Radiologie up2date 2005; 5(1): 13-24
DOI: 10.1055/s-2005-861184
Pulmonale und kardiovaskuläre Radiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Diagnostik der koronaren Herzkrankheit mit CT und MRT

Diagnostics of Coronary Artery Disease with CT and MRIJ.  Bremerich1 , P.  Buser2 , G.  Bongartz1
  • 1Universitätsspital Basel, Departement für Radiologie
  • 2Universitätsspital Basel, Klinik für Kardiologie
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 March 2005 (online)

Zusammenfassung

Die sozioökonomische Bedeutung der koronaren Herzkrankheit und der Wunsch nach nichtinvasiver Diagnostik möglichst ohne ionisierende Strahlen sind Motive für kardiale Anwendungen der CT und MRT. Noch vor wenigen Jahren war eine Koronarangiographie mit der CT undenkbar, heute ist sie bei ausgewählten Fragestellungen bereits Routine. Die MRT ist Referenzstandard für zahlreiche Funktionsparameter wie Pumpfunktion, Auswurffraktion, Ventrikelvolumina und Schlagvolumen. Die Vitalität des Herzmuskels wird mit höchster Ortsauflösung zuverlässig beurteilt. Die Perfusionsuntersuchung ist ebenfalls mit der MRT möglich, muss allerdings noch validiert werden.

Dieser Artikel gibt eine Übersicht über klinische Fragestellungen, gegenwärtige und zukünftige Anwendungen sowie Grenzen der kardialen CT und MRT bei der Diagnostik der koronaren Herzkrankheit.

Abstract

The socioeconomic importance of coronary artery disease and the desire for noninvasive imaging with less or no ionizing radiation are incentives for computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI) of the heart. Coronary arteriography with CT is now routine for selected clinical questions. MRI is the gold standard for analyzing several functional parameters, such as pump function, ejection fraction, ventricular volumes and stroke volumes. It is a robust tool for imaging myocardial viability at high spatial resolution. Moreover, perfusion imaging with MRI is possible, but still requires validation in larger series. This article reviews clinical applications, limitations and future aspects of cardiac CT and MRI in the diagnosis of coronary artery disease.

