Sportverletz Sportschaden 2003; 17(3): 137-141
DOI: 10.1055/s-2003-42153
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Innenrotationskraft des Unterschenkels nach Kreuzbandrekonstruktion

Prospektiver Vergleich zwischen Entnahme der Semitendinosus- und Grazilissehnen und der PatellasehneInternal Rotational Strength of the Thigh After ACL Reconstruction Prospective Comparison of Harvesting of the Semitendinosus and Gracilis Tendons and the Patella Tendon C.  O.  Tibesku2 , J.  Springer1 , D.  S.  Mastrokalos1 , H.  H.  Pässler1
  • 1Zentrum für Knie- und Fußchirurgie, Sporttraumatologie, ATOS-Klinik, Heidelberg
  • 2Klinik und Poliklinik für Allgemeine Orthopädie, Universitätsklinikum, Münster
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 September 2003 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Prospektive, randomisierte Untersuchung der Innenrotationskraft des Unterschenkels bei Patienten, die sich einer Rekonstruktion des vorderen Kreuzbandes mittels Semitendinosus-/Grazilissehne (ST/G) oder mittlerem Patellasehnendrittel (BPT) unterzogen. Methode: 40 Patienten (20 m, 20 w, Durchschnittsalter 32 Jahre [16 - 49]) unterzogen sich einer Rekonstruktion des vorderen Kreuzbandes. Bei 20 Patienten erfolgte die Rekonstruktion mittels ST/G, bei 20 Vergleichspatienten mittels BPT. Die Nachbehandlung war für beide Patientengruppen identisch. Die isometrische Kraft der Innenrotation des Unterschenkels in Neutralstellung wurde präoperativ, nach 3, 6 und 12 Monaten gemessen. Ergebnisse: Nach 3 Monaten zeigte sich kein Unterschied zu den präoperativen Werten. Nach 6 Monaten war die Innenrotationskraft mit durchschnittlich 119,3 ± 45,6 N (ST/G) bzw. 118,1 ± 30,1 N (BPT) signifikant höher als präoperativ (p < 0,05). Die Werte nach 12 Monaten zeigten keinen weiteren Anstieg. Es bestand zu keinem Zeitpunkt ein statistisch signifikanter Unterschied zwischen den beiden Gruppen. Schlussfolgerung: Die Innenrotationskraft, die überwiegend eine Funktion der Pes-anserinus-Gruppe ist, erholt sich in kürzester Zeit nach Entnahme der Semitendinosus- und Gracilissehne und ist infolge des postoperativen Trainings bereits nach 6 Monaten signifikant erhöht. Der randomisierte Vergleich mit der Entnahme des mittleren Patellasehnendrittels zeigte keinen Unterschied.

Abstract

Aim: The aim of the present study was the prospective, randomized evaluation of the internal rotation strength in patients, undergoing ACL reconstruction using either semitendinosus and gracilis tendon autografts (ST/G) or the central third of the patella tendon (BPT). Method: 40 patients (20 male, 20 female, average age 32 years [16 - 49]) underwent reconstruction of the ACL. In 20 patients ST/G was used, in 20 matched patients the central third of the patella tendon (BPT) was used. Rehabilitation was identical for both groups. The isometric strength of internal tibial rotation in neutral position was measured preoperatively, 3, 6 and 12 months postoperatively. Results: After 3 months no difference to the preoperative data was found. After six months the internal tibial torque was significantly higher (p < 0.05) than preoperatively. No additional increase was found after 12 months. There was no statistically significant difference between both groups at any time. Conclusion: The internal tibial torque, which is predominantly a function of the pes anserinus, recovers shortly after operation and is, due to postoperative rehabilitation, significantly elevated after 6 months. The randomized comparison with the harvesting of the central third of the patellar tendon showed no significant difference.

