Z Gastroenterol 2004; 42(5): 365-369
DOI: 10.1055/s-2004-812709
Originalarbeit

© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Probiotic E. coli Strain Nissle 1917 for the Treatment of Collagenous Colitis: First Results of an Open-Label Trial[*]

Das Probiotikum E. coli Nissle 1917 zur Behandlung der kollagenen Kolitis: erste Ergebnisse einer unkontrollierten StudieA. Tromm1 , U. Niewerth2 , M. Khoury3 , E. Baestlein3 , G. Wilhelms3 , J. Schulze2 , M. Stolte4
  • 1Department of Internal Medicine, EVK Hattingen, Ruhr-University Bochum, Germany
  • 2Department of Clinical Research, Ardeypharm GmbH, Herdecke, Germany
  • 3Gastroenterological Practitioners on behalf of the Mutaflor®-Collagenous-Colitis-Study-Group
  • 4Institute of Pathology, Klinikum Bayreuth, Germany
Further Information

Publication History

manuscript received: 24.10.2003

manuscript accepted: 12.12.2003

Publication Date:
10 May 2004 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die kollagene Kolitis führt klinisch zu wässrigen Diarrhöen und ist histologisch durch eine bandartige Ablagerung von kollagenen Fasern und durch ein entzündliches Infiltrat unter der Basalmembran des Deckepithels der Kolonschleimhaut gekennzeichnet. Die Pathogenese der kollagenen Kolitis und eine mögliche Rolle luminaler Faktoren sind bislang ungeklärt. Methoden: Mit einem offenen Design wurde der Einfluss von EcN auf die Stuhlfrequenz und Stuhlkonsistenz bei 14 Patienten (11 Frauen, 3 Männer, Alter: 58,1 ± 9,6 Jahre) untersucht. Entsprechend dem Therapieprotokoll erhielten die Patienten EcN in verschiedenen Dosierungen (1 - 6 Kapseln pro Tag mit 2,5 - 25 × 109 lebensfähigen Bakterien pro Kapsel). Mit Ausnahme von zwei Therapieabbrechern wurde die Behandlung über wenigstens vier Wochen durchgeführt. Ergebnisse: Die Ergebnisse zeigen ein deutliches klinisches Ansprechen nach der oralen Gabe von EcN mit einer Reduktion der Stuhlfrequenz um ≥ 50 % bei 9 von 14 (64 %) Patienten. Die Stuhlfrequenz fiel signifikant (p = 0,034) von 7,6 ± 4,8 pro Tag auf 3,7 ± 5,8 pro Tag nach 4 - 18 Wochen Therapiedauer. Darüber hinaus besserte sich die Stuhlkonsistenz bei 7 von 14 Patienten von wässrig bzw. schleimig zu weich (6 Patienten) bzw. normal (1 Patient). Schlussfolgerung: Unter Berücksichtigung der vorläufigen Daten zeigen die Ergebnisse dieser Pilotuntersuchung, dass E. coli Nissle 1917 (EcN) einen therapeutischen Nutzen in der Behandlung der kollagenen Kolitis haben könnte. Eine Erklärung für die Wirksamkeit von E. coli Stamm Nissle 1917 könnte der antagonistische Effekt gegen Yersinia spec. sein, die u. a. im Zusammenhang mit der Entstehung der kollagenen Kolitis diskutiert werden. Inwieweit Bakterien eine ursächliche Rolle in der Pathogenese der kollagenen Kolitis spielen, bedarf weiterer Untersuchungen. Weitere Studien zur Bestätigung der gefundenen Effekte sowie zur Beeinflussung des Kollagenmetabolismus der Mukosa durch EcN sind in Vorbereitung.

