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DOI: 10.1055/s-2004-822659
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Einfluss des Schwamm- und Schlauchmaterials der Vacuum Assisted Closure Device (V.A.C.®) auf die Konzentration von Transforming Growth Factor beta 1 in Wundflüssigkeit
Influence of Foam- and Tubing Material of the Vacuum Assisted Closure Device (V.A.C.®) on the Concentration of Transforming Growth Factor beta 1 in Wound FluidPublication History
Publication Date:
28 May 2004 (online)

Zusammenfassung
Fragestellung: Die Vacuum Assisted Closure Device (V.A.C.®, Kinetics Concept, Inc., USA) wird im
klinischen Alltag zur Behandlung problematischer Wunden eingesetzt. Zusätzlich stellt
das V.A.C.®-System eine einfache Methode zur Gewinnung von Wundflüssigkeit für wissenschaftliche
Zwecke dar. Es gibt jedoch nur ungenügende Informationen über den Einfluss einzelner
V.A.C.®-Bestandteile, besonders Polyurethan-Schwamm und Schlauchmaterial, auf die
bioaktiven Moleküle in der Wundflüssigkeit. In der vorliegenden Studie wurde der Einfluss
dieser Materialien auf die Konzentration von Transforming Growth Factor beta 1 (TGF-b1)
untersucht.
Material und Methode: Von fünf Patienten mit dekubitalen Ulzera wurde Wundflüssigkeit mit der Folientechnik
gewonnen und für null, eine und fünf Stunden entweder dem Polyurethan-Schwamm, Schlauchmaterial
oder keiner der Materialien ausgesetzt. Als Kontrolle diente isotone Kochsalzlösung.
Die Konzentration von TGF-b1 wurde mittels Sandwich-ELISA bestimmt. Die statistische
Auswertung erfolgte mit mehrfaktorieller ANOVA, Newman-Keuls Test und Bonferroni t-Test.
Ergebnisse: TGF-b1 war in der exponierten und unexponierten Wundflüssigkeit nachweisbar. Es zeigte
sich eine signifikante Abnahme der Konzentration von TGF-b1 in allen drei Gruppen
innerhalb des Versuchszeitraumes (p < 0,05). Zu keinem Zeitpunkt war ein signifikanter
Unterschied der TGF-b1 Konzentration zwischen den einzelnen Gruppen (p > 0,05) nachweisbar.
Schlussfolgerung: Anhand dieser Erkenntnisse kann geschlussfolgert werden, dass die Gewinnung der Wundflüssigkeit
mit dem V.A.C.®-System über den Polyurethan-Schwamm und das Schlauchsystem zu Untersuchungen
von TGF-b1 keinen Nachteil gegenüber der Folienmethode hat.
Abstract
Background and purpose: The Vacuum Assisted Closure® device (V.A.C.®) is commonly used for the treatment
of problematic wounds. Furthermore, wound fluid can be easily collected with this
device for research purposes. However, there is inadequate information as to whether
the measurement of biomoieties of importance to wound healing is affected by the exposure
of wound fluid to V.A.C® components, namely Polyurethane-foam and tubing. This study
is an attempt to evaluate whether exposure of wound fluid to either V.A.C®-components
affects concentrations of transforming growth factor beta 1 (TGF-b1) in wound fluid.
Material and method: Wound fluid was gathered from five decubital ulcer patients using the foil-technique
and was exposed to sterile peaces of the V.A.C.® Polyurethane-foam, tubing material
or nothing for zero, one or five hours. Saline served as control. The concentration
of TGF-b1 was measured using sandwich-ELISA. The resulting data were analyzed using
two-way ANOVA, Newman-Keuls and Bonferroni t-Test.
Results: The concentration of TGF-b1 decreased significant in all three groups during the
five hours of the experiment (p < 0.05). There was no significant decrease in TGF-b1
concentration at any time point in-between the groups.
Conclusion: From this study, we conclude that wound-fluid collected from the V.A.C®.-device via
the polyurethane-foam or tubing for purposes of analyzing concentrations of TGF-beta
1 should not be different from fluid collected using the foil technique.
Schlüsselwörter
Vacuum Assisted Closure System - Transforming Growth Factor beta 1 - technische Methode
Key words
Vacuum Assisted Closure Device - Transforming Growth Factor beta 1 - technical method
Literatur
- 1 Argenta L C, Morykwas M J. Vacuum-assisted closure: a new method for wound control and treatment: clinical experience. Ann Plast Surg. 1997; 38 563-576
- 2 Demaria R G, Giovannini U M, Teot L, Frapier J M, Albat B. Topical negative pressure therapy. A very useful new method to treat severe infected vascular approaches in the groin. J Cardiovasc Surg (Torino). 2003; 44 757-761
- 3 Hideyuki Y, Hiroto T, Shinya T. 019 Z cases of mediastinitis after median sternotomy surgery treated with vacuum-assisted closure. Wound Repair Regen. 2004; 12 A 10
- 4 Morykwas M J, Argenta L C, Shelton-Brown E I, McGuirt W. Vacuum-assisted closure: a new method for wound control and treatment: animal studies and basic foundation. Ann Plast Surg. 1997; 38 553-562
- 5 Penn E, Rayment S. Management of a dehisced abdominal wound with VAC therapy. Br J Nurs. 2004; 13 194-201
- 6 Song D H, Wu L C, Lohman R F, Gottlieb L J, Franczyk M. Vacuum assisted closure for the treatment of sternal wounds: the bridge between debridement and definitive closure. Plast Reconstr Surg. 2003; 111 92-97
- 7 Schneider A M, Morykwas M J, Argenta L C. A new and reliable method of securing skin grafts to the difficult recipient bed. Plast Reconstr Surg. 1998; 102 1195-1198
Dr. med. Susanne Kall
Klinik für Plastische-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie der Medizinischen Hochschule
Hannover · Klinikum Oststadt
Podbielskistr. 380
30659 Hannover
Phone: 05 11-9 06-34 23
Fax: 05 11-9 06-34 80
Email: kall.susanne@mh-hannover.de