Literatur

  • 1 Campbell J D. The evolution and current treatment trends with anterior cruciate, posterior cruciate, and medial collateral ligament injuries.  Am J Knee Surg. 1998;  11 128-135
  • 2 Cross M J, Roger G, Kujawa P, Anderson I F. Regeneration of the semitendinosus and gracilis tendons following their transection for repair of the anterior cruciate ligament.  Am J Sports Med. 1992;  20 221-223
  • 3 Eriksson K, Larsson H, Wredmark T, Hamberg P. Semitendinosus tendon regeneration after harvesting for ACL reconstruction. A prospective MRI study.  Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. 1999;  7 220-225
  • 4 Simonian P T, Harrison S D, Cooley V J, Escabedo E M, Deneka D A, Larson R V. Assessment of morbidity of semitendinosus and gracilis tendon harvest for ACL reconstruction.  Am J Knee Surg. 1997;  10 54-59
  • 5 Noyes F R, Sonstegard D A. Biomechanical function of the pes anserinus at the knee and the effect of its transplantation.  J Bone Joint Surg [Am]. 1973;  55 1225-1241
  • 6 Yasuda K, Tsujino J, Ohkoshi Y, Tanabe Y, Kaneda K. Graft site morbidity with autogenous semitendinosus and gracilis tendons.  Am J Sports Med. 1995;  23 706-714
  • 7 Carter T R, Edinger S. Isokinetic evaluation of anterior cruciate ligament reconstruction: hamstring versus patellar tendon.  Arthroscopy. 1999;  15 169-172
  • 8 Marder R A, Raskind J R, Carroll M. Prospective evaluation of arthroscopically assisted anterior cruciate ligament reconstruction. Patellar tendon versus semitendinosus and gracilis tendons.  Am J Sports Med. 1991;  19 478-484
  • 9 Viola R W, Sterett W I, Newfield D, Steadman J R, Torry M R. Internal and external tibial rotation strength after anterior cruciate ligament reconstruction using ipsilateral semitendinosus and gracilis tendon autografts [In Process Citation].  Am J Sports Med. 2000;  28 552-555
  • 10 Aglietti P, Giron F, Puddu G F, Biddau F. Early postoperative results after ACL reconstruction BPTB vs D-STG. ACL at the beginning of the 3rd millenium. Italian Society of Orthopaedics and Traumatology, 5. - 7. Oktober 2000. Montecatini Therme;
  • 11 Segawa H, Omori G, Koga Y, Kameo T, Iida S, Tanaka M. Rotational muscle strength of the limb after anterior cruciate ligament reconstruction using semitendinosus and gracilis tendon.  Arthroscopy. 2002;  18 177-182
  • 12 Springer J, Pässler H H. Isometrische Messung der Innenrotationskraft der Tibia - Einführung einer neuen Methode. 2nd Heidelberg ACL Symposium - State of the Art 2000, 25. - 27. März 1999. Heidelberg, Germany;
  • 13 Shoemaker S C, Markolf K L. In vivo rotatory knee stability. Ligamentous and muscular contributions.  J Bone Joint Surg [Am]. 1982;  64 208-216
  • 14 More R C, Karras B T, Neiman R, Fritschy D, Woo S L, Daniel D M. Hamstrings - an anterior cruciate ligament protagonist. An in vitro study.  Am J Sports Med. 1993;  21 231-237
  • 15 Arnold G HMB, Herrmann M. et al .Zytologie, Histologie, Entwicklungsgeschichte, makroskopische und mikroskopische Anatomie. In: Schiebler TH, Schmidt W (eds) Lehrbuch der gesamten Anatomie des Menschen. Berlin; Springer Verlag 1987

Dr. med. Carsten O. Tibesku

Klinik und Poliklinik für Allgemeine Orthopädie, Universitätsklinikum Münster

Albert-Schweitzer-Straße 33

48129 Münster

Phone: 0251/83-48002

Fax: 0251/83-47989

Email: carsten@tibesku.de

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