manuelletherapie 2005; 9(5): 202-210
DOI: 10.1055/s-2005-858884
Expertenforum

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kortikosteroidinjektionen, Physiotherapie oder eine Abwartestrategie bei lateraler Epikondylitis

Randomisierte kontrollierte StudieCorticosteroid Injections, Physiotherapy, or a Wait-and-see Policy for Lateral EpicondylitisN. Smidt1 , D. A. W. M. van der Windt1, 2 , W. L. J. M. Devillé1, 3 , I. B. C. Korthals-de Bos1 , L. M. Bouter1 , W. J. J. Assendelft4
  • 1Institute for Research in Extramural Medicine, Faculty of Medicine, VU University Medical Centre, 1081 BT Amsterdam/NL
  • 2Dept. of General Practice, VU University Medical Centre, 1081 BT Amsterdam/NL
  • 3Netherlands Institute for Health Services Research (NIVEL), Utrecht/NL
  • 4Dept. for General Practice, Division of Public Health, Academic Medical Centre, University of Amsterdam, 1081 BT Amsterdam/NL
Die Herausgeber haben sich beim Verlag der Erstpublikation für die Leserinnen und Leser der manuelletherapie um eine Zweitpublikation dieses Artikels bemüht, weil sie den Inhalt für hoch relevant halten. Erstpublikation in: The Lancet (2002; 359: 657 - 662)
Further Information

Publication History

Publication Date:
01 December 2005 (online)

Zusammenfassung

Laterale Epikondylitis wird allgemein mit Kortikosteroidinjektionen oder mit Physiotherapie behandelt. Holländische klinische Richtlinien empfehlen eine Abwartestrategie. Die Wirksamkeit dieser Ansätze wurde miteinander verglichen.

Die Patienten sollten gut über Vor- und Nachteile von Behandlungsoptionen bei lateraler Epikondylitis informiert sein. Die Entscheidung, mit Physiotherapy zu behandeln oder eine Abwartestrategie einzunehmen, kann von den vorhandenen Ressourcen abhängen, da der relative Vorteil der Physiotherapie gering ist.

Abstract

Lateral epicondylitis is generally treated with corticosteroid injections or physiotherapy. Dutch clinical guidelines recommend a wait-and-see policy. The efficacy of these approaches was compared.

Patients should be properly informed about the advantages and disadvantages of the treatment options for lateral epicondylitis. The decision to treat with physiotherapy or to adopt a wait-and-see policy might depend on available resources, since the relative gain of physiotherapy is small.

