Fortschr Neurol Psychiatr 2003; 71(11): 595-599
DOI: 10.1055/s-2003-43466
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Der Einfluss von Erkrankungsalter, Lebensalter und Krankheitsdauer auf die kognitiven Leistungen bei Patienten mit therapierefraktärer Epilepsie

Influence of Age at Onset, Age and Duration of Illness on Cognitive Abilities in Patients with Refractory EpilepsyJ.  Rösche1 , C.  Uhlmann1 , R.  Weber1
  • 1Abteilung Neurologie und Epileptologie (Leiter: Prof. Dr. W. Fröscher), Zentrum für Psychiatrie, DIE WEISSENAU (Abt. Psychiatrie I der Universität Ulm)/Epilepsiezentrum Bodensee, Ravensburg-Weissenau
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 November 2003 (online)

Zusammenfassung

Zur weiteren Klärung der in den letzten Jahren kontrovers diskutierten Frage, ob progrediente kognitive Defizite bei Patienten mit therapierefraktärer Epilepsie mehr Folge des natürlichen Alterungsprozesses oder eines chronisch therapierefraktären Verlaufes sind, wurde eine retrospektive Studie durchgeführt. Es konnte auf neuropsychologische Daten und Angaben zum Krankheitsverlauf von 146 Patienten mit therapierefraktärer Epilepsie zurückgegriffen werden. Es zeigte sich ein signifikanter Zusammenhang zwischen Erkrankungsalter und Schätzwert für die prämorbide Intelligenz, Krankheitsdauer und Schätzwert für die fluide Intelligenz sowie zwischen Lebensalter und der Differenz zwischen den Schätzwerten für prämorbide und fluide Intelligenz als Maß für den IQ-Verlust. In einer ausführlichen Diskussion wird herausgearbeitet, dass auch der Krankheitsdauer ein geringer Einfluss auf den IQ-Verlust zuzuschreiben ist, der möglicherweise durch die Anzahl der Anfälle vermittelt wird. Wegen des Zusammenhangs zwischen Erkrankungsalter und prämorbider Intelligenz wird der frühzeitige Einsatz neuropsychologischer Diagnostik mit dem Ziel verbesserter Fördermaßnahmen empfohlen.

Abstract

This retrospective study was performed as part of the controversial discussion whether increasing cognitive deficits in patients with refractory epilepsy are mainly an effect of normal aging or caused by epilepsy related noxious events during the course of an intractable epilepsy. Neuropsychological data and information about the course of the disease from 146 patients with refractory epilepsy were available. There were significant correlations between the age at onset and premorbid intelligence, duration of disease and fluid intelligence and age and difference between premorbid intelligence and fluid intelligence as a measure of cognitive deterioration. Discussing these results we conclude that beneath a clear effect of normal aging on cognitive deterioration there is probably a small effect of the refractory course of the epilepsy, which might be mediated by the number of seizures. Additionally we would like to encourage early cognitive screening and rehabilitation programmes for patients with epilepsy to minimize the effect of the age of onset on the level of education or premorbid intelligence.

Literatur

  • 1 Reynolds J R. Epilepsy: its symptoms, treatment and relation to other chronic convulsive disorders. London: John Churchill 1861
  • 2 Gowers W R. Epilepsy and other chronic convulsive diseases. London: John Churchill 1881
  • 3 Durwen H F. Interiktale Gedächtnisstörungen bei Epilepsiepatienten.  Krankenhauspsychiatrie. 1999;  10 (Sonderh. 1) S41-S48
  • 4 Lennox W G. Brain injury, drugs and environment as causes of mental decay in epilepsy.  Am J Psychiatry. 1942;  99 174-80
  • 5 Helmstaedter C, Elger C E. The phantom of progressive dementia in epilepsy.  Lancet. 1999;  354 2133-2134
  • 6 Jokeit H, Ebner A. Long term effects of refractory temporal lobe epilepsy on cognitive abilities: a cross sectional study.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1999;  67 44-50
  • 7 Jokeit H, Luerding R, Ebner A. Cognitive impairment in temporal-lobe epilepsy.  Lancet. 2000;  355 1018-1019
  • 8 Rösche J, Uhlmann C, Nüssle S, Fröscher W. Neuropsychologisches Screening und Verhalten im Stationsalltag bei Epilepsiepatienten.  Akt Neurol. 2001;  28 455-459
  • 9 Lehrl S. Mehrfachwahl-Wortschatz-Intelligenztest: MWT-A. Erlangen: perimed 1991
  • 10 Lehrl S, Gallwitz A, Blaha L, Fischer B. Kurztest für allgemeine Intelligenz (KAI). Ebersberg: Vless3 1992
  • 11 Catell R B. Theory of fluid and crystallized intelligence.  Journ Educ Psychol. 1963;  54 1-22
  • 12 Shaaf S, Kessler J, Grond M, Fink G R. Memo-Test. Weinheim: Beltz 1992
  • 13 Buschke H, Fuld P A. Evaluation, storage, retention and retrieval in disordered memory and learning.  Neurology. 1974;  24 1019-1025
  • 14 Benton Sivan A, Spreen O. Der Benton-Test. Bern: Huber7 1995
  • 15 Lehrl S, Fischer B. c. I.-Test zur Frühdiagnostik von Demenzen. Ebersberg: Vless4 1992
  • 16 Raven J C. Guide to using the Mill Hill Vocabulary Scale with the Progressive Matrices Scale. London: Lewis & Co. 1965
  • 17 Rösche J, Mauch E, Kornhuber H H. Early cognitive impairment in multiple sclerosis detected by screening with a vocabulary-test.  Acta Neurol (Napoli). 1994;  16 (XLIX) 249-254
  • 18 Dodrill C B. Psychiatrische und neuropsychologische Störungen in Beziehung zu verschiedenen Krankheitsvariablen der Epilepsie. In: Möller AA, Fröscher W (Hrsg). Psychische Störungen bei Epilepsie. Stuttgart, New York: Thieme 1992: 123-130
  • 19 Farwell J, Dodrill C B, Batzel L W. Neuropsychological abilities of children with epilepsy.  Epilepsia. 1985;  26 395-400
  • 20 Dodrill C B. Correlates of generalized tonic-clonic seizures with intellectual, neuropsychological, emotional and social function in patients with epilepsy.  Epilepsia. 1986;  27 399-411
  • 21 Fröscher W, Maier V, Laage M. et al . Folate deficiency, anticonvulsant drugs, and psychiatric morbidity.  Clin Neuropharmacol. 1995;  18 165-182
  • 22 Kishi T, Fujita N, Eguchi T, Ueda K. Mechanism for reduction of serum folate by anti-epileptic drugs during prolonged therapy.  J Neurol Sci. 1997;  145 107-112
  • 23 Rösche J, Uhlmann C, Weber R, Fröscher W. The influence of folate serum levels on depressive mood and mental processing in patients with epilepsy treated with enzyme-inducing anti-epileptic drugs.  Acta Neuropsychiatrica. 2003;  15 63-67
  • 24 Paradiso S, Hermann B P, Blumer D. et al . Impact of depressed mood on neuropsychological status in temporal lobe epilepsy.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2001;  70 180-185

Dr. med. Johannes Rösche

Abteilung Neurologie und Epileptologie, Zentrum für Psychiatrie, DIE WEISSENAU (Abt. Psychiatrie I der Universität Ulm)/Epilepsiezentrum Bodensee

Weingartshofer Str. 2

88214 Ravensburg-Weissenau

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