Abstract
Background: Late effects become progressively more important for the evaluation of therapeutic
success in paediatric oncology. Thus, in 1998, the Late Effects Surveillance System
(LESS) started to register and assess multicentrally, prospectively and longitudinally
late effects of treatment for the group of Ewing's, soft tissue- and osteosarcoma
patients. Patients and Methods: The yearly results of the follow-up examinations of 785 Ewing's, soft tissue- and
osteosarcoma patients, who were treated from 1.1.1998 until 31.12.2001, were prompted
and assessed conforming to the guidelines developed by the LESS-study. Results: 136/181 (75 %) of follow-up institutions take part in the LESS-study. Only 8 % of
patients eligible for the LESS-study were cared for in non-cooperating facilities.
Questionnaire return could be raised to 73-78 % and data completeness could also be
significantly improved in the course of the study. Departments of internal medicine
had a lower questionnaire return percentage than departments of paediatrics. Data
availability for the nephrologic after-care was not satisfactory. Conclusions: The LESS project has been well established. Thus, the basis has been set for the
development of risk-oriented strategies for intervention and for the further improvement
of the follow-up of major late effects in sarcoma patients.
Zusammenfassung
Hintergrund: Spätfolgen werden immer wichtiger für die Evaluation therapeutischen Erfolges in
der pädiatrischen Onkologie. Deshalb begann das Late Effects Surveillance System (LESS)
in 1998 Therapiespätfolgen für die Gruppe der Ewing-, Weichteil- und Osteosarkompatienten
multizentrisch, prospektiv und longitudinal zu erfassen. Patienten und Methoden: Die jährlichen Untersuchungsergebnisse von 785 der Ewing-, Weichteil- und Osteosarkompatienten,
welche vom 1.1.1998 bis zum 31.12.2001 behandelt wurden, wurden entsprechend der von
der LESS-Studie entwickelten Richtlinien abgefragt und evaluiert. Ergebnisse: 136/181 (75 %) Nachsorgeinstitutionen nehmen an der LESS-Studie teil. Nur 8 % der
für die LESS-Studie infrage kommenden Patienten wurden in nicht-kooperienden Einrichtungen
nachgesorgt. Der Erhebungsbogenrücklauf konnte auf 73-78 % gehoben werden und die
Datenvollständigkeit konnte ebenfalls im Laufe der Studie bedeutend gesteigert werden.
Medizinische Kliniken hatten eine niedrigere Bogenrücklaufsquote als Kinderkliniken.
Der Datenrücklauf für die nephrologische Nachsorge war unbefriedigend. Schlussfolgerungen: Das LESS-Projekt ist gut etabliert worden. Es wurde die Grundlage für die Entwicklung
Risiko-orientierter Strategien für die Intervention und die weitere Verbesserung der
Nachsorge wichtiger Spätfolgen in Sarkompatienten geschaffen.
Key words
sarcoma - childhood cancer survivors - long-term sequelae
Schlüsselwörter
Sarkom - Überlebende kindlicher Krebserkrankungen - Spätfolgen
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1 Thorsten Langer and Wolfgang Stöhr contributed equally to this paper
2 You can download the LESS-study report form and examination programs in .pdf format
under: www.kinderklinik.uk-erlangen.de/e516/e580/index_ger.html
Prof. Dr. med. J. D. Beck
Abteilung für Immunologie und Onkologie, Universitätsklinik für Kinder und Jugendliche
Loschgestr. 15
91054 Erlangen
Phone: 0 91 31/8 53/37 31
Fax: 0 91 31/8 53/57 42
Email: less@kinder.imed.uni-erlangen.de