Zusammenfassung
Angesichts der klinischen und wissenschaftlichen Bedeutung dissoziativer Phänomene
zielte unsere Studie auf die psychometrische Evaluation und Überprüfung der Änderungssensitivität
einer Kurzversion des Fragebogens zu dissoziativen Symptomen. In einer großen Gesamtstichprobe (n = 1289) zeigte der FDS-20 gute teststatistische Kennwerte, wobei die Faktorenanalyse auf die Abbildung eines
allgemeinen Dissoziationsmaßes deutete. Im Gruppenvergleich zeigte das Verfahren eine
gute Diskriminationsfähigkeit zwischen hoch- und niedrigdissoziativen Patienten; aufgrund
der hohen Standardabweichungen erlaubt der FDS-20 jedoch für den Einzelfall keine eindeutige Aussage, so dass er ausschließlich als
Screeningskala eingesetzt werden sollte. Geringe Effektstärken (d < 0,3) zwischen
den Aufnahme- und Entlassungswerten verwiesen ebenso wie die niedrigen µ-Indizes auf
ein zeitlich relativ stabiles Konstrukt bzw. auf ein Trait-Verfahren. Daher wurden
alternativ individuelle Erfolgsparameter (statistische und klinische Signifikanz)
berechnet, die sich als geeigneter zur Veränderungsmessung dissoziativer Psychopathologie
erwiesen als Gruppenvergleiche.
Abstract
Given the clinical and scientific relevance of dissociative experiences our study
aimed to assess the psychometric properties of a short version of the German Dissociative Experience Scale (called FDS-20 ) as well as its ability to measure changes in dissociation. In a large sample (N
= 1289) the FDS- 20 showed good internal consistency. A factor analysis indicated
that the scale measures one single factor reflecting the general degree of dissociative
psychopathology. Between-group-comparisons suggested a good discriminant validity
between high and low dissociators; however, due to high standard deviations the FDS-20 is not well suited for an individual diagnosis and therefore, it should be used as
a screening device. Low effect sizes (d < 0,3) between scores at the beginning and
the end of inpatient treatment as well as low µ-indices pointed to a temporal stable
construct and a trait scale, respectively. Alternatively to group comparisons, individual
parameters of treatment success (statistical and clinical significance) were calculated.
They proved to be more appropriate in measuring changes in dissociation.
Key words
Dissociation - psychometric scales - Dissociative Experience Scale (DES)/Fragebogen
zu dissoziativen Symptomen (FDS) - measurement of change
Literatur
1 Eckhardt-Henn A.
Dissoziation. In: Mertens W, Waldvogel B (Hrsg) Handbuch psychoanalytischer Grundbegriffe. Stuttgart;
Kohlhammer 2000: 141-145
2 Cardena E.
The domain of dissociation. In: Lynn SJ, Rhue RW (eds) Dissociation: Theoretical, clinical, and research perspectives. New
York; Guilford Press 1994: 15-31
3 Putnam F W.
Dissociative phenomena. In: Spiegel D (ed) Dissociative disorders. A clinical review. Lutherville; Sidran
Press 1993: 1-16
4 American Psychiatric Association .Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Washington,
DC; American Psychiatric Press 1994
5 Dilling H, Mombour W, Schmidt M. Internationale Klassifikation psychischer Störungen:
ICD-10, Kapitel V (F). Klinisch-diagnostische Leitlinien. Bern; Huber 2000
6
Spitzer C, Freyberger H J, Kessler C.
Hysterie, Dissoziation und Konversion. Eine Übersicht zu Konzepten, Klassifikation
und diagnostischen Erhebungsinstrumenten.
Psychiat Prax.
