritt M, Handel G.
Fiber-reinforced composite crowns and FPDs: A clinical report.
Int J Prosthodont.
2003;
16
239-243
4
Clinical Research Associates Newsletter: Filled Polymer Crowns - 1 & 2 Year Status
Reports.
CRA Newsletter.
1998;
22
1
5
Creugers NH, De Kanter RJ, Verzijden CW, Van't MA Hof.
Risk factors and multiple failures in posterior resin-bonded bridges in a 5-year multi-practice
clinical trial.
J Dent.
1998;
26
397-402
6
Creugers NH, De Kanter RJ.
Patients' satisfaction in two long-term clinical studies on resin-bonded bridges.
J Oral Rehabil.
2000;
27
602-607
7
Edelhoff D, Spiekermann H, Yildrim M.
Metal free inlay retained fixed partial dentures.
Quintessence Int.
2001;
32
269-281
8
Esquivel-Upshaw JF, Chai J, Sansano S, Shonberg D.
Resistance to staining, flexural strength, and chemical solubility of core porcelains
for all-ceramic crowns.
Int J Prosthodont.
2001;
14
284-288
9
Frankenberger R, Petschelt A, Kramer N.
Leucite-reinforced glass ceramic inlays and onlays after six years: Clinical behavior.
Oper Dent.
2000;
25
459-465
10 Freilich MA, Meiers J. Clinical evaluation of fiber-reinforced fixed bridges. J
Am Dent Assoc 2002 133: 1524-1534
11
Göhring TN, Krejci I, Lutz F.
Adhäsive Inlaybrücken aus faserverstärktem Komposit: Step by step Beschreibung der
klinischen Anwendung.
Schweiz Monatsschr Zahnmed.
1999;
109
369-384
12
Göhring TN, Peters OA, Lutz F.
Marginal adaptation of bonded slot-inlays anchoring four-unit fixed partial dentures.
J Prosthet Dent.
2001;
86
81-92
13
Göhring TN, Schmidlin PR, Lutz F.
Glass-fiber-reinforced inlay fixed partial dentures after two years of clinical function:
Clinical and scanning electron microscopic results.
Am J Dent.
2002;
15
35-40
14
Göhring TN, Schmidlin PR, Lutz F.
Klinische Erfahrungen mit adhäsiv befestigten, glasfaserverstärkten Inlaybrücken:
Auswertung einer prospektiven klinischen Studie nach 24 Monaten.
Schweiz Monatsschr Zahnmed.
2002;
112
127-139
15
Göhring TN, Besek MJ, Schmidlin PR.
Attritional wear and abrasive surface alterations of composite resin materials.
J Dent.
2002;
30
119-127
16
Göhring TN.
Adhäsive Inlaybrücken aus glasfaserverstärktem, mikrogefülltem Komposit - Erste Resultate
der klinischen Untersuchung nach 12 Monaten.
Die Quintessenz.
2003;
54
305-313
17 Göhring TN. Five years of clinical experience with glass-fiber reinforced inlay
fixed partial dentures: Benefits, problems, difficulies, resolvations. In: Vallitu
PK (Editor). The third international symposium on fibre-reinforced plastics in dentistry.
Kiraino Grafia Oy, Turku 2003: 63-65
18
Göhring TN, Zappini G, Mayer J, Zehnder M.
Glass-fiber frameworks for fixed partial dentures: Laserinterferometrical in vitro
analysis.
Quintessence Int.
2004;
35
668-675
19
Gütschow F.
Untersuchungen zur Häufigkeit der Indikation für Adhäsivbrücken.
Dtsch Stomatol.
1991;
41
89-91
20
Kern M, Strub JR.
Bonding to alumina ceramic in restorative dentistry: Clinical results over up to 5
years.
J Dent.
1998;
26
245-249
21
Körber KH, Körber S.
Mechanische Festigkeit von Faserverbund-Brücken Targis/ ectris.
ZWR.
1996;
105
693-704
22
Kolbeck C, Rosentritt M, Behr M, Lang R, Handel G.
In vitro examination of the fracture strength of 3 different fiber-reinforced composite
and 1 all-ceramic posterior inlay fixed partial denture systems.
J Prosthodont.
2002;
11
248-253
23
Krejci I, Boretti R, Giezendanner P, Lutz F.
Adhesive crowns and fixed partial dentures fabricated of ceromer/FRC: Cinical and
laboratory procedures.
Pract Periodontics Aesthet Dent.
1998;
10
487-498
24
Lutz F, Göhring TN.
Fiber-reinforced inlay fixed partial dentures: Maximum preservation of dental hard
tissue.
J Esthet Dent.
2000;
12
164-171
25
Manhart J, Chen HY, Neuerer P, Scheibenbogen-Fuchsbrunner A, Hickel R.
Three-year clinical evaluation of composite and ceramic inlays.
Am J Dent.
2001;
14
95-99
26
Molin MK, Karlsson SL.
A randomized 5-Year clinical evaluation of 3 ceramic inlay systems.
Int J Prosthodont.
2000;
13
194-200
27
Pospiech P, Rammelsberg P, Unsöld F.
A new design for all-ceramic resinbonded fixed partial dentures.
Quintessence Int.
1996;
27
753-758
28
Tarumi H, Torli M, Tsuchitani Y.
Relationship between particle size of barium glass filler and water sorption of light
polymerized composite resin.
Dent Mater J.
1995;
14
37-44
Korrespondenzadresse
Dr. Till N. Göhring
Zentrum für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde der Universität Zürich, Klinik für Präventivzahnmedizin,
Parodontologie und Kariologie
Plattenstrasse 11, 8028 Zürich, Schweiz
Telefon: +41/1-6343470
Fax: +41/1-6344308
eMail: till.goehring@zzmk.unizh.ch