B&G Bewegungstherapie und Gesundheitssport 2005; 21(4): 146-151
DOI: 10.1055/s-2005-836777
WISSENSCHAFT

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Paradigmenwechsel im Umgang mit dem Rückenschmerz - Konsequenzen für bewegungstherapeutische Interventionen

Paradigm shift in treating low back pain: Consequences for movement therapy interventionsJ. Hildebrandt1
  • 1Zentrum Anästhesie, Rettungs- und Intensivmedizin, Universitätsklinik Göttingen
Further Information

Publication History

Eingegangen: 2005

Angenommen durch Review: 2005

Publication Date:
12 August 2005 (online)

Zusammenfassung

Im Laufe der letzten Dekade hat sich die Behandlung unspezifischer Rückenschmerzen grundlegend geändert: Körperliche Aktivität und Bewegungstherapie werden nun in allen relevanten nationalen und internationalen Leitlinien als Therapie der ersten Wahl empfohlen. Die Wirkungsmechanismen der Bewegungstherapie sind aber noch unklar - positive Veränderungen bezüglich Schmerz und Beeinträchtigung sind nicht direkt mit Verbesserungen körperlicher Leistungsparameter verbunden.

Abstract

During the last decade the treatment of non-specific low back pain has changed fundamentally: physical activity and exercise therapy are now recommended as a first-line treatment in all relevant national and international guidelines. The mechanisms of action by which exercise therapy appears to be an effective treatment for back pain are presently unclear - positive changes in pain and disability reported after various types of exercise therapy are not directly related to changes in aspects of physical performance.

