Pneumologie 2004; 58(3): 155-158
DOI: 10.1055/s-2004-818348
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Interventionelle Okklusion eines Aneurysmas der A. pulmonalis: Therapie einer seltenen Komplikation des Swan-Ganz-Katheters

Interventional Occlusion of the Aneurysm of the Pulmonary Artery: Treatment of a Rare Complication when Applying the Swan-Ganz CatheterM.  Montag1 , G.  Albes1 , S.  Eschlwöch1
  • 1Klinik für Radiologie und Neuroradiologie, Alfried Krupp von Bohlen und Halbach Krankenhaus (Leitender Arzt Prof. Dr. D. Kühne, Abteilungarzt Radiologie Dr. M. Montag), Essen
Herrn Prof. Dr. Nikolaus Konietzko zum 65. Geburtstag gewidmet
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Publication History

Eingang: 21. November 2003

Angenommen: 20. Januar 2004

Publication Date:
09 March 2004 (online)

Zusammenfassung

Ein Aneurysma der Pulmonalarterie ist eine seltene (1 : 3000), aber lebensbedrohliche Komplikation des Einsatzes eines Swan-Ganz-Katheters. Typisches klinisches Symptom ist die Hämoptyse, aber auch ein klinisch stummes Aneurysma zeigt pathognomonische Veränderungen im Röntgenbild des Thorax. Die hohe Letalität der Komplikation erzwingt eine sorgfältige Überwachung der Patienten und eine Therapie, welche als interventionell-angiographischer Eingriff risikoarm und erfolgversprechend durchzuführen ist.

Abstract

Dissecting aneurysm of the pulmonary artery is a rare (1 : 3000) but life threatening complication of the use of Swan-Ganz catheters. The most typical clinical manifestation is hemoptysis, even a asymptomatic aneurysm causes pathognomonic X-ray findings. The eventually long free intervall between catheterisation and formation of the dissecting aneurysm requires thorough follow up of the concerning patients, e. g. chest roentgenograms and thorax CT-scans. The endovascular therapy of this lesion has replaced surgery due to a much better risk profile. The aime of the endovascular treatment is a coil-occlusion of the parent artery immediately proximal to the aneurysm. The success of this procedure will be instantaneously evident.

Literatur

  • 1 Carlson T A, Goldenberg I F, Murray P D. et al . Catheter-induced delayed recurrent pulmonary artery hemorrhage: Intervention with therapeutic embolism of the pulmonary artery.  JAMA. 1989;  261 1943-1946
  • 2 Chun G MH, Ellestad M H. Perforation of the pulmonary artery by a Swan-Ganz-Catheter.  N Engl J Med. 1971;  284 1041-1042
  • 3 Davis S D, Neidhamer C D, Schreiber T S. et al . False pulmonary artery aneurysm induced by Swan-Ganz-Catheter: Diagnosis and embolotherapy.  Radiology. 1987;  164 741-742
  • 4 Dieden D D, Friloux L A, Renner J W. Pulmonary artery false aneurysms secondary to Swan-Ganz pulmonary artery catheters.  AJR. 1987;  149 901-906
  • 5 Kearney T J, Shabot M M. Pulmonary artery rupture associated with the Swan-Ganz-Catheter.  Chest. 1995;  108 1349-1352
  • 6 Kirton O C, Varon A J, Henry R P. et al . Flow-directed, pulmonary artery catheter-induced pseudoaneurysm: urgent diagnosis and endovascular obliteration.  Crit Car Med. 1992;  20 1178-1180
  • 7 McCloud T C, Putnam C E. Radiology of the Swan-Ganz-Catheter and associated pulmonary complications.  Radiology. 1975;  116 19-22
  • 8 Remy J, Lamaitre L, Lafitte J J. et al . Massive hemoptysis of pulmonary arterial origin: diagnosis and treatment.  AJR. 1984;  143 963-969
  • 9 Shin M S, Ceballos R, Bini R M. et al . CT diagnosis of false aneurysms of the pulmonary artery not demonstrated by angiography.  J Comput Assist Tomogr. 1983;  7 524-526
  • 10 Swan H JC, Ganz W, Forrester J. et al . Catheterisation of the heart in man with use of a flow-directed balloon-tipped catheter.  N Engl J Med. 1970;  283 447-451

Dr. Michael Montag

Klinik für Radiologie und Neuroradiologie · Alfried Krupp von Bohlen und Halbach Krankenhaus

Alfried Krupp Straße 21

45131 Essen

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