Pneumologie 2004; 58(3): 140-146
DOI: 10.1055/s-2004-818377
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Bupropion SR als Unterstützung in der Raucherentwöhnung rückfälliger Raucher: Ergebnisse einer offenen multizentrischen Studie in Deutschland

Bupropion SR for Weaning from Smoking in Relapsed Smokers: Results of an Open Multicentre Trial in GermanyL.  Bergmann1 , W.  Warncke1 , M.  Herschel1
  • 1Medizinische Abteilung, GlaxoSmithKline Deutschland
Further Information

Publication History

Eingang: 11. August 2003

Nach Revision angenommen: 31. Oktober 2003

Publication Date:
09 March 2004 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Durch den Suchtcharakter des Rauchens kommt es bei der Behandlung der Nikotinabhängigkeit oft zu Rückfällen. Patient und Arzt unternehmen häufig in therapeutischem Nihilismus keine weiteren Entwöhnungsversuche. Nach ermutigenden Ergebnissen zweier kontrollierter Studien in den USA und Kanada bei Patienten, die nach einer Raucherentwöhnung mit Bupropion SR (Zyban®) rückfällig und erneut mit Bupropion SR behandelt wurden, legen wir hier die Resultate einer Studie in Deutschland unter den Bedingungen und Zeitlimitierungen des Praxisalltags vor. Methode und Patienten: An dieser offenen Studie nahmen 365 Raucher (mindestens 20 Zigaretten/d) ohne relevante Vorerkrankungen in 62 Studienzentren teil, die unter Bupropion SR oder einem Nikotinersatz-Therapeutikum rückfällig geworden waren. Bupropion SR (300 mg/d) wurde nach dreitägigem Einschleichen mit der halben Dosis über 7 Wochen gegeben. Die Patienten wurden über insgesamt 6 Monate in 4 Visiten mit motivierenden Gesprächen nachverfolgt. Ergebnisse: 55,4 % der Patienten waren lt. Fagerström Tolerance Questionnaire stark oder sehr stark nikotinabhängig (Score 6 - 11). Die kontinuierliche Abstinenzrate von Woche 4 - 7 betrug 29,6 % (ITT), die Punktprävalenzrate in der Woche 26 30,5 % (ITT). Bei den erneut rückfälligen Rauchern war noch nach 26 Wochen der tägliche Zigarettenkonsum deutlich geringer (durchschnittlich 10,3 versus 26,9 Zigaretten/d vor der Behandlung). Das Nikotin-Craving sank bis Woche 6 auf ein niedriges Plateau ab. Bupropion SR wurde gut vertragen, 9,7 % der Patienten (ITT) brachen die Studie wg. unerwünschter Ereignisse ab. Die häufigsten Nebenwirkungen waren Schmerzen des Bewegungsapparates und Schlafstörungen. Schlussfolgerung: Bupropion SR erwies sich als gut wirksam und verträglich in der Raucherentwöhnung bei rückfälligen Rauchern.

Abstract

Background: After initially successful smoking cessation the majority of patients relapse which stresses the addiction character of nicotine dependence. The patient and the physician, in therapeutic nihilism will not make another attempt for smoking cessation. In two randomised, double-blind, placebo-controlled trials in the US and Canada relapsed smokers, who had initially successfully quit smoking under Bupropion SR (Zyban™), were again treated with Bupropion SR for smoking cessation. The encouraging results prompted us to perform a study in Germany under the conditions and temporal restraints of a routine medical practice. Methods/Patients: In this open multicentre study 321 patients of a total of 365 patients at 62 study sites were included. The patients represented a healthy population ( = free of severe chronic disease) of smokers, who had relapsed after a smoking cessation attempt with Bupropion SR or nicotine replacement therapy and were currently smoking at least 20 cig./d for > 3 months. The treatment with Bupropion SR (300 mg/d) lasted 7 weeks, with initial run-in of 150 mg/d for the first three days; motivational counselling was provided during 4 clinical visits within the study duration of 26 weeks. Results: 55.4 % of the patients were heavily or very heavily nicotine dependent as detected by the Fagerström Tolerance Questionnaire (score 6 - 11). The continuous abstinence rates for week 4 - 7 were 29.6 % (ITT) the point prevalence rates for week 26 were 30.5 % (ITT). Patients who showed a relapse had less daily cigarette consumption even after 26 weeks (10.3 cig./d versus 26.9 cig./d pretreatment). Nicotine craving reached a low plateau not earlier than week 6. Bupropion SR was well tolerated, only 9.7 % of the patients (ITT) withdrew from the study due to an adverse event. The most frequent adverse events were pain of the musculoskeletal system and insomnia. Conclusions: Bupropion SR was effective and well tolerated when given as an aid in smoking cessation in relapsed smokers.

