Abstract
Objective: We report on a 3-year experience using single-shot, ultrasonography-guided, percutaneous
ethanol ablation (PEA) of hyperplastic parathyroid glands in chronic dialysis patients
suffering from secondary or tertiary hyperparathyroidism. Materials and Methods: Seventeen uraemic patients (mean age 52 ± 14 years) with hypercalcaemia and elevated
serum levels of parathyroid hormone were assessed for ethanol ablation. Ten patients
did not fulfil the inclusion criteria and underwent surgical parathyroidectomy. Seven
patients were treated using PEA. Results: All patients treated with PEA tolerated the procedure well, and no major complications
were observed. Three out of seven patients underwent further ethanol ablation due
to recurrent symptomatic hyperparathyroidism. Following the procedures, serum values
of total calcium and parathyroid hormone remained within target range with concomitant
medical therapy in all patients. Conclusion: PEA performed as a single-shot therapy can be used as a minimally invasive and safe
supplement to medical therapy in the treatment of secondary or tertiary hyperparathyroidism
in selected patients. In case of recurrence, treatment can be repeated without any
problems.
Zusammenfassung
Studienziel: Wir berichten über unsere dreijährige Erfahrung mit ultraschallgezielter perkutaner
Ethanolablation (PEA) der Nebenschilddrüse bei chronisch dialysepflichtigen Patienten,
die an sekundärem oder tertiärem Hyperparathyroidismus leiden. Patienten/Methode: Siebzehn dialysepflichtige Patienten (Alter 52 ± 14 Jahre) mit Hyperkalzämie und
erhöhten Parathormonwerten wurden für eine Ethanolablation vorgestellt. Davon erfüllten
zehn Patienten die Einschlusskriterien nicht und wurden chirurgisch parathyroidektomiert.
Sieben Patienten wurden mittels PEA behandelt. Resultate: Die PEA wurde von allen Patienten gut toleriert. Drei von sieben Patienten wurden
aufgrund eines persistierenden symptomatischen Hyperparathyroidismus einer weiteren
Ethanolablation unterzogen. Nach dem Eingriff lagen die Laborwerte von Serum-Kalzium
und intaktem Parathormon bei allen Patienten mit entsprechender medikamentöser Therapie
im Referenzbereich. Schlussfolgerung: Die PEA als Single-Shot-Therapie stellt bei Patienten mit sekundärem oder tertiärem
Hyperparathyroidismus eine minimalinvasive und komplikationsarme Zusatzbehandlung
zur medikamentösen Therapie dar. Im Falle eines Rezidivs ist eine neuerliche Behandlung
einfach durchführbar.
Key words
Hyperparathyroidism - ethanol ablation - ultrasonography - interventional therapy
Schlüsselwörter
Hyperparathyroidismus - Ethanolablation - Ultraschall - interventionelle Therapie
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Dr. Stephan Schamp-Hertling
Diagnosezentrum Urania
Franz Josefs-Kai 3
A-1010 Vienna
Austria
Email: schamp_hertling@yahoo.de
Phone: +43/1/5 12 61 92
Fax: +43/1/5 12 61 92-14