Aktuelle Rheumatologie 2003; 28(2): 81-89
DOI: 10.1055/s-2003-39381
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Operative Therapie der Halswirbelsäuleninstabilität bei Rheumatoider Arthritis

Surgical Treatment of Rheumatoid Cervical Spine InstabilityF.  Kerschbaumer1 , M.  Rittmeister1 , F.  Kandziora1, 2
  • 1 Abteilung für Rheumaorthopädie an der Orthopädischen Universitätsklinik Frankfurt, J. W. Goethe Universität, Frankfurt/Main
  • 2 Unfall- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Charité der Humboldt Universität Berlin, Campus Virchow-Klinikum, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 May 2003 (online)

Zusammenfassung

Instabilitäten der Halswirbelsäule bei Rheumatoider Arthritis sind häufig. Unter pathomorphologischen und pathobiomechanischen Gesichtspunkten kann zwischen einer translatorischen, rotatorischen und vertikalen Instabilität der Halswirbelsäule unterschieden werden. Die bildgebende Diagnostik hat für die Differenzierung unterschiedlicher Instabilitätsformen sowie für die Indikationsstellung und Operationsplanung eine entscheidende Bedeutung. Eine Operationsindikation bei rheumatischer Instabilität der Halswirbelsäule besteht bei therapieresistenten Schmerzen und klinisch manifesten neurologischen Ausfällen. Darüber hinaus haben radiologische Messparameter und neurophysiologische Untersuchungsmethoden prognostische Relevanz und sind demzufolge als Entscheidungshilfen zur Erstellung einer Operationsindikation geeignet. Speziell für die Wahl des Operationsverfahrens ist eine Differenzierung zwischen geschlossen reponiblen und irreponiblen Instabilitätsformen notwendig. Um ein ideales Operationsergebnis zu erzielen, ist neben einer stadienbezogenen operativen Therapie vor allem eine rechtzeitige Indikationsstellung zur Operation entscheidend.

Abstract

The cervical spine is a frequent source of instability in rheumatoid arthritis. Due to pathomorphologic and pathobiomechanical mechanisms we differentiate between a translatory, rotatory, and vertical instability of the cervical spine. Radiographic evaluation allows differentiation of types of instability and is important in preoperative planning. Indications for surgery are pain and/or a neurological deficit. Radiographic and neurophysiological parameters have shown prognostic relevance and assist in decision-making for surgery. Surgical treatment modalities of cervical spine instability in rheumatoid arthritis depend on the ability to reduce the deformity. A stage-related surgical therapy and well-timed indication for spinal surgery are essential for good clinical results.

