Zusammenfassung
Ziel: Untersuchung der Wertigkeit der biventrikulären Volumetrie und der Kombination von
biventrikulärer Volumetrie und Flussmessungen in Aorta ascendens (Ao) und Truncus
pulmonalis (Pu) zur Bestimmung des Regurgitationsvolumens und der kardialen Funktion
von Klappeninsuffizienzen (KI) in Abhängigkeit von Lokalisation, Einzel- oder Mehrklappenerkrankungen.
Material und Methoden: Bei 106 Patienten wurden mit der biventrikulären Volumetrie die Schlagvolumina der
Ventrikel und mit den Flussmessungen in Ao und Pu der Vorwärtsfluss im großen und
kleinen Kreislauf bestimmt, es wurden die Regurgitationsvolumina und -quotienten für
Einzel- und Mehrklappenerkrankungen berechnet und mit der semiquantitativen 2D-Echokardiographie
(KI Grad I-IV) verglichen. Zur Beurteilung der kardialen Funktion bei KI wurden die
volumetrischen Größen Ejektionsfraktion, enddiastolisches (EDV) und -systolisches
(ESV) Volumen erfasst. Ergebnisse: Die volumetrische Nachweisrate für linksventrikuläre (LV) KI lag bei 49 %, für die
rechtsventrikulären (RV) KI bei 42 %. Geringe LV und RV Klappeninsuffizienzen konnten
in der Regel quantitativ nicht nachgewiesen werden, mit zunehmendem Insuffizienzgrad
in der Echokardiographie ergab sich eine bessere Nachweisrate. Höhergradige solitäre
Aorteninsuffizienzen (≥ 2) konnten in 11/12 Fällen, höhergradige Mitralinsuffizienzen
bei 4/10 Patienten quantitativ im MRT nachgewiesen werden. Signifikant erhöhte RV
und LV EDV und ESV fanden sich häufiger bei erhöhten MR-Regurgitationsvolumina. Aortenstenosen
führten zu keiner Beeinträchtigung der Flussmessung in Ao. Schlussfolgerung: Die biventrikuläre Volumetrie in Kombination mit den Flussmessungen in Ao und Pu
ist eine robuste, anwendbare und einfache Methode, um Regurgitationsvolumina und die
kardiale Funktion von Einfach- und Mehrfachklappeninsuffizienzen unterschiedlicher
Lokalisation zu bestimmen, und damit ein wichtiger Baustein der Klappeninsuffizienzdiagnostik
durch die MRT.
Abstract
Purpose: To test the value of biventricular volumetric analysis and the combination of biventricular
volumetric analysis with flow quantification in the ascending aorta (Ao) and pulmonary
trunk (Pu) for quantification of regurgitation volume and cardiac function in valvular
regurgitation (VR) according to location and presence of single or multivalvular disease.
Materials and Methods: In 106 patients, the stroke volumes were assessed by measuring the biventricular
volumes and the forward-stroke volumes in the great and small circulation by measuring
the flow in the Ao and Pu. Valve regurgitation volumes and quotients were calculated
for single and multivalvular disease and correlated with semiquantitative 2D-echocardiography
(grade I-IV). For the assessment of the cardiac function in VR, the volumetric parameters
of ejection fraction and end-diastolic (EDV) and end-systolic (ESV) volumes were determined.
Results: The detection rate was 49 % for left ventricular (LV) VR and 42 % for right ventricular
(RV) VR. Low LV VR and RV VR usually could not be detected quantitatively, with the
detection rate improving with echocardiographically higher insufficiency grades. Quantitative
MRI could detect a higher grade solitary aortic valve insufficiency (≥ 2) in 11 of
12 patients and higher grade mitral valve insufficiency in 4 of 10 patients. A significant
increase in RV and LV ventricular EDV and ESV was seen more often with increased MR
regurgitation volumes. Aortic stenosis did not interfere with flow measurements in
the Ao. Conclusions: Biventricular volumetry combined with flow measurements in Ao and Pu is a robust,
applicable and simple method to assess higher grade regurgitation volumes and the
cardiac function in single and multivalvular regurgitation at different locations.
It is an important application for the diagnosis of VR by MRI.
Key words
Heart, MR - heart, function - heart, volume - MR, cine study - MR, rapid imaging
Literatur
1
Dulce M C, Mostbeck G H, O’Sullivan M. et al .
Severity of aortic regurgitation: interstudy reproducibility of measurements with
velocity-encoded cine MR imaging.
Radiology.
1992;
185
235-240
2
Engels G, Reynen K, Müller E. et al .
Quantifizierung der Aortenklappeninsuffizienz in der Magnetresonanztomographie.
Z Kardiol.
1993;
82
345-351
3
Fujita N, Chazouilleres A F, Hartiala J J. et al .
Quantification of mitral regurgitation by velocity-encoded cine nuclear magnetic resonance
imaging.
J Am Coll Cardiol.
1994;
23
951-958
4
Honda N, Machida K, Hashimoto M. et al .
Aortic regurgitation: quantitation with MR imaging velocity mapping.
Radiology.
1993;
186
189-194
5
Søndergaard L, Lindwig K, Hildebrandt P. et al .
Quantification of aortic regurgitation by magnetic resonance velocity mapping.
