Aktuelle Dermatologie 2005; 31(12): 553-560
DOI: 10.1055/s-2005-870188
Therapiebericht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Alfatradiol (0,025 %) - Eine wirksame und sichere Therapieoption zur Behandlung der androgenetischen Alopezie bei Frauen und Männern

Alfatradiol (0.025 %) - an Effective and Safe Therapy for the Treatment of Androgenetic Alopecia in Women and MenG.  Wozel1 , S.  Narayanan2 , A.  Jäckel2 , G.  A.  Lutz3
  • 1Klinik und Poliklinik für Dermatologie des Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden
  • 2Medizinische Wissenschaft & Zulassung, Galderma Laboratorium GmbH, Düsseldorf
  • 3Hair & Nail, Bonn
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 December 2005 (online)

Zusammenfassung

Der anlagebedingte Haarausfall, auch androgenetische Alopezie (AGA) oder Alopecia androgenetica genannt, stellt im Erwachsenenalter bei beiden Geschlechtern die häufigste Ursache von Haarverlust dar. Eine Option in der Behandlung der AGA bei Männern und Frauen ist Alfatradiol, ein topisch wirksames Estrasterid ohne Hormonwirkung, das über die Hemmung der 5α-Reduktase direkt kausal in den Pathomechanismus des Haarverlustes eingreift. In einer multizentrischen offenen Studie mit 233 Patienten (192 Frauen, Alter 14 - 76 Jahre; 41 Männer, Alter 17 - 56 Jahre) konnten nach 7,5 Monaten topischer Behandlung mit Alfatradiol (0,025 %) Trichogramme von 112 Patienten (92 Frauen, 20 Männer) ausgewertet werden. Unter der Therapie mit Alfatradiol nahm frontal die Anagenhaarrate im Vergleich zum Ausgangswert statistisch signifikant zu, bei den Frauen von 69 % auf 77 % (Mittelwerte) und bei den Männern von 56 % auf 65 %. Der Anteil der telogenen Haare verringerte sich entsprechend. Bei 12 % der Frauen und 21 % der Männer nahm die Anagenhaarrate unter der Behandlung weiter ab. Lediglich drei Patienten (1,3 %) berichteten von leichten lokalen Unverträglichkeitsreaktionen. Damit erwies sich die topische Behandlung der AGA mit Alfatradiol bei Männern und Frauen als wirksames und sicheres Prinzip.

Abstract

Androgenetic alopecia (AGA), also referred to as male pattern baldness, is the most common cause of hair loss in both sexes in adulthood. An option for topical treatment that selectively targets the metabolic pathways involved in the balding process is alfatradiol, an estrasterid without hormonal activity. In a drug monitoring study, efficacy and safety of alfatradiol (0.025 %) was assessed in 233 patients with AGA (192 women, aged 14 - 76 years, and 41 men, aged 17 - 56 years). After 7.5 months of treatment, trichograms of 112 patients (92 women, 20 men) were evaluated. Under treatment with alfatradiol the proportion of frontal anagen hair increased statistically significantly, in women from 69 % to 77 % (means) and in men from 56 % to 65 %. The proportion of telogen hair decreased accordingly. In 12 % of women and 21 % of men a further decline in the number of anagen hair was observed. Merely three patients (1,3 %) reported mild local adverse reactions. In conclusion, Alfatradiol appears to be effective and safe in the topical treatment of AGA in both men and women.