Literatur

  • 1 Fiore M C, Bailey W C, Cohen S J. et al .Treating tobacco use and dependence. Clinical Practice Guideline. Rockville (MD): US Department of Health and Human Services, Public Health Service June 2000
  • 2 The Tobacco Use and Dependence Clinical Practice Guideline Panel, Staff, and Consortium Representatives . A clinical practice guideline for treating tobacco use and dependence: a US Public Health Service report.  JAMA. 2000;  283 3244-3254
  • 3 Arzneimittelkommission der Deutschen Ärzteschaft .Evidenzbasierte Therapieleitlinien zur Tabakabhängigkeit. Köln: Dt. Ärzteverlag 2002: 249-276
  • 4 Holm K J, Spencer C M. Bupropion - A review of its use in the management of smoking cessation.  Drugs. 2000;  59(4) 1007-1024
  • 5 Hurt R D, SACHS D PL. et al . A comparison of sustained-release bupropion and placebo for smoking cessation.  N Engl J Med. 1997;  337 1195-1202
  • 6 Jorenby D EJ, Leischow S J. et al . A controlled trial of sustained-release Bupropion, a nicotine patch, or both for smoking cessation.  N Engl J Med. 1999;  340 685-691
  • 7 Tonnesen P, Norregaard J. et al . Recycling with nicotine patches in smoking cessation.  Addiction. 1993;  88 533-539
  • 8 Gourlay S G, Forbes A. et al . Double blind trial of repeated treatment with transdermal nicotine for relapsed smokers.  BMJ. 1995;  311 363-366
  • 9 Hughes J R, Grass J A, Pillitteri J L. Treatment resistant smokers: a pilot study of nicotine nasal spray and inhaler.  J Addict Dis. 2000;  19 95-100
  • 10 Hughes J R. Tobacco withdrawal in self-quitters.  J Consult Clin Psychol. 1992;  60 689-697
  • 11 Gonzales D H, Nides M A. et al . Bupropion SR as an aid to smoking cessation in smokers treated previously with bupropion: A randomized placebo-controlled study.  Clin Pharmacol Ther. 2001;  69 438-444
  • 12 Dunner D L, Zisook S. et al . A prospective safety surveillance study for Bupropion sustained-release in the treatment of depression.  J Clin Psychiatry. 1998;  59 366-373
  • 13 Tonstad S, Farsang C. et al . Bupropion SR for smoking cessation in smokers with cardiovascular disease: a multicentre, randomised study.  Eur Heart J. 2003;  24 946-955
  • 14 Tashkin D P, Kanner R. et al . Smoking cessation in patients with chronic obstructive pulmonary disease: a double-blind, placebo-controlled, randomised trial.  Lancet. 2001;  357 1571-1575
  • 15 Tsoh J Y, Humfleet G L. et al . Development of major depression after treatment for smoking cessation.  Am J Psychiatry. 2000;  157 368-374

Dr. med. Lars Bergmann

GlaxoSmithKline GmbH & Co. KG

Theresienhöhe 11

80339 München

Email: lars.bergmann@gsk.com