Z Orthop Ihre Grenzgeb 2004; 142(2): 213-220
DOI: 10.1055/s-2004-818783
Sportorthopädie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Führt Laufsport vorzeitig zu degenerativen Veränderungen am Hüftgelenk?

Ein systematischer ReviewIs Running Associated to Premature Degenerative Arthritis of the Hip?A Systematic ReviewA Systematic ReviewM. Walther1 , S. Kirschner1
  • 1Lehrstuhl für Orthopädie der Universität Würzburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 April 2004 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Die Studie behandelt den Zusammenhang zwischen Laufsport und Arthrose des Hüftgelenks nach den Kriterien der evidenzbasierten Medizin. Methode: Die Datenbanken Medline, die Cochrane Library, das Zentrum für Evidence Based Medicine in Oxford, sowie die sportwissenschaftlichen Datenbanken Spolit, Spofor und Spowis wurden systematisch mit den Stichworten „arthritis, osteoarthritis, degenerative, hip, sports, running, jogging, walking” durchsucht. Ergebnisse: Es konnten 10 retrospektive Fallkontrollstudien und 3 prospektive Verlaufsbeobachtungsstudien in die Analyse einbezogen werden. Die prospektiven Studien ergaben im Bereich der klinischen Bewertung der Gelenke keine signifikanten Unterschiede zwischen Läufern und Nichtläufern. In einer Studie wurde isoliert bei Läufern unter 50 Jahre mit sehr hoher Laufbelastung ein leicht erhöhtes Arthroserisiko aufgrund des Röntgenbefundes beschrieben. In der Mehrzahl der retrospektiven Fallkontrollstudien konnte kein erhöhtes Arthroserisiko bei Läufern gefunden werden. In einigen der retrospektiven Untersuchungen wurde über ein leicht bis moderat erhöhtes Arthroserisiko berichtet. Der gemeinsame Schätzer der eingeschlossenen Studien ergab eine diskrete Erhöhung des Arthroserisikos für Läufer (gepoolte OR 1,24 95 % CI 0,87-1,85), wobei die Risikoerhöhung statistisch nicht signifikant ist. Die grafische Analyse der Daten mithilfe des Funnel Plots führt zu einer OR von 1,04. Schlussfolgerungen: Es besteht keine Evidenz, dass Laufsport zu einer Erhöhung des Arthroserisikos an der Hüfte führt. Ebenso besteht keine Evidenz für unterschiedliche Risiken bei Männern und Frauen.

Abstract

Aim: The study was performed to investigated correlations between running and degenerative arthritis of the hip, according to the principles of evidence-based medicine. Method: The database Medline, the Cochrane Library, the centre for Evidence Based Medicine in Oxford and the sports science database Spolit, Spofor and Spowis were scanned systematically for the keywords “arthritis, osteoarthritis, degenerative, hip, sports, running, jogging, walking”. Results: 10 retrospective case control studies and 3 prospective studies were included for further analysis. The clinical examinations reported in the prospective studies did not reveal a significant difference between runners and non-runners. In one study a slightly increased risk for signs of arthritis at the X-ray was found in runners below 50 years with a very high mileage. No increased risk for degenerative arthritis was reported in most of the retrospective studies. A few authors of retrospective studies reported a slightly to moderately increased risk. The pooled estimate of the included studies showed a slightly increased risk for degenerative arthritis in runners (pooled OR 1.24 95 % CI 0.87-1.85). However, the increased risk did not reach a level of statistical significance. The graphic analysis of the data with the technique of the funnel plot gives an OR of 1.04. Conclusion: There is no evidence that running is associated with an increased risk for degenerative arthritis of the hip. There is no evidence for a different risk in men and women.

