Cent Eur Neurosurg 2003; 64(3): 123-127
DOI: 10.1055/s-2003-41883
Original Article

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

First Clinical Experiences with a New Cervical Fixation Device - Technical Report

Erste klinische Erfahrungen mit einem neuen zervikalen Stabilisierungssystem - Technischer ReportW. Börm1 , R. W. König1 , F. Hübner 1 , H.-P. Richter1
  • 1Neurosurgical Department, University of Ulm/Günzburg, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 September 2003 (online)

Abstract

In a first clinical series of ten patients the new cervical fixation device StarLock™ (Synthes, Umkirch, Germany) was implanted.
Characteristics of the device are deep threaded screws with higher pullout resistance and a high angular tolerance while inserting the rods thus simplifying the implantation.
62 lateral mass screws in ten patients were inserted. In 2 cases placement of screws was insufficient (3.2 %) because of surgical difficulties not attributable to the system technique.
In all other cases a radiologically proven stabilization was created.
Due to the high angular tolerance of the screw clamps bending of rods is simplified, especially in cases of longer constructs, and shortens the operation time.
The design of the StarLock™ system allows an easy application of computer-navigated placing of transpedicular screws.
This new cervical fixation device is easy to handle and simplifies rod application especially in longer constructs.

Zusammenfassung

In einer ersten klinischen Serie von zehn Patienten wurde das neue zervikale Stabilisierungssystem StarLock™ (Synthes, Umkirch, Deutschland) implantiert.
Charakteristika des neuen Implantates sind tiefe Gewindegänge mit dadurch verbesserter Ausreißfestigkeit und eine hohe Winkeltoleranz bei der Insertion der Längsträger und dadurch vereinfachter Implantation.
Es wurden insgesamt 62 Massa-lateralis-Schrauben in zehn Patienten eingebracht. In 2 Fällen war die Plazierung insuffizient (3,2 %), dies aufgrund operativer Schwierigkeiten ohne technische Probleme seitens des Systems.
In allen übrigen Fällen wurde eine röntgenologisch überprüfte Stabilisierung geschaffen.
Die sonst häufig aufwendige Biegearbeit bei längerstreckigen Konstrukten ist durch die erhöhte Winkeltoleranz erheblich vereinfacht und verkürzt die Operationszeiten.
Durch das Design des StarLock-Systems lässt sich eine computernavigierte Applikation von transpedikulären Schrauben ebenfalls sehr einfach durchführen.
Dieses neue zervikale Stabilisierungssystem ist einfach zu handhaben und erleichtert vor allem bei lä ngerstreckigen Konstrukten die Längsträgerapplikation.

References

  • 1 Abumi K, Kaneda K, Shono Y, Fujiya M. One-stage posterior decompression and reconstruction of the cervical spine by using pedicle screw fixation systems.  J Neurosurg (Spine 1). 1999;  90 19-26
  • 2 Aebi M, Thalgott J S, Webb J K. Stabilization techniques: lower cervical spine. In: AO ASIF Principles in Spine Surgery. Springer, Berlin 1998; 54-70
  • 3 Blauth M, Tscherne H. Dorsale Plattenfixation. In: Tscherne Unfallchirurgie Wirbelsäule. Springer, Berlin 1998; 227-237
  • 4 Fornari M, Luccarelli G, Giombini S, Chiapparini L. Artificial lamina-assisted laminoplasty performed in seven cases.  J Neurosurg (Spine 1). 1999;  91 43-49
  • 5 Graham A W, Swank M L, Kinard R E, Lowery G L, Dials B E. Posterior cervical arthrodesis and stabilization with a lateral mass plate. Clinical and computed tomographic evaluation of lateral mass screw placement and associated complications.  Spine. 1996;  21 323-328
  • 6 Harris B M, Hilibrand A S, Nien Y H, Nachwalter R, Vaccaro A, Albert T J, Siegler S. A comparison of three screw types for unicortical fixation in the lateral mass of the cervical spine.  Spine. 2001;  26 2427-2431
  • 7 Horgan M A, Kellogg J X, Chesnut R M. Posterior cervical arthrodesis and stabilization: an early report using a novel lateral mass screw and rod technique.  Neurosurgery. 1999;  44 1267-1271
  • 8 Jeanneret B. Posterior rod system of the cervical spine: a new implant allowing optimal screw insertion.  Eur Spine J. 1996;  5 350-356
  • 9 Jones E L, Heller J G, Silcox D H, Hutton W C. Cervical pedicle screws versus lateral mass screws. Anatomic feasibility and biomechanical comparison.  Spine. 1997;  22 977-982
  • 10 Kaptain G J, Simmons N F, Replogle R E, Pobereskin L. Incidence and outcome of kyphotic deformity following laminectomy for cervical spondylotic myelopathy.  J Neurosurg (Spine 2). 2000;  93 199-204
  • 11 Roselli R, Pompucci A, Formica F, Restuccia D, Di Lazarro V, Valeriani M, Scerrati M. Open-door laminoplasty for cervical stenotic myelopathy: surgical technique and neurophysiological monitoring.  J Neurosurg (Spine 1). 2000;  92 38-43
  • 12 Schultz K D, McLaughlin M R, Haid R W, Comey C H, Rodts G E, Alexander J. Single-stage anterior-posterior decompression and stabilization for complex cervical spine disorders.  J Neurosurg (Spine 2). 2000;  93 214-221
  • 13 Wellman B J, Follett K A, Traynelis V C. Complications of posterior articular mass plate fixation of the subaxial cervical spine in 43 consecutive patients.  Spine. 1998;  23 193-200

Wolfgang Börm M. D. 

Neurosurgical Department · University of Ulm · BKH Günzburg

Ludwig-Heilmeyer-Str. 2

89312 Günzburg · Germany

Phone: +49/82 21-96 22 52

Fax: +49/82 21-96 21 10

Email: wolfgang.boerm@medizin.uni-ulm.de

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