Am Heart J.
1993;
125
1081-1090
6
Miller S, Hahn U, Bail D M. et al .
Kardio-MR zur Bestimmung linksventrikulärer Funktionsparameter.
Fortschr Rontgenstr.
1999;
170
47-53
7
Didier D, Ratib O, Lerch R. et al .
Detection and quantification of valvular heart disease with dynamic cardiac MR imaging.
Radiographics.
2000;
20
1279-1299
8
Gutberlet M, Abdul-Khaliq H, Stobbe H. et al .
The use of cross-sectional imaging modalities in the diagnosis of heart valve diseases.
Z Kardiol.
2001;
90 Suppl 6
2-12
9
Lotz J, Meier C, Leppert A. et al .
Cardiovascular flow measurement with phase-contrast MR imaging: basic facts and implementation.
Radiographics.
2002;
22
651-671
10
Varaprasathan G A, Araoz P A, Higgins C B. et al .
Quantification of flow dynamics in congenital heart disease: applications of velocity-encoded
cine MR imaging.
Radiographics.
2002;
22
895-905
11
Sechtem U, Sünger B, Kux R. et al .
Nichtinvasive Beurteilung von Aorten- und Mitralinsuffizienzen mit dynamischer Magnetresonanztomographie.
Z Kardiol.
1988;
77
145-151
12
Pflugfelder P W, Landzberg J S, Cassidy M M. et al .
Comparison of Cine MR Imaging with Doppler Echocardiography for the evaluation of
aortic regurgitation.
AJR.
1988;
152
729-735
13
Rees S, Somerville J, Warnes C. et al .
Comparison of magnetic resonance imaging with echocardiography and radionuclide angiography
in assessing cardiac function and anatomy following Mustard’s operation for transposition
of the great arteries.
Am J Cardiol.
1988;
61
1316-1322
14
Hundley W G, Li H F, Willard J E. et al .
Magnetic resonance imaging assessment of the severity of mitral regurgitation. Comparison
with invasive techniques.
Circulation.
1995;
92
1151-1158
15
Kalden P, Kreitner K F, Voigtländer T. et al .
Flussquantifizierung von intrakardialen Shuntvolumina unter Verwendung der MR-Phasenkontrast-Technik
in Atemanhaltetechnik.
Fortschr Röntgenstr.
1998;
169
378-382
16
Rominger M B, Dinkel H P, Bachmann G F.
Vergleich von schneller MR-Flussmessung in Atemanhaltetechnik in Aorta ascendens und
Truncus pulmonalis mit rechts- und linksventrikulärer Cine MR-Bildgebung zur Schlagvoluminabestimmung
bei Probanden.
Fortschr Röntgenstr.
2002;
174
196-201
17
Rominger M B, Dinkel H P, Bachmann G F.
Vergleich von biventrikulärer MR-Volumetrie und MR-Flussmessungen in Aorta ascendens
und Truncus pulmonalis zur intracardialen Shuntbestimmung.
Fortschr Röntgenstr.
2002;
174
1380-1386
18 Schwammenthal E. Erkrankungen der Mitralklappe. Flachskampf FA Praxis der Echokardiographie
Stuttgart; Thieme 2001: 263-283
19
Rominger M B, Bachmann G F, Pabst W. et al .
Right ventricular volumes and ejection fraction with fast cine MR imaging in breath-hold
technique: applicability, normal values from 52 volunteers and evaluation of 325 adult
cardiac patients.
J Magn Reson Imaging.
1999;
10
908-918
20
Rominger M B, Bachmann G F, Geuer M. et al .
Genauigkeit der rechts- und linksventrikulären Herzvolumen- und linksventrikulären
Muskelmassenbestimmung mittels Cine MRT in Atemanhaltetechnik.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
170
54-60
21
Blumlein S, Bouchard A, Schiller N B. et al .
Quantitation of mitral regurgitation by Doppler echocardiography.
Circulation.
1986;
74
306-314
22
Rigo P, Alderson P O, Robertson R M. et al .
Measurement of aortic and mitral regurgitation by gated cardiac blood pool scans.
Circulation.
1979;
60
306-312
23
Higgins C B.
Which standard has the gold?.
J Am Coll Cardiol.
1992;
19
1608-1609
24
Bonow R O, Lakatos E, Maron B J. et al .
Serial long-term assessment of the natural history of asymptomatic patients with chronic
aortic regurgitation and normal left ventricular systolic function.
Circulation.
1991;
84
1625-1635
25
Bonow R O.
Asymptomatic aortic regurgitation: indications for operation.
J Card Surg.
1994;
9
170-173
26
Keren G, Katz S, Strom J. et al .
Dynamic mitral regurgitation: an important determinant of the hemodynamic response
to load alterations and inotropic therapy in severe heart failure.
Circulation.
1989;
80
306-313
27
Cheitlin M D.
Valvular heart disease: management and intervention. Clinical overview and discussion.
Circulation.
1991;
84
I259-264
Priv.-Doz. Dr. med. Marga B. Rominger
Abt. für Strahlendiagnostik, Philipps-Universität Marburg
Baldingerstraße
35033 Marburg
eMail: Rominger@med.uni-marburg.de