Zusammenfassung
Bei einem Fußballer mit chronischen Leistenbeschwerden konnte mithilfe eines MRT die
Diagnose einer Vesiculitis seminalis gestellt und durch eine resistenzgerechte Antibiose
zur Abheilung gebracht werden. Ursache der Beschwerdemanifestation am Bewegungsapparat
ist eine auf spinaler Ebene bestehende viszero-motorische Verschaltung von vegetativen
Afferenzen auf motorische Efferenzen, die aufgrund der engen topographisch-anatomischen
Beziehungen zwischen symphysealen Anteilen des Bewegungsapparates, insbesondere der
Adduktoren und der Samenbläschen, zu erklären ist. Bei chronischen Leistenbeschwerden
von Sportlern sollte an Erkrankungen der Beckeneingeweide gedacht werden. Eine wichtige
diagnostische Hilfe kann in dieser Hinsicht ein MRT sein.
Abstract
In this case report we present a male soccer player suffering from chronic groin pain.
Exact diagnosis, i. e. seminal vesiculitis, could finally be evaluated by the means
of MR Imaging, and so the patient did fully recover after selective antibiotic therapy.
In this case musculoskeletal involvement because of visceral pelvic disorders may
be caused by synaptic interaction between the somato-sensory and viscero-motoric system
due to the close anatomical relationship between the seminal vesicle of the pelvis
and the pubic bone with its insertion of the adductor muscles. In case of chronic
groin pain in athletes physicians should also be aware of visceral pelvic disorders.
For diagnostic evaluation MR Imaging may be of important help.
Schlüsselwörter
Chronischer Leistenschmerz - Vesiculitis seminalis - viszero-motorischer Reflex
Key words
Chronic groin pain - vesiculitis seminalis - viscero-motoric reflex
Literatur
1
Abrahamsson P A, Westlin N E.
Symphysitis and prostatitis in athletes.
Scand J Urology and Nephrology.
1985;
19
(supp 93)
42
2 Clara M. Das Nervensystem des Menschen. Leipzig; Johann Ambrosius Barth Verlag 1953
3
Coventry M B, Mitchel W C.
Osteitis pubis: observations based on a study of 45 patients.
Journal of the American Medical Association.
1961;
178
898-905
4
Ekberg O, Persson N H, Abrahamsson P-A, Westlin N E, Lilja B.
Longstanding Groin Pain in Athletes. A Multidisciplinary Approach.
Sports Med.
1988;
6
56-61
5
Ekberg O, Sjöberg S, Westlin N.
Sports-related groin pain: evaluation with MR imaging.
Eur Radiol.
1996;
6
52-55
6 Frick H, Leonhardt H, Stark D. Taschenlehrbuch der Anatomie. Stuttgart; Thieme Verlag
427-430
7
Fricker P A, Taunton J E, Ammann W.
Osteitis Pubis in Athletes Infection, Inflammation or Injury?.
Sports Med.
1991;
12
266-279
8
Leander P, Ekberg O, Sjöberg S, Kesek P.
MR imaging following herniography in patients with unclear groin pain.
Eur Radiol.
2000;
10
1691-1696
9
Lovell G.
The Diagnosis of Chronic Groin Pain in Athletes: A review of 189 cases.
Aust J Sci Med Sport.
1995;
27
76-79
10
Lynch S A, Renström A FH.
Groin Injuries in Sport. Treatment Strategies.
Sports Med.
1999;
28
137-144
11
Sato A.
The reflex effects of spinal somatic nerve stimulation on visceral function.
J Manipulative Physiol Ther.
1992;
15
57-61
12
Taylor D C, Meyers W C, Moylan J A, Lohnes J, Bassett F H, Garrett W E.
Abdominal musculature abnormalities as a cause of groin pain in athletes.
Am J Sports Med.
1991;
19
239-242
13
Tucker A M.
Common Soccer Injuries. Diagnosis, Treatment and Rehabilitation.
Sports Med.
1997;
23
21-32
14
Berg J C van den, Rutten M CJM, Valois J C de, Jansen J BMJ, Rosenbusch G.
Masses and pain in the groin: a review of imaging findings.
Eur Radiol.
1998;
8
911-921
15 Weber E MW. Schemata der Leitungsbahnen des Menschen. Berlin Heidelberg; Springer
Verlag 1978
Dr. Jens KelmDiplom-Sportlehrer
Orthopädische Universitätsklinik
66421 Homburg/Saar
Phone: 06841/1624520
Fax: 06841/1624534
Email: jk66421@hotmail.com