Literatur

  • 1 Bendix A E, Bendix T, Haestrup C, Busch E. A prospective, randomized 5-year follow-up study of functional restoration in chronic low back pain patients.  Eur Spine J. 1998;  7 111-119
  • 2 Bendix A F, Bendix T, Labriola M, Boekgaard P. Functional restoration for chronic low back pain. Two-year follow-up of two randomized clinical trials.  Spine. 1998;  23 717-725
  • 3 Bronfort G, Goldsmith C H, Nelson C F, Boline P D, Anderson A V. Trunk exercise combined with spinal manipulative or NSAID therapy for chronic low back pain: a randomized, observer-blinded clinical trial.  J Manipulative Physiol Ther. 1996;  19 570-582
  • 4 European Commission COST B13 Management Committee . European guidelines for the management of low back pain.  Acta Orthop Scand. 2002;  73 (Suppl 305) 20-25
  • 5 Friedrich M, Gittler G, Halberstadt Y, Cermak T, Heiller I. Combined exercise and motivation program: effect on the compliance and level of disability of patients with chronic low back pain: a randomized controlled trial.  Arch Phys Med Rehabil. 1998;  79 475-487
  • 6 Hansen F R, Bendix T, Skov P, Jensen C V, Kristensen J H, Krohn L, Schioeler H. Intensive, dynamic back-muscle exercises, conventional physiotherapy, or placebo-control treatment of low-back pain. A randomized, observer-blind trial.  Spine. 1993;  18 98-108
  • 7 Hansson T H, Hansson E K. The effects of common medical interventions on pain, back function, and work resumption in patients with chronic low back pain.  Spine. 2000;  25 3055-3064
  • 8 Hildebrandt J, Pfingsten M. et al .Göttinger Rücken-Intensiv-Programm (GRIP) - Das Manual. Berlin: Congress Compact Verlag; 2003
  • 9 Hildebrandt J, Pfingsten M. Intensivkonzepte in der Behandlung von Rückenschmerzen. In: Zielke M, Keyserlingk H von, Hackhausen W. Angewandte Verhaltensmedizin in der Rehabilitation. Lengerich: Pabst Science Publishers; 2001: 529-554
  • 10 Hüppe A, Raspe H. Die Wirksamkeit stationärer medizinischer Rehabilitation in Deutschland bei chronischen Rückenschmerzen: Eine systematische Übersicht 1980-2001.  Die Rehabilitation. 2004;  42 143-154
  • 11 Hüppe A, Raspe H. Zur Wirksamkeit von stationärer medizinischer Rehabilitation in Deutschland bei chronischen Rückenschmerzen: Aktualisierung und methodenkritische Diskussion einer Literaturübersicht.  Die Rehabilitation. 2005;  44 24-33
  • 12 Hsieh C Y, Adams A H, Tobis J, Hong C Z, Danielson C, Platt K, Hoehler F, Reinsch S, Rubel A. Effectiveness of four conservative treatments for subacute low back pain: a randomized clinical trial.  Spine. 2002;  27 1142-1148
  • 13 Johannsen F, Remvig L, Kryger P, Beck P, Warming S, Lybeck K, Dreyer V, Larsen L H. Exercises for chronic low back pain: a clinical trial.  J Orthop Sports Phys Ther. 1995;  22 52-59
  • 14 Kuukkanen T, Malkia E. Effects of a three-month therapeutic exercise programme on flexibility in subjects with low back pain.  Physiother Res Int. 2000;  5 46-61
  • 15 Manniche C, Asmussen K, Lauritsen B, Vinterberg H, Karbo H, Abildstrup S, Fischer-Nielsen K, Krebs R, Ibsen K. Intensive dynamic back exercises with or without hyperextension in chronic back pain after surgery for lumbar disc protrusion. A clinical trial.  Spine. 1993;  18 560-567
  • 16 Manniche C, Hesselsoe G, Bentzen L, Christensen I, Lundberg E. Clinical trial of intensive muscle training for chronic low back pain.  Lancet. 1988;  2 1473-1476
  • 17 Mannion A F, Muntener M, Taimela S, Dvorak J. A randomized clinical trial of three active therapies for chronic low back pain.  Spine. 1999;  24 2435-2448
  • 18 Mannion A F, Junge A, Taimela S, Muntener M, Lorenzo K, Dvorak J. Active therapy for chronic low back pain: part 3. Factors influencing self-rated disability and its change following therapy.  Spine. 2001;  26 920-929
  • 19 Mannion A F, Muntener M, Taimela S, Dvorak J. Comparison of three active therapies for chronic low back pain: results of a randomized clinical trial with one-year follow-up.  Rheumatology (Oxford). 2001;  40 772-778
  • 20 Mayer T G, Gatchel R J. Functional Restoration for Spinal Disorders. The Sports Medicine Approach. Philadelphia: Lea & Febiger; 1988
  • 21 Nachemson A, Waddell G, Norlund A I. Epidemiology of Neck and Low Back Pain. In: Nachemson A, Jonsson E: Neck and Back Pain: The Scientific Evidence, Causes, Diagnosis and Treatment. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins; 2000
  • 22 Oxman A D, Thomson M A, Davis D A, Haynes R B. No magic bullets: a systematic review of 102 trials of interventions to improve professional practice.  Can Med Assoc J. 1995;  153 1423-1431
  • 23 Petersen T, Kryger P, Ekdahl C, Olsen S, Jacobsen S. The effect of McKenzie therapy as compared with that of intensive strengthening training for the treatment of patients with subacute or chronic low back pain: A randomized controlled trial.  Spine. 2002;  27 1702-1709
  • 24 Pfingsten M, Hildebrandt J. Die Behandlung chronischer Rückenschmerzen durch ein intensives Aktivierungskonzept (GRIP).  AINS. 2001;  36 580-589
  • 25 Rittweger J, Just K, Kautzsch K, Reeg P, Felsenberg D. Treatment of chronic lower back pain with lumbar extension and whole-body vibration exercise: a randomized controlled trial.  Spine. 2002;  27 1829-1834
  • 26 Tritilanunt T, Wajanavisit W. The efficacy of an aerobic exercise and health education program for treatment of chronic low back pain.  J Med Assoc Thai. 2001;  84 (Suppl 2) S528-S533
  • 27 Van Tulder M W, Furlan A, Bouter L M, Bombardier C. Editorial Board of the Cochrane Back Review Group . Updated Method Guidelines for Systematic Reviews in the Cochrane Collaboration Back Review Group.  Spine. 2003;  28 1290-1299
  • 28 Vlaeyen J W, Kole-Snijders A M, Boeren R G, van Eek H. Fear of movement/(re)injury in chronic low back pain.  Pain. 1995;  62 363-372

Korrespondenzadresse

Prof. Dr. med. J. Hildebrandt

Schwerpunkt Algesiologie · Zentrum Anästhesie, Rettungs- und Intensivmedizin · Universitätsklinik Göttingen

Robert Kochstr. 40

37075 Göttingen

Phone: 05 51/39 88 16

Email: jhildebr@med.uni-goettingen.de

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