Handchir Mikrochir plast Chir 2005; 37(1): 35-39
DOI: 10.1055/s-2004-821219
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Synovialektomie der Fingergrundgelenke mit Rekonstruktion der radialen Seitenbänder - Langzeitergebnisse bei Patienten mit rheumatoider Arthritis[1]

Synovialectomy of the Metacarpophalangeal Joints with Reconstruction of the Radial Collateral Ligaments - Long-Term Results in Patients Suffering from Rheumatoid ArthritisK. Das Gupta1 , P. Haußmann1
  • 1Abteilung für Handchirurgie, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie (Chefarzt: Prof. Dr. P. Haußmann), DRK-Klinik Baden-Baden
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Publication History

Eingang des Manuskriptes: 27. Februar 2004

Angenommen: 28. Juni 2004

Publication Date:
03 March 2005 (online)

Zusammenfassung

Entzündliche rheumatische Erkrankungen können zu einer Destruktion der Fingergrundgelenke mit erheblicher Beeinträchtigung der Greiffunktionen führen. Die Indikation zur Synovialektomie stellt sich heute, aufgrund der verbesserten und anfangs gut wirksamen medikamentösen Basistherapie, meist erst in den Spätstadien der Erkrankung. Das allgemein gängige Verfahren in diesen Spätstadien besteht, neben der Synovialektomie, im prothetischen Gelenkersatz, da es in vielen Fällen bereits zur Destruktion der Grundgelenke gekommen ist. Im Gegensatz dazu ist für uns das Standardverfahren die Synovialektomie der Grundgelenke mit Rekonstruktion der radialen Seitenbänder. Wir führen diesen Eingriff auch bei fortgeschrittener Gelenkdestruktion bis hin zur palmaren Subluxation durch. In unserer Nachuntersuchung werden die Langzeitergebnisse dieses Verfahrens nach durchschnittlich 55 Monaten an 347 operierten Gelenken dargestellt. Hierbei kommt es zu einem Bewegungsverlust von 17 Grad, zu einer Verbesserung der Ulnardeviation von 18 Grad und in 71 % zu stabilen Seitenbandverhältnissen. Die Langzeitergebnisse sind konstant. Bei erneuter Synovialitis oder Bandschwäche sind alle Verfahren der Auto- und Alloarthroplastiken als Rezidiveingriff problemlos durchführbar.

Abstract

Rheumatoid arthritis may lead to destruction of MP joints and severe alteration of grip and other hand functions. Due to the improvement in medical treatment, synovialectomy of the MP joints is necessary only in late stages. Most centres prefer alloarthroplasties in late stages, as erosion of the cartilage and loosening of the ligaments have already led to destruction of the MP joints and destabilization of grip functions. We do not use alloarthroplasties as our first choice, but pay special attention to the reconstruction of the radial collateral ligaments. Therefore, the elongated radial ligaments are detached near their origin after synovialectomy of the dorsal aspects of the MP joint. After detachment of the radial ligament, the palmar aspects can be cleaned easily. The radial collateral ligaments are shortened and reinserted dorsally to gain slight supination. This study shows the long-term results of our patients. In a period of ten years, 74 patients (87 hands, 347 MP joints) were reexamined after an average of 55 months postoperatively. The loss of active motion was 18 degrees and ulnar deviation could be reduced from 25 degrees to 7 degrees. 71 % of the joints showed stable ligaments, 14 % loose, 15 % unstable ligaments. We saw recurrence of synovialitis in 18 % (10 % mild, 7 % significant, 1 % severe). Radiographs showed amelioration in 14 % of cases and deterioration in 39 %. There was no correlation between active range of motion, synovialitis and X-rays. Results were constant when compared with exams before and five years after surgery. Our investigation shows good and stable results, which can be easily compared with the outcome of other studies after alloarthroplasty. The main advantage in our procedure is the easy access to all parts of the MP joint, which allows complete synovialectomy. By shortening and reinserting the elongated radial collateral ligament, we achieve a mild supination and amelioration of grip strength. The results are constant in long terms. In case of recurrent synovialitis or loosening of the ligaments any other type of auto- and alloarthroplasties can still be performed.

1 Nach einem Vortrag auf dem 44. Symposium der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Handchirurgie und GEM, Groupe pour l'Étude de la Main. Stuttgart, 23. bis 25. Oktober 2003

Literatur

1 Nach einem Vortrag auf dem 44. Symposium der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Handchirurgie und GEM, Groupe pour l'Étude de la Main. Stuttgart, 23. bis 25. Oktober 2003

Dr. med. Kunti Das Gupta

Klinik für Plastische, Hand- und Wiederherstellungschirurgie
Klinikum Hannover Oststadt

Podbielskistraße 380

30659 Hannover

Email: K.DasGupta@web.de