Zusammenfassung
Hintergrund: Die Myospherulose ist eine chronisch-inflammatorische Erkrankung. Es handelt sich
um eine Fremdkörperreaktion des Gewebes auf paraffinhaltige Salben oder Tamponaden.
Im HNO-Bereich ist diese Erkrankung vorwiegend in den Nasennebenhöhlen beschrieben
worden, wogegen lediglich vier publizierte Fälle einer Myospherulose des Mittelohres
existieren.
Methode: Es wird der Fall einer 48-jährigen ägyptischen Patientin vorgestellt. Wenige Monate
nach einer beidseitigen Tympanoplastik in ihrer Heimat aufgrund einer chronischen
Otitis media stellte sich die Frau mit zunehmender beidseitiger Otorrhö und Otalgie
vor. Aufgrund der klinischen und radiologischen Veränderungen wurde die Verdachtsdiagnose
eines Cholesteatoms gestellt. Es wurde eine beidseitige (zweizeitige) Revisionsoperation
durchgeführt. Intraoperativ entnommene Gewebsproben wurden histologisch aufgearbeitet.
Ergebnisse: Histologisch fanden sich für die rechte Seite charakteristische Veränderungen einer
Myospherulose mit zahlreichen pseudozystischen Hohlräumen, welche aggregierte Erythrozyten
aufwiesen. Auf der linken Seite wurde ein Cholesteringranulom diagnostiziert, Veränderungen
i. S. einer Myospherulose waren hier nicht nachweisbar.
Schlussfolgerungen: Die Symptomatik der Myospherulose ist zumeist unspezifisch. Zudem kann sie andere
Erkrankungen, wie im vorliegenden Fall ein Cholesteatom imitieren. Die Myospherulose
ist jedoch mit einem signifikant höheren Risiko für postoperative Komplikationen sowie
Revisionseingriffe verbunden. Die Diagnose dieser klinisch-relevanten Läsion ist aufgrund
der charakteristischen histologischen Veränderungen sicher zu stellen.
Abstract
Background: Myospherulosis is a chronic-inflammatory lesion that is most commonly iatrogenic
of origin and occurs in tissues exposed to petrolatum-based products. The disease
does not exhibit characteristic symptoms and is therefore not diagnosed in some instances.
In previous otorhinolaryngological studies, myospherulosis was mainly found in paranasal
sinuses, while only four otitic cases have been reported.
Methods: A 48-year-old female Egyptian patient suffered from bilateral chronic otitis media
that had been treated in Egypt by tympanoplasty. The patient presented few months
later at the university ENT department (Mainz) with deteriorated otorrhea and otalgia.
Clinical, otoscopical, and radiological examination led to the diagnosis of cholesteatoma.
During revision surgery of the right side, ointment-like material was found, which
was embedded in granulation tissue. Middle ear biopsies were taken from both sides
and routinely processed for standard histological examination and transmission electron
microscopy.
Results: Histological examination of the right middle ear biopsy showed cystic tissue spaces
lined by histiocytes and foreign-body giant cells in a fibrous stroma. In the tissue
spaces, scattered debris and sac-like structures containing round spherules of aggregated
erythrocytes were found. In addition, erosion of adjacent bone matrix was seen. Diagnosis
of myospherulosis was made. By contrast, histological evaluation of the left middle
ear biopsy revealed cholesterol granuloma.
Conclusion: Myospherulosis of the middle ear has been hitherto diagnosed in a very few otitic
cases, but might be overlooked as it mimicks other chronic proliferative and inflammatory
lesions such as cholesteatoma in the present case. Thus myospherulosis should be considered
in otitic cases with a suspicious history (exposure to petrolatum-based products).
Furthermore, patients with myospherulosis have a significantly higher likelihood of
developing postoperative complications. Since the lesion exhibits distinct histological
findings, microscopy plays a central role for the diagnosis of this important disease.
Schlüsselwörter
Myospherulose - Cholesteatom - Cholesteringranulom - Histologie
Key words
Myospherulosis - cholesteatoma - cholesterol granuloma - histology