Abstract

Background: Collagenous colitis is clinically characterized by watery diarrhoea and can histologically be diagnosed by a thickening of the subepithelial collagen layer and an inflammatory infiltrate in the lamina propria. So far, the pathogenesis of collagenous colitis and the role of luminal factors remain unclear. Methods: This clinical pilot investigation was conducted with an open-label design to monitor the clinical effects of EcN on stool frequency and stool consistency in 14 patients (11 female, 3male; age: 58.1 ± 9.6 years). Due to the open-label protocol EcN was administered at different doses (1 - 6 capsules/day containing 2.5 - 25 × 109 viable bacteria each). Except for two patients who discontinued treatment, therapy duration was at least 4 weeks. Results: The results indicate a marked clinical response to the oral administration of EcN with a reduction of the stool frequency ≥ 50 % in 9/14 (64 %) patients. Stool frequency clearly (p = 0.034) decreased from 7.6 ± 4.8/day to 3.7 ± 5.8/day at the end of therapy (between 4 and 18 weeks). Moreover, stool consistency changed in 7/14 patients from watery or slimy to soft (6 pts) and normal (1 pt), respectively. Conclusion: With respect to the preliminary data from this trial, the probiotic E. coli strain Nissle 1917 (EcN) seems to be of therapeutic clinical benefit in collagenous colitis. This may be explained with the recently shown antagonistic effect of EcN against Yersinia species, since a relevant number of patients suffering from collagenous colitis showed positive titres of serum IgG and IgA antibodies against Yersinia species. Further studies on the effects of EcN on mucosal collagen metabolism and long-term follow-up are warranted.

1 This pilot study has been supported by Ardeypharm GmbH (Herdecke, Germany). The data have been presented as a poster at Digestive Disease Week 2003 in Orlando (Fl, USA) and have been published in abstract form (Gastroenterology 2003; 124 (S1): A159).