Literatur

  • 1 Allmann K, Schäfer O, Uhl M, Winterer J, Neumann K, von Kempis J, Langer M. Kinematic versus static MRI study of the cervical spine in patients with rheumatoid arthritis.  ROFO. 1999;  170 22-27
  • 2 Apuzzo M LJ. Transoral exposure of the atlantoaxial region.  Neurosurgery. 1978;  3 201-207
  • 3 Boden S D, Dodge L D, Bohlmann H H, Rechtine G R. Rheumatoid arthritis of the cervical spine: A long-term analysis with predictors of paralysis and recovery.  J Bone Joint Surg A. 1993;  75 1282-1297
  • 4 Bonney G, Williams J PR. Transoral approach to the upper cervical spine.  J Bone Joint Surg B. 1985;  67 691-698
  • 5 Brooks A L, Jenkins E B. Atlanto-axial arthrodesis by the wedge compression method.  J Bone Joint Surg A. 1987;  60 279-284
  • 6 Burwood R J, Watt I. Assimilation of the atlas and basilar impression: A review of 1500 skull and cervical spine radiographs.  Clin Radiol. 1974;  25 327-331
  • 7 Christenson D, Saveland H, Rydholm U. Cervical spine surgery in rheumatoid arthritis. A swedish nation wide registration of 83 patients.  Scand J Rheumatol. 2000;  29 314-319
  • 8 Crockard H A. Anterior approaches to lesions of the upper cervical spine.  Clin Neurosurg. 1988;  34 389-416
  • 9 Crockard H A, Pozo J L, Ransford A O, Stevens J M, Kendall B E, Essigman W K. Transoral decompression and posterior fusion for rheumatoid atlanto-axial subluxation.  J Bone Joint Surg B. 1986;  68 350-356
  • 10 Dvorak J, Panjabi M M, Gerber M, Wichmann W. CT-functional diagnostics of the rotatory instability of upper cervical spine. An experimental study on cadavers.  Spine. 1987;  12 197-205
  • 11 Dai Z X. Complete suboccipital decompression for nonreducible atlantoaxial dislocation with spinal cord compression.  Chuang-hua-Wai-Ko-Tsa-Chih. 1984;  22 488-490
  • 12 Dickman C A, Spetzler R F, Sonntag V KH. Surgery of the craniovertebral junction. Stuttgart, New York; Thieme Verlag 1998
  • 13 Eyres K S, Gray D H, Robertson P. Posterior surgical treatment of the rheumatoid cervical spine.  Br J Rheumatol. 1998;  37 756-759
  • 14 Fielding J W, Hawkins R J, Ratzan S A. Spine fusion for atlanto-axial instability.  J Bone Joint Surg A. 1976;  58 400-407
  • 15 Gallie W E. Fractures and dislocation of the cervical spine.  Am J Surg. 1939;  46 495-499
  • 16 Goel A. Transoral approach for removal of intradural lesions at the craniocervical junction.  Neurosurgery. 1991;  29 155-156
  • 17 Grantham S A, Dick H M, Thompson R C, Stinchfield F E. Occipitocervical arthrodesis: Indications, techniques, results.  J Bone Joint Surg A. 1968;  50 1482-1490
  • 18 Grob D, Crisco J J, Panjabi M M, Wang P, Dvorak J. Biomechanical evaluation of four different posterior atlantoaxial fixation techniques.  Spine. 1992;  17 480-490
  • 19 Hadley M N, Spetzier R F, Sonntag V KH. The transoral approach to the superior cervical spine. A review of 53 cases of extradural cervicomedullary compression.  J Neurosurg. 1989;  71 16-23
  • 20 Halla J T, Hardin J G, Vitek J, Alarcon G S. Involvement of the cervical spine in rheumatoid arthritis.  Arthritis Rheum. 1989;  32 652-659
  • 21 Hanley E N, Harvell J C, Jr. Immediate postoperative stability of the atlantoaxial articulation: A biomechanical study comparing simple midline wiring and the Gallie and Brooks procedures.  J Spinal Disord. 1992;  5 306-310
  • 22 Hamblen D L. Occipito-cervical fusion: Indications, technique, results.  J Bone Joint Surg B. 1967;  49 33-45
  • 23 Hamilton J D, Johnston R A, Madhok R, Capell H A. Factors predictive of subsequent deterioration in rheumatoid cervical spine myelopathy.  Rheumatology. 2001;  40 811-815
  • 24 Harms J, Schmelzle R, Stoltze D. Osteosynthesen im occipito-cervicalen Übergang vom transoralen Zugang aus. In: XVII SICOT World Congress Abstract book. München; Demeter Verlag 1987