Literatur

  • 1 Ernst E. Jogging - for a healthy heart and worn-out hips?.  J Intern Med. 1990;  228 295-297
  • 2 Radin E L, Orr R B, Kelman J L, Paul I L, Rose R M. Effect of prolonged walking on concrete on the knees of sheep.  J Biomech. 1982;  15 487-492
  • 3 Radin E L, Martin R B, Burr D B, Caterson B, Boyd R D, Goodwin C. Effects of mechanical loading on the tissues of the rabbit knee.  J Orthop Res. 1984;  2 221-234
  • 4 Fries J F. Exercise and the Health of the Elderly.  Am J Geriatr Cardiol. 1997;  6 24-32
  • 5 Lapvetelainen T, Hyttinen M, Lindblom J, Langsjo T K, Sironen R, Li S W, Arita M, Prockop D J, Puustjarvi K, Helminen H J. More knee joint osteoarthritis (OA) in mice after inactivation of one allele of type II procollagen gene but less OA after lifelong voluntary wheel running exercise.  Osteoarthritis Cartilage. 2001;  9 152-160
  • 6 Moher D, Cook D J, Eastwood S, Olkin I, Rennie D, Stroup D F. Improving the quality of reports of meta-analyses of randomised controlled trials: the QUOROM statement. Quality of Reporting of Meta-analyses.  Lancet. 1999;  354 1896-1900
  • 7 Bhandari M, Guyatt G H, Montori V, Devereaux P J, Swiontkowski M F. User's guide to the orthopaedic literature: how to use a systematic literature review.  J Bone Joint Surg [Am]. 2002;  84 1672-1682
  • 8 Bhandari M, Guyatt G H, Swiontkowski M F. User's guide to the orthopaedic literature: how to use an article about a surgical therapy.  J Bone Joint Surg [Am]. 2001;  83 916-926
  • 9 Bhandari M, Morrow F, Kulkarni A V, Tornetta P. Meta-analyses in orthopaedic surgery. A systematic review of their methodologies.  J Bone Joint Surg [Am]. 2001;  83 15-24
  • 10 Kunz R, Ollenschläger G, Raspe H, Jonitz G, Kolkmann F W. Lehrbuch Evidenzbasierte Medizin in Klinik und Praxis. Deutscher Ärzte Verlag, Köln 2000
  • 11 Jadad A R, Moore R A, Carroll D, Jenkinson C, Reynolds D J, Gavaghan D J, McQuay H J. Assessing the quality of reports of randomized clinical trials: is blinding necessary?.  Control Clin Trials. 1996;  17 1-12
  • 12 Lane N E, Oehlert J W, Bloch D A, Fries J F. The relationship of running to osteoarthritis of the knee and hip and bone mineral density of the lumbar spine: a 9-year longitudinal study.  J Rheumatol. 1998;  25 334-341
  • 13 Lane N E, Michel B, Bjorkengren A, Oehlert J, Shi H, Bloch D A, Fries J F. The risk of osteoarthritis with running and aging: a 5-year longitudinal study.  J Rheumatol. 1993;  20 461-468
  • 14 Lane N E, Bloch D A, Hubert H B, Jones H, Simpson U, Fries J F. Running, osteoarthritis, and bone density: initial 2-year longitudinal study.  Am J Med. 1990;  88 452-459
  • 15 Lane N E, Fries J F. Relationship of running to osteoarthritis and bone density.  Compr Ther. 1988;  14 7-15
  • 16 Lane N E, Bloch D A, Jones H H, Marshall W H, Wood P D, Fries J F. Long-distance running, bone density, and osteoarthritis.  JAMA. 1986;  255 1147-1151
  • 17 Cheng Y, Macera C A, Davis D R, Ainsworth B E, Troped P J, Blair S N. Physical activity and self-reported, physician-diagnosed osteoarthritis: is physical activity a risk factor?.  J Clin Epidemiol. 2000;  53 315-322
  • 18 Konradsen L, Hansen E M, Sondergaard L. Long distance running and osteoarthrosis.  Am J Sports Med. 1990;  18 379-381
  • 19 Marti B, Knobloch M, Tschopp A, Jucker A, Howald H. Is excessive running predictive of degenerative hip disease? Controlled study of former elite athletes.  BMJ. 1989;  299 91-93
  • 20 Panush R S, Schmidt C, Caldwell J R, Edwards N L, Longley S, Yonker R, Webster E, Nauman J, Stork J, Pettersson H. Is running associated with degenerative joint disease?.  JAMA. 1986;  255 1152-1154