Literatur

  • 1 Norwood O T. Male-Pattern baldness. Classification and incidence.  South Med J.. 1975;  68 1359-1370
  • 2 Norwood O T. Incidence of female androgenetic alopecia (female pattern alopecia).  Dermatol Surg. 2001;  27 53-54
  • 3 Orfanos C E. Androgenetic Alopecia: Clinical Aspects and Treatment. In: Orfanos CE, Happle R (eds) Hair and Hair Diseases. Berlin Heidelberg New York; Springer 1990
  • 4 Price V H. Androgenetic alopecia in women.  J Investig Dermatol Symp Proc. 2003;  8 24-27
  • 5 Severi G, Sinclair R, Hopper J L, English D R, McCredie M R, Boyle P, Giles G G. Androgenetic alopecia in men aged 40 - 69 years: prevalence and risk factors.  Br J Dermatol.. 2003;  149 1207-1213
  • 6 Venning V A, Dawber R P. Patterned androgenic alopecia in women.  J Am Acad Dermatol.. 1988;  18 1073-1077
  • 7 Paik J H, Yoon J B, Sim W Y, Kim B S, Kim N I. The prevalence and types of androgenetic alopecia in Korean men and women.  Br J Dermatol. 2001;  145 95-99
  • 8 Pathomvanich D, Pongratananukul S, Thienthaworn P, Manoshai S. A random study of Asian male androgenetic alopecia in Bangkok, Thailand.  Dermatol Surg. 2002;  28 804-807
  • 9 Tang P H, Chia H P, Cheong L L, Koh D. A community study of male androgenetic alopecia in Bishan, Singapore.  Singapore Med J. 2000;  41 202-205
  • 10 Braun-Falco O, Heilgemeir G P. Aussagewert der Haarwurzelstatusmethode.  Hautarzt. 1977;  28 136-139
  • 11 Cash T. The psychological effects of androgenetic alopecia in men.  J Am Acad Dermatol. 1992;  26 926-931
  • 12 Girman C J, Hartmaier S, Roberts J, Bergfeld W, Waldstreicher J. Patient-perceived importance of negative effects of androgenetic alopecia in women.  J Womens Health Gend Based Med. 1999;  8 1091-1095
  • 13 Hadshiew I M, Foitzik K, Arck P C, Paus R. Burden of hair loss: stress and the underestimated psychosocial impact of telogen effluvium and androgenetic alopecia.  J Invest Dermatol. 2004;  123 455-457
  • 14 Van der Donk J, Hunfeld A M, Passchier J, Knegt-Junk K J, Nieboer C. Quality of life and maladjustment associated with hair loss in women with alopecia androgenetica.  Soc Sci Med. 1994;  38 159-163
  • 15 Van der Donk J, Passchier J, Knegt-Junk C, van der Wegen-Keijser M H, Nieboer C, Stolz E, Verhage F. Psychological characeristics of women with androgenetic alopecia: a controlled study.  Br J Dermatol. 1991;  125 248-252
  • 16 Williamson D, Gonzalez M, Finlay A Y. The effect of hair loss on quality of life.  J Eur Acad Dermatol Venereol. 2000;  15 137-139
  • 17 Hamilton J. Patterned loss of hair in man; types and incidence.  Ann NY Acad Sci. 1951;  53 708-714
  • 18 Ludwig E. Classification of the types of androgenetic alopecia (common baldness) occurring in the female sex.  Br J Dermatol. 1977;  97 247-254
  • 19 Hoffmann R, Happle R. Current understanding of androgenetic alopecia. Part I: etiopathogenesis.  Eur J Dermatol. 2000;  10 319-327
  • 20 Hoffmann R. Enzymology of the hair follicle.  Eur J Dermatol. 2001;  11 296-300
  • 21 Hoffmann R. Androgenetische Alopezie beim Mann.  Z Hautkr. 2002;  77 333-341
  • 22 Kaufman K D. Androgens and alopecia.  Mol Cell Endocrinol. 2002;  198 89-95
  • 23 Trueb R M. Molecular mechanisms of androgenetic alopecia.  Exp Gerontol. 2002;  37 981-990
  • 24 Bläuer M, Vaalasti A, Pauli S L, Ylikomi T, Joensuu T, Tuohimaa P. Location of androgen receptor in human skin.  J Invest Dermatol. 1991;  97 264-268
  • 25 Fiuraskova M, Kucerova R, Kolar Z. Pathobiology of androgenetic alopecia.  Biomed Pap Med Fac Univ Palacky Olomouc Czech Repub. 2003;  147 37-41
  • 26 Hanneken S, Ritzmann S, Nothen M M, Kruse R. Androgenetic alopecia. Current aspects of a common phenotype.  Hautarzt. 2003;  54 703-712