  • 25 Harms J. Die dorsale atlantoaxiale Stabilisierung mittels Fixateur interne. Persönliche Mitteilungen 1999
  • 26 Hellinger J. Messmethoden in der Skelettradiologie. Linien, Distanzen, Winkel und ihre klinische Bedeutung. Stuttgart, New York; Thieme Verlag 1995
  • 27 Kanavel A B. Bullet located between the atlas and the base of the skull: technique of removal through the mouth.  Surg Clin Chicago. 1917;  1 361-366
  • 28 Kauppi M. Rheumatoid cervical spine. University of Tampare 1992
  • 29 Kauppi M, Hakala M. Prevalence of cervical spine subluxations and dislocations in a community-based rheumatoid arthritis population.  Scand J Rheumatol. 1994;  23 133-136
  • 30 Kandziora F, Mittlmeier T, Kerschbaumer F. Stage related surgery for cervical spine instability in rheumatoid arthritis.  Eur Spine J. 1999;  8 371-381
  • 31 Kandziora F, Kerschbaumer F, Starker M, Mittlmeier T. Biomechanical assessment of transoral plate fixation for atlantoaxial instability.  Spine. 2000;  25 1555-1561
  • 32 Kandziora F, Pflugmacher R, Schäfer J, Duda G, Haas N P, Mittlmeier T. Biomechanical comparison of cervical spine interbody fusion cages.  Spine. 2001;  26 1850-1857
  • 33 Kandziora F, Ludwig K, Pflugmacher R, Haas N P, Mittlmeier T. Biomechanische Untersuchung der winkelstabilen anterioren atlantoaxialen Spondylodeseplatte.  Orthopäde. 2001;  30 182-188
  • 34 Kandziora F, Schulze-Stahl N, Khodadadyan-Klostermann C, Schröder R, Mittlmeier T. Screw placement in transoral atlantoaxial plate systems: an anatomical study.  J Neurosurg (Spine 1). 2001;  95 80-87
  • 35 Kandziora F, Stöckle U, König B, Khodadadyan-Klostermann C, Mittlmeier T, Haas N P. C-Bogen-Navigation zur transoralen atlantoaxialen Schraubenplatzierung.  Chirurg. 2001;  72 593-599
  • 36 Kandziora F, Ludwig K, Pflugmacher R, Duda G, Mittlmeier T. Biomechanical comparison of four anterior atlantoaxial plate systems.  J Neurosurg (Spine 3). 2002;  96 313-320
  • 37 Kerschbaumer F, Kandziora F, Klein C, Starker M, Mittlmeier T. Transoral decompression, anterior plate fixation and posterior wire fusion for irreducible atlantoaxial kyphosis in rheumatoid arthritis.  Spine. 2000;  25 2708-2715
  • 38 Kerschbaumer F, Rittmeister M, Ewald W, Kandziora F. Die atlantoaxiale Kyphose.  Orthopäde. 2001;  30 919-924
  • 39 Kodadadyan-Klostermann C, Kandziora F, Schnake K J, Haas N P, Harms J. Transorale atlanto-axiale Plattenspondylodese in der Behandlung einer fehlverheilten Densfraktur mit sekundärer atlanto-axialer Instabilität.  Chirurg. 2001;  72 1298-1302
  • 40 Komusi T, Munro T, Harth M. Radiographic review: the rheumatoid cervical spine.  Semin Arthrit Rheumat. 1985;  14 187-195
  • 41 Kraus D R, Pepelman W C, Agarwal A K, DeLeeuw H W, Donaldson W F, 3rd. Incidence of subaxial subluxation in patients with generalized rheumatoid arthritis who have had previous occipital cervical fusion.  Spine. 1991;  16 486-489
  • 42 Lucas J T, Hungerford G D, Perot P L. Treatment of nontraumatic atlantoaxial dislocation and fibrous fusion. Case report.  J Neurosurg. 1982;  56 139-142
  • 43 Magerl F, Grob D. Dorsal fusion of the cervical spine with the hook plate. In: Kehr P, Weidner A (Hrg) Cervical spine. Berlin; Springer 1987 2nd ed.: 322-327
  • 44 Martell W, Duff I F, Preston R E, Hayes J T. The cervical spine in rheumatoid arthritis: correlation of radiographic and clinical manifestations.  Arthritis Rheum. 1964;  7 326-329
  • 45 Matsunaga S, Sakou T, Sunahara N, Oonishi T, Maeda S, Nakanisi K. Biomechanical analysis of buckling alignment of the cervical spine. Predictive value for subaxial subluxation after occipitocervical fusion.  Spine. 1997;  22 765-771
  • 46 Menezes A H, van Gilder J C. Transoral transpharyngeal approach to the anterior craniocervical junction: ten-year experience with 72 patients.  J Neurosurg. 1988;  69 895-903
