Z Gastroenterol 2005; 43(2): 155-161
DOI: 10.1055/s-2004-813708
Originalarbeit

© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Health Economic Analysis of Fluoropyrimidine-Based Therapies of Colorectal Cancer from the Perspective of Statutory Sickness Funds

Gesundheitsökonomische Analyse Fluoropyrimidin-basierter Therapien des kolorektalen Karzinoms aus der Perspektive gesetzlicher KrankenkassenA. Grothey1, 5 , U. R. Kleeberg2 , M. Stauch3 , K. Hieke4
  • 1Universitätsklinik Halle, Department of Hematology/Oncology, Halle, Germany
  • 2HOPA, Hamburg, Germany
  • 3Kronach, Germany
  • 4NEOS Health, Binningen, Switzerland
  • 5Mayo-Clinic, Rochester, USA
This study was supported by Hoffmann-La Roche AG, Grenzach-Wyhlen, Germany
Further Information

Publication History

manuscript received: 9.7.2004

manuscript accepted: 15.7.2004

Publication Date:
07 February 2005 (online)

Zusammenfassung

Zielsetzung: 1) Bestimmung der Behandlungskosten verschiedener routinemäßig eingesetzter Fluoropyrimidin-basierter Therapien, das Mayo-Clinic Regime und das AIO/Ardalan-Protokoll, für unterschiedliche Behandlungssituationen (stationär, teilstationär, onkologische Praxis) in Deutschland. 2) Identifikation der finanziellen Konsequenzen des Einsatzes einer oralen Form der Verabreichung, Capecitabin, aus der Sicht der gesetzlichen Krankenkassen. Methoden: Analyse realer Abrechnungen niedergelassener Onkologen und Projektion der Ergebnisse auf verschiedene Behandlungssituationen in der Klinik und auf eine orale Behandlung mit Capecitabin aus Sicht der gesetzlichen Krankenkassen. Ergebnisse: Onkologische Praxis: Mit 9874 € wurden die höchsten Kosten pro Quartal bei Behandlung nach dem AIO/Ardalan-Protokoll beobachtet. Das Mayo-Clinic-Regime verursachte Kosten in Höhe von 2497 €. Die kostengünstigste Option war die Behandlung mit Capecitabin mit 1610 € pro Quartal. Teilstationär: Die Kosten pro Quartal des Mayo-Clinic-Regimes bei teilstationärer Behandlung beliefen sich auf 2036 € in einer städtischen Klinik und 8455 € in einer Universitätsklinik. Die entsprechenden Kosten für das AIO/Ardalan-Protokoll betrugen 1294 € und 5374 €. Stationär: Pro Quartal entstanden Kosten in Höhe von 3143 € für das Mayo-Clinic-Regime in einer städtischen Klinik und von 10 569 € in einer Universitätsklinik. Die entsprechenden Kosten für das AIO/Ardalan-Protokoll betrugen 1998 € und 6717 €. Schlussfolgerung: Aus gesundheitsökonomischer Sicht könnten substanzielle Kostenreduktionen erzielt werden, wenn Patienten mit kolorektalem Karzinom statt im stationären und teilstationären Bereich bei niedergelassenen Onkologen mit Capecitabin behandelt würden. Für städtische Kliniken hätte dies positive (Verlustvermeidung) ökonomische Konsequenzen, für Universitätskliniken negative. Weitere Einsparungen könnten erzielt werden, wenn die Preise für Chemotherapeutika zwischen Kliniken und Praxen angeglichen würden

Abstract

Aims: 1) to identify the treatment costs of different standard fluoropyrimidine-based therapies, i. e., the Mayo-Clinic and AIO/Ardalan regimens, under real-life conditions in settings routinely used for chemotherapy administration in Germany (inpatient, day-clinic or office-based oncologists) and 2) to investigate the cost implications of the routine use of capecitabine, an oral alternative for the treatment of metastatic colorectal cancer. Methods: We analysed the actual fee-listings of office based oncologists and projected the results to several hospital-based treatment settings and to oral treatment with capecitabine from the perspective of statutory sickness funds. Results: Office-based setting: the highest quarterly treatment costs of € 9,874 were found for the AIO/Ardalan-regimen, followed by the Mayo-Clinic regimen, which incurred costs of € 2,497. The cheapest treatment option was capecitabine with quarterly costs of € 1,610. Day-clinic setting: the costs of the Mayo-Clinic protocol amounted to € 2,036 in a municipal hospital and € 8,455 in a university hospital. The respective costs for the AIO/Ardalan regime were € 1,294 and € 5,374. In-patient setting: the Mayo-Clinic protocol costs were € 3,143 in a municipal hospital and € 10,5609 in a university hospital. The respective costs found for the AIO/Ardalan-regimen were € 1,998 and € 6,717. Conclusion: From a health economic perspective, substantial cost savings for health insurances may be realised if patients with colorectal carcinoma were treated in the office-based setting with capecitabine instead of a hospital-based treatment. Economic consequences would be positive for municipal hospitals (avoided losses) and negative for university hospitals. Further savings could be realised if drug prices in hospital and retail pharmacies were harmonised.

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Klaus Hieke

NEOS Health

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4102 Binningen

Switzerland

Phone: ++ 41/61/4 23-70 30

Fax: ++ 41/61/4 23-70 43

Email: klaus.hieke@neoshealth.com

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