References

  • 1 Bohr J, Tysk C, Eriksson S. et al . Collagenous colitis: A retrospective study of clinical presentation and treatment in 163 patients.  Gut. 1996;  39 846-851
  • 2 Sylwestrowicz T, Kelly J K, Hwang W S. et al . Collagenous colitis and microscopic colitis: the watery diarrhoea-colitis syndrome.  Am J Gastroenterol. 1989;  84 763-768
  • 3 Aigner T, Neureiter D, Müller S. et al . Extracellular matrix composition and gene expression in collagenous colitis.  Gastroenterology. 1997;  113 136-143
  • 4 Günther U, Herbst H, Matthes H. et al . Deranges pattern of collagen synthesis and degradation in collagenous colitis.  Gastroenterology. 1997;  112 (S1) A365
  • 5 Lazenby A J, Yardley J H, Giardiello F M. et al . Pitfalls in the diagnosis of collagenous colitis: experience with 75 cases from a registry of collagenous colitis at the Johns Hopkins Hospital.  Hum Pathol. 1990;  21 905-910
  • 6 Bohr J, Nordfelth R, Järnerot G. et al . Yersinia species in collagenous colitis: a serologic study.  Scand J Gastroenterol. 2003;  37 711-714
  • 7 Miehlke S, Schneider-Brachert W, Madisch A. et al . High prevalence of Yersinia IgG and IgA in patients with collagenous colitis.  Gastroenterology. 2003;  124 (S1) A149
  • 8 Schulze J, Sonnenborn U. The role of the gut flora in inflammatory bowel diseases. Shimoyama T et al Helicobacter meets inflammatory bowel disease Tokyo; Medical Tribune 2002: 393-417
  • 9 Oelschläger T A, Altenhoefer A, Hacker J. Inhibition of Salmonella typhimurium invasion into intestinal cells by the probiotic E. coli straine Nissle 1917.  Gastroenterology. 2001;  120 (S1) A326
  • 10 Boudeau J, Rich C, France C F. et al . Escherichia coli strain Nissle 1917 inhibits adhesion to and invasion of intestinal epithelial cells by adherent-invasive E. coli isolated from a Crohn’s disease patient.  Gastroenterology. 2001;  120 (S1) A190
  • 11 Kruis W, Schütz E, Fric P. et al . Double-blind comparison of an oral Escherichia coli preparations and mesalazine in maintaining remission of ulcerative colitis.  Aliment Pharmacol Ther. 1997;  11 853-838
  • 12 Kruis W, Fric P, Stolte M. Maintenance of remission in ulcerative colitis is equally effective with Escherichia coli Nissle 1917 and with standard mesalamine.  Gastroenterology. 2001;  120 (S1) A127
  • 13 Rembacken B J, Snelling A M, Hawkey P M. et al . Non-pathogenic Escherichia coli versus mesalazine for the treatment of ulcerative colitis: a randomized trial.  Lancet. 1999;  354 635-639
  • 14 Malchow H A. Crohn’s disease and Escherichia coli. A new approach in therapy to maintain remission of colonic Crohn’s disease?.  J Clin Gastroenterology. 1997;  25 653-658
  • 15 Möllenbrink M, Bruckschen E. Treatment of chronic constipation with physiologic Escherichia coli bacteria. Results of a clinical study of the effectiveness and tolerance of microbiological therapy with the E. coli Nissle 1917 strain (Mutaflor).  Med Klin. 1994;  89 587-593
  • 16 Bruckschen E, Horosiewicz H. Chronische Obstipation. Vergleich von mikrobiologischer Therapie und Lactulose.  MMW. 1994;  136 241-245
  • 17 Fric P, Zavoral M. The effect of non-pathogenic Escherichia coli in symptomatic uncomplicated diverticular disease of the colon.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 2003;  15 313-315
  • 18 Lindström C G. Collagenous colitis with watery diarrhoea - a new entity?.  Pathol Eur. 1976;  11 87-89
  • 19 Bohr J, Olesen M, Tysk C. et al . Collagenous and lymphocytic colitis: A clinical and histopathological review.  Can J Gastroenterol. 2000;  14 943-947
  • 20 Tremaine W J. Collagenous colitis and lymphocytic colitis.  J Clin Gastroenterol. 2000;  30 245-249
  • 21 Fernandez-Banares F, Salas A, Esteve M. et al . Collagenous and lymphocytic colitis: evaluation of clinical and histological features, response to treatment, and long-term-follow-up.  Am J Gastroenterol. 2003;  98 340-347
  • 22 Zins B J, Sandborn W J, Tremaine W J. Collagenous and lymphocytic colitis: subject review and therapeutic alternatives.  Am J Gastroenterol. 1995;  90 1394-1400
  • 23 Fiedler L M, George J, Sachar D B. et al . Treatment responses in collagenous colitis.  Am J Gastroenterol. 2001;  96 818-821
  • 24 Chande N, McDonald J WD, MacDonald J K. Interventions for treating collagenous colitis (Cochrane Review).  The Cochrane Library. 2003;  3 1-27
  • 25 Baert F, Schmit A, D’Haens G. et al . Budesonide in collagenous colitis: A double-blind placebo-controlled trial with histologic follow-up.  Gastroenterology. 2002;  122 20-25
  • 26 Bonderup O K, Hansen J B, Birket-Smith L. et al . Budesonide treatment of collagenous colitis: A randomized, double blind, placebo controlled trial with morphometric analysis.  Gut. 2003;  52 248-251
  • 27 Miehlke S, Heymer P, Bethke B. et al . Budesonide treatment for collagenous colitis: A randomized, double-blind, placebo-controlled, multicenter trial.  Gastroenterology. 2002;  123 978-984
  • 28 Mäkinen M, Niemela S, Lehtola J. et al . Collagenous colitis and Yersinia enterocolitica infection.  Dig Dis Sci. 1998;  43 1341-1346
  • 29 Sonnenborn U, Greinwald R. Beziehungen zwischen Wirtsorganismus und Darmflora. Stuttgart/New York; Schattauer Verlag 1991
  • 30 Altenhoefer A, Oswald S, Sonnenborn U. et al . The probiotic Escherichia coli strain Nissle 1917 interferes with invasion of human intestinal epithelial cells by different enteroinvasive bacterial pathogens. FEMS Immunol.  Med Microbiol. 2004;  40 223-229

1 This pilot study has been supported by Ardeypharm GmbH (Herdecke, Germany). The data have been presented as a poster at Digestive Disease Week 2003 in Orlando (Fl, USA) and have been published in abstract form (Gastroenterology 2003; 124 (S1): A159).

Prof. Dr. A. Tromm

Klinik für Innere Medizin, Ev. Krankenhaus Hattingen, Akademisches Krankenhaus der Ruhr-Universität Bochum

Bredenscheider Str. 54

45525 Hattingen

Germany

Email: a.tromm@krankenhaus-hattingen.de