Literatur

  • 1 Allander E. Prevalence, incidence and remission rates of some common rheumatic diseases and syndromes.  Scand J Rheumatol. 1974;  9 145-153
  • 2 Assendelft W JJ, Hay E M, Adshead R. et al . Corticosteroid injections for lateral epicondylitis: a systematic overview.  Br J Gen Pract. 1996;  9 209-216
  • 3 Beckerman H, Bouter L M, van der Heijden G J. et al . Efficacy of physiotherapy for musculoskeletal disorders: what can we learn from research?.  Br J Gen Pract. 1993;  9 73-77
  • 4 Binder A, Hodge G, Greenwood A M. et al . Page TDP. Is therapeutic ultrasound effective in treating soft tissue lesions?.  BMJ. 1985;  9 512-514
  • 5 Chard M D, Hazleman B L. Tennis elbow: a reappraisal.  Br J Rheumatol. 1989;  9 187-190
  • 6 Cyriax J H. The pathology and treatment of tennis elbow.  J Bone Joint Surg. 1936;  9 921-940
  • 7 de Wolf A N, van Meurs A J. Kleine kwalen: de tennis elleboog.  Ned Tijdschr Geneeskd,. 1984;  9 2191-2194
  • 8 de Wolf A N, Mens J AM. Musculoskeletal disorders in general practice (holländisch). Houten/Diegem; Bohn Stafleu Van Loghum 1995
  • 9 Ernst E. Conservative therapy for tennis elbow.  Br J Clin Pract. 1992;  9 55-57
  • 10 Ernst E. Mini review: use a new treatment while it still works - ultrasound for epicondylitis.  Eur J Phys Med. 1994;  9 50-51
  • 11 Fischer A A. Pressure algometry over normal muscles: standard values, validity and reproducibility of pressure threshold.  Pain. 1987;  9 115-126
  • 12 Hamilton P G. The prevalence of humeral epicondylitis: a survey in general practice.  J R Coll Gen Pract. 1986;  9 464-465
  • 13 Hay E M, Paterson S M, Lewis M. et al . Pragmatic randomised controlled trial of local corticosteroid injection and naproxen for treatment of lateral epicondylitis of elbow in primary care.  BMJ. 1999;  9 964-968
  • 14 Hudak P L, Cole D C, Haines T. Understanding prognosis to improve rehabilitation: the example of lateral elbow pain.  Arch Phys Med Rehabil. 1996;  9 586-593
  • 15 Kivi P. The etiology and conservative treatment of humeral epicondylitis.  Scand J Rehab Med. 1982;  9 37-41
  • 16 Labelle H, Guibert R, Joncas J. et al . Lack of scientific evidence for the treatment of lateral epicondylitis of the elbow: an attempted meta-analysis.  J Bone Joint Surg. 1992;  9 646-651
  • 17 Mens J MA. Kliniek en therapie van de tenniselleboog.  Mod Med. 1993;  9 41-47
  • 18 Miedema H S. Reuma-onderzoek meerdere echelons: basisrapport.  Leiden: Nederlands Instituut voor Praeventieve Gezondheidszorg TNO. 1994; 
  • 19 Murtagh J E. Tennis elbow.  Aust Fam Physician. 1988;  9 90-95
  • 20 Nussbaum E L, Downes L. Reliability of clinical pressure: pain algometric measurements obtained on consecutive days.  Phys Ther. 1998;  9 160-169
  • 21 Pienimäki T, Tarvainen T K, Siira P T. et al . Progressive strengthening and stretching exercises and ultrasound for chronic lateral epicondylitis.  Physiotherapy. 1996;  9 522-530
  • 22 Rabkin J G, Markowitz, Stewart J. et al . How blind is blind? Assessment of patient and doctor medication guesses in a placebo-controlled trial of impramine and phenelzine.  Psychol Res. 1986;  9 75-86
  • 23 Smidt N, van der Windt D AWM, Mourits A JJM. et al .Interobserver reproducibility of the assessment of severity of complaints, grip strength, and pressure pain threshold in patients with lateral epicondylitis. Smidt N. Conservative treatments for tennis elbow in primary care Wageningen; Ponsen & Looijen BV 2001
  • 24 Stratford P, Levy D R, Levy K. et al . Extensor carpi radialis tendonitis: a validation of selected outcome measures.  Physiother Can. 1987;  9 250-255
  • 25 Stratford P, Norman G R, McIntosh J M. Generalizability of grip strength measurements in patients with tennis elbow.  Phys Ther. 1989;  9 276-281
  • 26 Stratford P, Levy D R. Assessing valid change over time in patients with lateral epicondylitis at the elbow.  Clin J Sport Med. 1994;  9 88-91
  • 27 Verhaar J AN. Tennis elbow. Maastricht:. University Press 1992
  • 28 Verhaar J AN, Walenkamp G H, van Mameren H. et al . Local corticosteroid injection versus cyriax-type physiotherapy for tennis elbow.  J Bone Joint Surg. 1996;  9 128-132
  • 29 van der Windt D AWM, Koes B W, Devillé W JM. et al . Effectiveness of corticosteroid injections versus physiotherapy for treatment of painful stiff shoulder in primary care: randomised trial.  BMJ. 1998;  9 1292-1296
  • 30 van der Windt D AWM, van der Heijden G J, van den Berg S GM. et al . Ultrasound therapy for musculoskeletal disorders: a systematic review.  Pain. 1999;  9 257-271

Nynke Smidt, PhD

Institute for Research in Extramural Medicine

VU University Medical Center

van der Boechorststr 7

NL-1081 BT Amsterdam

Email: n.smidt.emgo@med.vu.nl

    >