  • 21 Puranen J, Ala-Ketola L, Peltokallio P, Saarela J. Running and primary osteoarthritis of the hip.  Br Med J. 1975;  2 424-425
  • 22 Sohn R S, Micheli L J. The effect of running on the pathogenesis of osteoarthritis of the hips and knees.  Clin Orthop. 1985;  198 106-109
  • 23 Lau E C, Cooper C, Lam D, Chan V N, Tsang K K, Sham A. Factors associated with osteoarthritis of the hip and knee in Hong Kong Chinese: obesity, joint injury, and occupational activities.  Am J Epidemiol. 2000;  152 855-862
  • 24 Kujala U M, Sarna S, Kaprio J, Koskenvuo M, Karjalainen J. Heart attacks and lower-limb function in master endurance athletes.  Med Sci Sports Exerc. 1999;  31 1041-1046
  • 25 Kujala U M, Kaprio J, Sarna S. Osteoarthritis of weight bearing joints of lower limbs in former elite male athletes.  BMJ. 1994;  308 231-234
  • 26 Kettunen J A, Kujala U M, Kaprio J, Koskenvuo M, Sarna S. Lower-limb function among former elite male athletes.  Am J Sports Med. 2001;  29 2-8
  • 27 Spector T D, Harris P A, Hart D J, Cicuttini F M, Nandra D, Etherington J, Wolman R L, Doyle D V. Risk of osteoarthritis associated with long-term weight-bearing sports: a radiologic survey of the hips and knees in female ex-athletes and population controls.  Arthritis Rheum. 1996;  39 988-995
  • 28 Vingard E, Alfredsson L, Goldie I, Hogstedt C. Sports and osteoarthrosis of the hip. An epidemiologic study.  Am J Sports Med. 1993;  21 195-200
  • 29 Robertsson O, Dunbar M J, Knutson K, Lidgren L. Past incidence and future demand for knee arthroplasty in Sweden: a report from the Swedish Knee Arthroplasty Register regarding the effect of past and future population changes on the number of arthroplasties performed.  Acta Orthop Scand. 2000;  71 376-380
  • 30 Sun Y, Sturmer T, Gunther K P, Brenner H. Incidenze und Prävalenz von Cox- und Gonarthrose in der Bevölkerung.  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 1997;  135 184-192
  • 31 Statistisches Bundesamt .Gesundheitsbericht für Deutschland. Metzler-Poeschel, Stuttgart 1998
  • 32 Fries J F, Singh G, Morfeld D, O'Driscoll P, Hubert H. Relationship of running to musculoskeletal pain with age. A six-year longitudinal study.  Arthritis Rheum. 1996;  39 64-72
  • 33 Fries J F, Singh G, Morfeld D, Hubert H B, Lane N E, Brown B W. Running and the development of disability with age.  Ann Intern Med. 1994;  121 502-509
  • 34 Hubert H B, Fries J F. Predictors of physical disability after age 50. Six-year longitudinal study in a runners club and a university population.  Ann Epidemiol. 1994;  4 285-294
  • 35 Lane N E, Bloch D A, Wood P D, Fries J F. Aging, long-distance running, and the development of musculoskeletal disability. A controlled study.  Am J Med. 1987;  82 772-780
  • 36 Ward M M, Hubert H B, Shi H, Bloch D A. Physical disability in older runners: prevalence, risk factors, and progression with age.  J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 1995;  50 M70-M77
  • 37 Moskowitz R W. Primary osteoarthritis: epidemiology, clinical aspects, and general management.  Am J Med. 1987;  83 5-10
  • 38 Coleman E A, Buchner D M, Cress M E, Chan B K, de Lateur B J. The relationship of joint symptoms with exercise performance in older adults.  J Am Geriatr Soc. 1996;  44 14-21

PD Dr. med. Markus Walther

Lehrstuhl für Orthopädie der Universität Würzburg

König-Ludwig-Haus

Brettreichstraße 11

97074 Würzburg

Phone: +49 9 31/8 03 11 21

Fax: +49 9 31/8 03 11 29

Email: m-walther.klh@mail.uni-wuerzburg.de

    >