  • 27 Harris G, Azzolina B, Baginsky W, Cimis G, Rasmusson G H, Tolman R L, Raetz C RH, Ellsworth K. Identification and selective inhibition of an isoenzyme of steroid α-reductase in human scalp.  Proc Natl Acad Sci USA. 1992;  89 10 787-10 791
  • 28 Hoffmann R, Niiyama S, Huth A, Kissling S, Happle R. 17alpha-estradiol induces aromatase activity in intact human anagen hair follicles ex vivo.  Exp Dermatol. 2002;  11 376-380
  • 29 Sawaya M E, Hordinsky M K. The antiandrogens. When and how they should be used.  Dermatol Clin.. 1993;  11 65-72
  • 30 Tosti A, Camacho-Martinez F, Dawber R. Management of androgenetic alopecia.  J Eur Acad Dermatol Venereol. 1999;  12 5-14
  • 31 Sawaya M E, Price V H. Different levels of 5α-reductase type I and II, aromatase, and androgen receptor in hair follicles of women and men with androgenetic alopecia.  J Invest Dermatol. 1997;  109 296-300
  • 32 Goss P E, Clark R M, Ambus U, Weizel H A, Wadden N A, Crump M, Walde D, Tye L M, De Coster R, Bruynseels J. Phase II study of vorozole (R83842), a new aromatase inhibitor, in postmenopausal women with advanced breast cancer in progression on tamoxifen.  Clin Cancer Res. 1995;  1 287-294
  • 33 Chen W, Zouboulis C C, Orfanos C E. The 5α-reductase system and its inhibitors.  Dermatology. 1996;  193 177-184
  • 34 Hoffmann R, Happle R. Die pathogenetische Bedeutung der 5α -Reduktase-Isoenzyme für die androgenetische Alopezie.  Hautarzt. 1999;  50 165-173
  • 35 Hevert F. 17α-Estradiol - ein moderner Inhibitor der 5α-Reductase. In: A. Plettenberg , Meigel WN, Moll I (eds) Dermatologie an der Schwelle zum neuen Jahrtausend. Berlin Heidelberg New York; Springer 2000
  • 36 Meyer W J, Henneman D H, Keiser H R, Bartter F C. 17 alpha estradiol: separation of estrogen effect on collagen from other clinical and biochemical effects in man.  Res Commun Chem Pathol Pharmacol. 1976;  13 685-695
  • 37 Schriefers H, Wright M C, Rozman T, Hevert F. Hemmung des Testosteron-Stoffwechsels durch 17α-Estradiol in Rattenleberschnitten.  Arzneimittelforschung/Drug Res. 1991;  41 1186-1189
  • 38 Foley C L, Kirby R S. 5 alpha-reductase inhibitors: what’s new?.  Curr Opin Urol. 2003;  13 31-37
  • 39 Kiesewetter F, Schell H. Wirksamkeit von 17α-Estradiol in der Therapie der Alopecia androgenetica.  (persönliche Mitteilung). ; 
  • 40 Orfanos C E, Vogels L. Lokaltherapie der Alopecia androgenetica mit 17α-Estradiol-Östradiol.  Dermatologica. 1980;  161 124-132
  • 41 Sperling L C. Hair anatomy for the clinician.  J Am Acad Dermatol. 1991;  25 1-17
  • 42 Witzel M, Braun-Falco O. Über den Haarwurzelstatus am menschlichen Capillitium unter physiologischen Bedingungen.  Arch klin exp Derm. 1963;  216 221-230
  • 43 Korge B. New and established methods for diagnosing hair diseases.  Hautarzt. 2003;  54 699-702
  • 44 Hoffmann R. TrichoScan. A new instrument for digital hair analysis.  Hautarzt. 2002;  53 798-804
  • 45 Randall V A, Ebling F JG. Seasonal changes in human hair growth.  Br J Dermatol. 1991;  124 146-151
  • 46 Wolff H, Kunte C. Die Behandlung der androgenetischen Alopezie des Mannes mittels systemischer 5α-Reduktase-Hemmung.  Hautarzt. 1998;  49 813-817
  • 47 Cash T. Psychological effects of androgenetic alopecia on women: comparison with balding men and with female control subjects.  J Am Acad Dermatol. 1993;  29 568-575
  • 48 Imperato-McGinley J, Binienda Z, Arthur A, Minenberg D, Vaughan E D, Quimby F. The development of male pseudohermaphroditic rat using an inhibitor of the enzyme 5α-reductase.  Endocrinol. 1986;  113 569-573

Prof. Dr. med G. Wozel

Klinik und Poliklinik für Dermatologie

Universitätsklinikums Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden · Fetscherstraße 74 · 01307 Dresden ·

Email: Verena.Huebner@uniklinikum-dresden.de

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