  • 47 Menezes A H, van Gilder J C, Clark C R, El-Khoury G. Odontoid upward migration in rheumatoid arthritis: an analysis of 45 patients with „cranial settling”.  J Neurosurg. 1985;  63 500-509
  • 48 Neva M H, Kaarela K, Kauppi M. Prevalence of radiological changes in the cervical spine - a cross sectional study after 20 years from presentation of rheumatoid arthritis.  J Rheumatol. 2000;  27 90-93
  • 49 Newman P, Sweetnam R. Occipito-cervical fusion: An operative technique and its indications.  J Bone Joint Surg B. 1969;  51 423-431
  • 50 Olerud C, Larsson B E, Rodriguez M. Subaxial cervical spine subluxation in rheumatoid arthritis. A retrospective analysis of operated patients after 1 - 5 years.  Acta Orthop Scand. 1997;  68 109-115
  • 51 Panjabi M M. Biomechanical evaluation of spinal fixation devices: I. A conceptual framework.  Spine. 1988;  13 1129-1134
  • 52 Pfirrmann C W, Binkert C A, Zanetti M, Boos N, Hodler J. Functional MR imaging of the craniocervical junction. Correlation with alar ligaments and occipito-atlantoaxial joint morphology: a study in 50 asymptomatic subjects.  Schweiz Med Wochenschr. 2000;  130 645-651
  • 53 Rana N. Natural history of atlantoaxial subluxation in rheumatoid arthritis.  Spine. 1989;  14 1054-1056
  • 54 Ranawat C, O'Leary P, Pellici P, Tsairis P, Marchisello P, Dorr L. Cervical spine fusion in rheumatoid arthritis.  J Bone Joint Surg A. 1979;  61 1003-1010
  • 55 Redlund-Johnell I, Petersson H. Radiographic measurements of the cranio-vertebral region. Designed for evaluation of abnormalities in rheumatoid arthritis.  Acta Radiol. 1984;  25 23-28
  • 56 Roosen K, Trauschel A, Grote W. Posterior atlantoaxial fusion: a new compression clamp for laminar osteosynthesis.  Arch Orthop Trauma Surg. 1982;  100 27-31
  • 57 Sanchez Martin M M. Occipito-cervical instability.  Clin Orthop. 1992;  283 63-73
  • 58 Sherk H H, Snyder B. Posterior fusion of the upper cervical spine: Indications, techniques, and prognosis.  Orthop Clin North Am. 1978;  9 1091-1097
  • 59 Spetzler R F. The transoral approach to the anterior superior cervical spine. A review of 29 cases.  Acta Neurochir Suppl. 1988;  43 69-74
  • 60 Subin B, Liu J F, Marshall J, Huang H Y, Ou J H, Xu G Z. Transoral anterior decompression and fusion of chronic irreducible atlantoaxial dislocation with spinal cord compression.  Spine. 1995;  11 1233-1240
  • 61 Stirrat A N, Fyfe I S. Surgery of the rheumatoid cervical spine. Correlation of therapy, pathology and prognosis.  Clin Orthop. 1993;  293 135-143
  • 62 Steel H H. Anatomical and mechanical considerations of the atlantoaxial articulations.  J Bone Joint Surg Am . 1968;  50 1481-1482
  • 63 Sukoff M H, Kadin M M, Moran T. Transoral decompression for myelopathy caused by rheumatoid arthritis of the cervical spine: case report.  J Neurosurg. 1972;  37 493-497
  • 64 Takashi S, Yoshiyuki M, Norio M. Transoral atlanto-axial anterior decompression and fusion.  Clin Orthop. 1984;  187 134-138
  • 65 Torklus von D, Gehle W. Die obere Halswirbelsäule. Stuttgart, New York; Thieme Verlag 1987
  • 66 Tuite G F, Veres R, Crockard H A, Sell D. Pediatric transoral surgery: indications, complications, and long-term outcome.  J Neurosurg. 1996;  84 573-583
  • 67 Wertheim S B, Bohlmann H H. Occipitocervical fusion: Indication, technique and long-term results in 13 patients.  J Bone Joint Surg A. 1987;  69 833-836
  • 68 Zygmut S C, Ljunggren B, Alund M, Brattstrom H, Säveland H G, Holt as S, Larson E M, Redlund-Johnell I. Realignment and surgical fixation of atlanto-axial dislocations in rheumatoid arthritis patients.  Acta Neurochir Suppl. 1988;  43 79-84

Prof. Dr. med. F. Kerschbaumer

Abteilung für4 Rheumaorthopädie · J. W. Goethe Universität

Marienburgstraße 2 · 60528 Frankfurt/Main