1996;
23
63-68
7 Eckhardt-Henn A, Hoffmann S. Dissoziative Bewusstseinsstörungen. Stuttgart; Schattauer
im Druck
8 Fiedler P. Dissoziative Störungen und Konversion. Weinheim; Psychologie Verlags
Union 2001
9 Spitzer C.
Psychometrische Diagnostik dissoziativer Symptome und Störungen. In: Eckhardt-Henn A, Hoffmann S (Hrsg) Dissoziative Bewusstseinsstörungen. Stuttgart;
Schattauer im Druck
10 Steinberg M. Structured Clinical Interview for DSM-IV Dissociative Disorders (SCID-D). Washington,
DC; American Psychiatric Press 1994
11 Gast U, Oswald T, Zündorf F, Hofmann A. Strukturiertes Klinisches Interview für
DSM-IV Dissoziative Störungen (SKID-D). Göttingen; Hogrefe 2000
12
Bernstein E M, Putnam F W.
Development, reliability, and validity of a dissociation scale.
J Nerv Ment Dis.
1986;
174
727-735
13
Carlson E B, Putnam F W.
An update on the Dissociative Experience Scale.
Dissociation.
1993;
6
16-27
14
Freyberger H J, Spitzer C, Stieglitz R D, Kuhn G, Magdeburg N, Bernstein-Carlson E.
Fragebogen zu Dissoziativen Symptomen (FDS): Deutsche Adaptation, Reliabilität und
Validität der amerikanischen Dissociative Experience Scale (DES).
Psychother Psych Med.
1998;
48
223-229
15 Freyberger H J, Spitzer C, Stieglitz R D. Fragebogen zu Dissoziativen Symptomen
(FDS). Bern; Huber 1999
16
Ijzendoorn M H van, Schuengel C.
The measurement of dissociation in normal and clinical populations: meta-analytic
validation of the Dissociative Experience Scale.
Clin Psychol Rev.
1996;
16
365-382
17
Ross C A, Joshi S, Currie R.
Dissociative experiences in the general population: a factor analysis.
Hosp Community Psychiatry.
1991;
42
297-301
18
Marmar C R, Weiss D S, Schlenger W et al.
Peritraumatic dissociation and posttraumatic stress in male Vietnam theater veterans.
Am J Psychiatry.
1994;
151
902-907
19
Fischer D, Elnitsky S.
A factor analyic study of two scales measuring dissociation.
Am J Clin Hypn.
1990;
32
201-207
20 Foa E, Hearst-Ikeda D.
Emotional dissociation in response to trauma. In: Michelson LK, Ray WJ (eds) Handbook of dissociation. New York; Plenum Press 1996:
207-224
21
Grabe H J, Rainermann S, Spitzer C, Gansicke M, Freyberger H J.
The relationship between dimensions of alexithymia and dissociation.
Psychother Psychosom.
2000;
69
128-131
22 Putnam F W, Carlson E B.
Hypnosis, dissociation, and trauma: Myths, metaphors, and mechanisms. In: Bremner JD, Marmar CR (eds) Trauma, memory, and dissociation. Washington, DC;
American Psychiatric Press 1998: 27-55
23
Spitzer C, Freyberger H J, Stieglitz R D. et al .
Adaptation and psychometric properties of the German version of the Dissociative Experience
Scale.
J Trauma Stress.
1998;
11
799-809
24
Dubester K A, Braun B G.
Psychometric properties of the Dissociative Experiences Scale.
J Nerv Ment Dis.
1995;
183
231-235
25
Michelson L, June K, Vives A, Testa S, Marchione N.
The role of trauma and dissociation in cognitive-behavioral psychotherapy outcome
and maintenance for panic disorder with agoraphobia.
Behav Res Ther.
1998;
36
1011-1050
26
Spitzer C, Michels F, Siebel U, Gänsicke M, Freyberger H.
Veränderungsmessung dissoziativer Psychopathologie: Die Kurzform des Fragebogens zu
Dissoziativen Symptomen (FDS-20).
Fortschr Neurol Psychiatr.
1999;
67, Suppl I
36
27 Mestel R, Vogler J, Klingelhöfer J.
Rückmeldung der testpsychologisch ermittelten Ergebnisqualität in der stationären
Psychosomatik. In: Bassler M (Hrsg) Störungsspezifische Ansätze in der stationären Psychotherapie. Gießen;
Psychosozial Verlag 2001: 147-167
28 Derogatis L. Symptom Checklist-90-R. Baltimore; Clinical Psychometric Research
1983
29 Franke H. Die Symptom-Checkliste von Derogatis. Deutsche Version. Weinheim; Beltz
1994
30
Geiser F, Imbierowicz K, Schilling G, Conrad R, Liedtke R.