Literatur

  • 1 Fischbach R, Wichter T, Ohnesorge B. Mehrschicht-CT des Herzens: Untersuchungstechniken und Indikationen.  Radiologie up2date. 2001;  1 48-66
  • 2 Lotz J, Miller S, Sandstede J. Pulmonale und kardiovaskuläre Radiologie.  Radiologie up2date. 2001;  1 21-45
  • 3 Ropers D, Moshage W, Daniel W G, Jessl J, Gottwik M, Achenbach S. Visualization of coronary artery anomalies and their anatomic course by contrast-enhanced electron beam tomography and three-dimensional reconstruction.  Am J Cardiol. 2001;  87 193-197
  • 4 Ropers D, Ulzheimer S, Wenkel E, Baum U, Giesler T, Derlien H, Moshage W, Bautz W, Daniel W, Kalender W, Achenbach S. Investigation of coronary artery bypass grafts by multislice spiral computed tomography with electrocardiographic-gated image reconstruction.  Am J Cardiol. 2001;  88 792-795
  • 5 Nieman K, Cademartiri F, Raaijmakers R, Pattynama P, de Feyter P. Nichtinvasive angiographische Beurteilung von Coronarstents mit dem Multi-Slice-Spiral-CT.  Herz. 2003;  28 388
  • 6 Hoffmann M HK, Shi H, Manzke R, Schmid F T, de Vries L, Grass M, Brambs H J, Aschoff A J. Noninvasive Coronary Angiography with 16-Detector Row CT: Effect of Heart Rate.  Radiology. 2005;  234 86-97
  • 7 Ropers D, Baum R, Pohle K. et al . Detection of coronary artery stenoses with thin-slice multi-detector row spiral computed tomography and multiplanar reconstruction.  Circulation. 2003;  107 664-666
  • 8 Becker C, Knez A. Past, Present, and Future Perspective of Cardiac Computed Tomography.  J Magn Reson Imaging. 2004;  19 676-685
  • 9 Agatston A S, Janowitz W R, Hildner F J, Viamonte M, Detrano R. Quantification of caronary artery calcium using ultrfast computed tomography.  J Am Coll Cardiol. 1990;  15 827-832
  • 10 Kondos G T, Hoff J A, Sevrukov A. et al . Electron-beam tomography coronary artery calcification on coronary artery calcium and cardiac events: a 37 months follow-up of 5635 initially asymptomatic low-to-intermediate-risk adults.  Ciculation. 2003;  107 2571-2576
  • 11 O’Malley P, Taylor A, Jackson J, Doherty T, Detrano R. Prognostic value of coronary electron-beam computed tomography for coronary heart disease events in asymptomatic populations.  Am J Cardiol. 2000;  85 945-984
  • 12 Manning W J, Li W, Edelman R R. A preliminary report comparing magnetic resonance coronary angiography with conventional angiography.  N Engl J Med. 1993;  328 828-832
  • 13 Li D, Zheng J, Weinmann H J. Contrast-enhanced MR Imaging of Coronary Arteries: Comparison of Intra- and Extravascular Contrast Agents in Swine.  Radiology. 2001;  218 670-678
  • 14 Slavin G S, Riederer S J, Ehman R L. Two-dimensional multishot echo-planar coronary MR angiography.  Magn Reson Med. 1998;  40 883-889
  • 15 Meyer C H, Hu B S, Nishimura D G. et al . Fast spiral coronary artery imaging.  Magn Reson Med. 1992;  28 202-213
  • 16 Mc C onnell, Ganz P, Selwyn A P, Li W, Edelman R R, Manning W J. Identification fo anomalous coronary arteries and their anatomic course by magnetic resonance coronary angiography.  Circulation. 1995;  92 3158-3162
  • 17 Post J C, van Rossum A C, Bronzwaer J G. et al . Magnetic resonance angiography of anomalous coronary arteries: a new gold standard for delineating the proximal course?.  Circulation. 1995;  92 3163-3171
  • 18 Wolff S D, Schwitter J, Coulden R, Friedrich M G, Bluemke D A, Biederman R W, Martin E T, Lansky A J, Kashanian F, Foo T K, Licato P E, Comeau C R. Myocardial first-pass perfusion magnetic resonance imaging: a multicenter dose-ranging study.  Circulation. 2004;  110 732-737
  • 19 Ali R aza, Reeves W C, Movahed A. Pharmacological stress agents for evaluation of ischemic heart disease.  Int J Cardiol. 2001;  81 157-167
  • 20 Semelka R C, Tomei E, Wagner S. et al . Interstudy reproducibility of dimensional and functional measurements between cine magnetic resonance studies in the morphologically abnormal left ventricle.  Am Heart J. 1990;  119 1367-1373
  • 21 Semelka R C, Tomei E, Wagner S. et al . Normal left ventricular dimensions and function: interstudy reproducibility of measurements with cine MR imaging.  Radiology. 1990;  174 763-768
  • 22 Baer F M, Voth E, Schneider C A, Theissen P, Schicha H, Sechtem U. Comparison of low-dose dobutamine-gradient-echo magnetic resonance imaging and positron emission tomography with [18F]fluorodeoxyglucose in patients with chronic coronary artery disease. A functional and morphological approach to the detection of residual myocardial viability.  Circulation. 1995;  91 1006-1015
  • 23 Grundy S M, Pasternak R, Greenland P, Smith S, Fuster V. Assessment of Cardiovascular Risk by use of Multiple Risk Factor assessment equations: A statement for the healthcare professionals from the american heart Association and the American College of Cardiology.  J Am Coll Cardiol. 1999;  34 1348-1359
  • 24 Wilson P W, D’Agostino R B, Levy D, Belanger A M, Silbershatz H, Kannel W B. Prediction of coronary heart disease using risk factor categories.  Circulation. 1998;  97 1837-1847
  • 25 Kim R J, Wu E, Rafael A, Chen E L, Parker M A, Simonetti O, Klocke F J, Conow R O, Judd R M. The use of contrast enhanced magnetic resonance imaging to identify reversible myocardial dysfunction.  N Engl J Med. 2000;  343 1445-1453
  • 26 Knollmann F, Pfoh A. Coronary artery imaging with flat panel computed tomography.  Circulation. 2003;  107 1209
  • 27 Morin R L, Gerber T C, McCollough C H. Radiation Dose in Computed Tomography of the Heart.  Circulation. 2003;  107 917-922
  • 28 Stuber M, Botnar R M, Fischer S E. et al . Preliminary report on in vivo coronary MRA at 3 Tesla in humans.  Mang Reson Med. 2002;  48 425-429

Dr. med. PD Jens Bremerich

Departement Medizinische Radiologie, Universitätsspital Basel

Petersgraben 4 · 4031 Basel · Schweiz

Phone: +41 612652525

Fax: +41 612654354

Email: Jens.Bremerich@unibas.ch

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