Unterschiede zwischen Diagnosegruppen psychosomatischer Patienten in der Symptom Checklist-90-R
(SCL-90-R).
Psychother Psych Med.
2000;
50
447-453
31
Schauenburg H, Strack M.
Die Symptom Checklist-90-R (SCL-90-R) zur Darstellung von statistisch und klinisch
signifikanten Psychotherapieergebnissen.
Psychother Psych Med.
1998;
48
257-264
32
Maercker A, Schützwohl M.
Erfassung von psychischen Belastungsfolgen: Die Impact of Event Skala - revidierte
Fassung.
Diagnostica.
1998;
44
130-141
33 Hautzinger M, Bailer M, Worrall H, Keller F. Beck-Depressions-Inventar (BDI). Bern;
Huber 2000
34 Mestel R, Neeb K, Hauke B, Klingelhöfer J, Stauss K.
Zusammenhänge zwischen der Therapiezeitverkürzung und dem Therapieerfolg bei depressiven
Patienten. In: Bassler M (Hrsg) Wirkfaktoren von stationärer Psychotherapie. Gießen; Psychosozial
Verlag 2000: 98-146
35
Arrindell W, Gerlsma C.
The validity of the mu index for differentiation of state and trait scales.
Psychol Rep.
1990;
67
528-530
36
Howarth E.
The mu index for differentiation of state and trait scales.
Psychol Rep.
1978;
43
474
37 Stieglitz R. Diagnostik und Klassifikation psychischer Störungen. Göttingen; Hogrefe
2000
38
Jacobson N, Truax P.
Clinical significance: a statistical approach to defining meaningful change in psychotherapy
research.
J Consult Clin Psychol.
1991;
59
12-19
39
Schmitz N, Davies-Osterkamp S.
Klinische und statistische Signifikanz - diskutiert am Beispiel der Symptom Check
List (SCL-90-R).
Diagnostica.
1997;
43
80-96
40
Geiser F, Imbierowicz K, Conrad R, Schilling G, Liedtke R.
Zur Unterscheidung von „geheilten” und „gebesserten” sowie von „unveränderten” und
„verschlechterten” Patienten in einer Therapieerfolgsstudie.
Z Psychosom Med Psychother.
2001;
47
250-261
41
Spiegel D.
Trauma, dissociation, and memory.
Ann N Y Acad Sci.
1997;
821
225-237
42
Classen C, Koopman C, Spiegel D.
Trauma and dissociation.
Bull Menninger Clin.
1993;
57
178-194
43 Bremner J D, Marmar C R. Trauma, memory, and dissociation. Washington, DC; American
Psychiatric Press 1998
44
Spitzer C, Effler K, Freyberger H J.
Posttraumatische Belastungsstörung, Dissoziation und selbstverletzendes Verhalten
bei Borderline-Patienten.
Z Psychosom Med Psychother.
2000;
46
273-285
45
Spitzer C, Spelsberg B, Grabe H J, Mundt B, Freyberger H J.
Dissociative experiences and psychopathology in conversion disorders.
J Psychosom Res.
1999;
46
291-294
46
Putnam F W, Carlson E B, Ross C A. et al .
Patterns of dissociation in clinical and nonclinical samples.
J Nerv Ment Dis.
1996;
184
673-679
47
Davies-Osterkamp S, Strauss B, Schmitz N.
Interpersonal problems as predictors of symptom-related treatment outcome in long-term
psychotherapy.
Psychother Res.
1996;
6
164-176
Dr. Carsten Spitzer
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie · Ernst-Moritz-Arndt-Universität
im Klinikum Stralsund
Rostocker Chaussee 70
18437 Stralsund
eMail: spitzer@mail.uni-greifswald.de